KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Intohimon tuulet ja epätoivon meri

Harri-Ilmari Moilanen
3.6.2012 14.40

Syvänsininen meri (The Deep Blue Sea, Englanti 2011). Ohjaus ja käsikirjoitus: Terence Davies. Perustuu Terence Rattiganin näytelmään. Kuvaus: Florian Hoffmeister. Musiikki: Samuel Barberin viulukonsertto. Pääosissa: Rachel Weisz, Tom Hiddleston, Simon Russell Beale, Ann Mitchell.

Brittifilmi tapahtuu 1950-luvun alun sodanjälkeisen säännöstelyn aikaa elävässä Englannissa. Epookki on lavastettu elokuvan ”pari piirua realismin tuolle puolen” -hengen mukaisesti. Kaikesta on puutetta, ja naispäähenkilön elämässä rakkaus on karkuteillä.

Vanhempi mies, nuori vaimo ja rakastaja -kolmioasetelmasta nähdään kliseet mallikkaasti kierrättävä esitys siitä, miten parisuhde tukahduttaa herrasväen parissa ja eroottinen polte on viemässä viimeisetkin voimat. Ei siis ihme, jos elokuva alkaa itsemurhayrityksellä.

Tuntuu kuin tarina etenisi lievästi hidastetuin kierroksin, ”laahaavasti”.

Itsemurhayritys huipentaa sisässä vellovan huudon, joka tuottaa kahdeksanminuuttisen johdannon. Tunnelmat kiteyttää komeasti musiikkiraidalla kuuluvan viulun raastava ääni.

Kohtauksessa soiva konsertto on Samuel Barberin säveltämä. Barber tunnetaan uusromantikkona, mikä tässä yhteydessä on yhtä kuin jyrkkä ”ei” vetelille jousiorkesterivenytyksille.

Musiikki on myös jatkossa tärkeässä osassa, eikä vain mainitun konserton muodossa.

Terence Davies on loihtinut kaksi lähes musikaalityyppistä kohtausta, jotka sulautuvat luontevasti kokonaisuuteen. Asia selittyy kohtausten luonteella (= yhteislaulua pubissa sekä toisen maailmansodan aikaisessa maanalaisen pommisuojassa).

Kun ollaan tietyssä pisteessä, rakkaus on paskan pyyhkimistä ja lakanoiden vaihtoa.

Repliikki tulee sivuhenkilöltä ja ohimennen, mutta se iskee lujaa tuodessaan toisenlaisen näkökulman siihen, mitä miehen ja naisen välillä voi vielä vuosikymmenten jälkeen olla, kun kumppanista on tullut voimia vaativa huollettava.

Vuokraemännän kommentti pistää rakkausongelmissaan rypevän naispäähenkilön jos ei muuta niin ainakin hiljaiseksi.

Vuokraemännän ja hänen sairasvuoteella makaavan puolison hellittelytuokio on kuvattu koruttoman kauniisti. Kaksikon kohdalla nykyhetki ja muistot liittyvät elimellisesti yhteen. Side on luja.

Brittifilmi on herättänyt voimakkaita asenteita puolesta ja vastaan. Sitä on moitittu muun muassa vanhahtavaksi ja laahustavaksi.

Jälkimmäinen määre on virhearvio. Davies on nimittäin melkoinen mestari, mitä tulee sellaisiin myös elokuvakerrontaa sääteleviin termeihin kuin orkestrointi, tempo ja ajoitus.

”Oopperamaisena” näyttämölle panijana britti vertautuu kiinnostavalla tavalla italialaisklassikko Luchino Viscontiin, vaikka herrojen sosiaalinen tausta onkin radikaalisti erilainen: Visconti oli aristokraattisuvun jälkeläinen, Davies ponnistaa työväenluokasta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Daviesin tausta (työväenluokkainen koti, katolinen koulu) tuntuu antaneen hedelmällisen henkisen perustan sukeltaa pohjana olevan Terence Rattiganin näytelmän kouriintuntuvan porvarilliseen maailmaan.

Davies tulee ”ulkoa sisään”, hänen ohjauksensa kurkottaa naturalistisen esittävyyden tuolle puolen hienovaraisesti, mutta selvästi tunnistettavin piirtein.

Yksi on kerronnan tempo: tuntuu kuin tarina etenisi lievästi hidastetuin kierroksin, ”laahaavasti”. Davies hidastaa, koska nainen kärsii: kun on paha olla, niin aika tuntuu liimautuvan paikoilleen.

Piirre tuntuu ja näkyy myös näyttelijätyöskentelyssä, niin punnitusti lausutuissa repliikeissä, näyttelijöiden ilmeissä kuin koko fyysisessä läsnäolossakin.

Tämä koskee erityisesti Rachel Weiszin roolityötä, jota sävyttää naispäähenkilön jonkinlainen eroottinen kestohämmennys.

Syvänsininen meri on musiikillisuudessaan ja tematiikassaan vankkaa jatkoa Daviesin aiemmalle suppealle tuotannolle.

Toisessa ohjaustyössään Päivä painuu mailleen (1992) hän kertaa lapsuuttaan Nat King Colen samettiäänisen laulannan ja kirkkokuoromusiikin siivittämin nostalgisin vedoin.

Tyylikäs Edith Whartonin romaanin filmatisointi Sydän vieraassa talossa (2000) on pätevä naismuotokuva.

Syvänsininen meri ottaa hieman toisen suunnan ja kallistuu 1940- ja 1950-lukujen melodraamaperinteen puoleen. Sukulaisuutta löytyy sekä genren Hollywood-haaraan että brittiklassikkoon Lyhyt onni (1945).

Tulos on ytimeltään nautittavalla tavalla ajaton, kiitos oivaltavan henkilökuvauksen sekä ohjaajan tavan tihentää eri tavoin ajan ja keston ulottuvuuksia kerronnassa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Quechua-viljelijä Anacleta Mamani kasvihuoneessaan Poquesissa Perun Cuscon alueella, jossa hän harjoittaa luomuviljelyä.

Ilmastonmuutos pakottaa Andien naiset opettelemaan uusia viljelymenetelmiä

Nina Söderlund jatkaa aluevaltuuston hallituksessa.

Varsinais-Suomen vasemmistoliitto jakoi aluevaltuustopestinsä

Aiemmin Poittaram Chakma metsästi villieläimiä, mutta nyt hän suojelee metsiä ja pyrkii estämään salametsästystä.

Metsästäjät muuttuivat luonnonsuojelijoiksi – Bangladeshissa etniset vähemmistöt ovat havahtumassa varjelemaan metsiään ja villiä luontoa

Tämä on jokapäiväinen todellisuus Palestiinassa. Kuva on otettu 19. syyskuuta 2024.

Valokuvat näyttävät Israelin sotarikokset – ja raunioista versovan vastarinnan

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

 
02

Valtiovarainministeriön selitykset eivät vakuuta, kansliapäällikkö sotki pakkaa entisestään – ”Vei pohjaa VM:n aiemmilta selityksiltä”

 
03

Tunteelliset jäähyväiset komisario Koskiselle

 
04

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

 
05

Vasemmistossa ollaan huolissaan yleistukisuunnitelmista: ”Hallitus tekee sosiaaliturvan yksinkertaistamista säästöt edellä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Amputoituja raajoja ja mielen haavoja – Sodan pitkä varjo näkyy kolmasosassa syyrialaisia

17.05.2025

Vasemmistoliiton Koskela arvioi Purraa:”Ei näemmä kehtaa enää edes puolustaa hallituksen politiikkaa”

17.05.2025

Orpon hallitus häviää taas Marinin hallitukselle – Kansalaisista vain reilu neljännes on tyytyväinen Orpon hallituksen toimiin

17.05.2025

Minja Koskela puolustaa tuilla eläviä terveitä ihmisiä: ”Kun palkka ei riitä”

16.05.2025

Suomen kanta muuttui: Seurauksena epävarmuutta ja epäjohdonmukaisuutta

16.05.2025

Raportti: Ääriliikkeet hyödyntävät nuoren traumataustaa rekrytoinnissaan – ”Tarjoavat positiivisia kokemuksia ja adrenaliinibuustia”

16.05.2025

Vihdoin rajoituksia sähköpotkulautojen käyttöön: Nyt loppuu huppelissa törmäily

16.05.2025

Nyt kiistellään paperittomien terveydenhuollosta: ”Sisäministerin vaihtoehtoiset faktat”

16.05.2025

Valtiovarainministeriön selitykset eivät vakuuta, kansliapäällikkö sotki pakkaa entisestään – ”Vei pohjaa VM:n aiemmilta selityksiltä”

16.05.2025

Vahvat liitot tukevat yhteiskuntarauhaa, muistuttaa poliisien ammattiliitto – ”Päättäjien ja työnantajien pitäisi ymmärtää…”

16.05.2025

Vasemmistossa ollaan huolissaan yleistukisuunnitelmista: ”Hallitus tekee sosiaaliturvan yksinkertaistamista säästöt edellä”

16.05.2025

Radikaali esitys vasemmalta: Tehoeläintuotanto lopetettava tyystin

15.05.2025

Kohu paisuu, nyt puhuu pääekonomisti: Hyvin ongelmallista, jos luottamus valtiovarainministeriön puolueettomuuteen horjuu

15.05.2025

Vihreä siirtymä on Euroopalle turvallisuuskysymys, sanoo Jussi Saramo – EU:n budjetti ohjaa tulevaisuutta

15.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään