KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Intohimon tuulet ja epätoivon meri

Harri-Ilmari Moilanen
3.6.2012 14.40

Syvänsininen meri (The Deep Blue Sea, Englanti 2011). Ohjaus ja käsikirjoitus: Terence Davies. Perustuu Terence Rattiganin näytelmään. Kuvaus: Florian Hoffmeister. Musiikki: Samuel Barberin viulukonsertto. Pääosissa: Rachel Weisz, Tom Hiddleston, Simon Russell Beale, Ann Mitchell.

Brittifilmi tapahtuu 1950-luvun alun sodanjälkeisen säännöstelyn aikaa elävässä Englannissa. Epookki on lavastettu elokuvan ”pari piirua realismin tuolle puolen” -hengen mukaisesti. Kaikesta on puutetta, ja naispäähenkilön elämässä rakkaus on karkuteillä.

Vanhempi mies, nuori vaimo ja rakastaja -kolmioasetelmasta nähdään kliseet mallikkaasti kierrättävä esitys siitä, miten parisuhde tukahduttaa herrasväen parissa ja eroottinen polte on viemässä viimeisetkin voimat. Ei siis ihme, jos elokuva alkaa itsemurhayrityksellä.

Tuntuu kuin tarina etenisi lievästi hidastetuin kierroksin, ”laahaavasti”.

Itsemurhayritys huipentaa sisässä vellovan huudon, joka tuottaa kahdeksanminuuttisen johdannon. Tunnelmat kiteyttää komeasti musiikkiraidalla kuuluvan viulun raastava ääni.

Kohtauksessa soiva konsertto on Samuel Barberin säveltämä. Barber tunnetaan uusromantikkona, mikä tässä yhteydessä on yhtä kuin jyrkkä ”ei” vetelille jousiorkesterivenytyksille.

Musiikki on myös jatkossa tärkeässä osassa, eikä vain mainitun konserton muodossa.

Terence Davies on loihtinut kaksi lähes musikaalityyppistä kohtausta, jotka sulautuvat luontevasti kokonaisuuteen. Asia selittyy kohtausten luonteella (= yhteislaulua pubissa sekä toisen maailmansodan aikaisessa maanalaisen pommisuojassa).

Kun ollaan tietyssä pisteessä, rakkaus on paskan pyyhkimistä ja lakanoiden vaihtoa.

Repliikki tulee sivuhenkilöltä ja ohimennen, mutta se iskee lujaa tuodessaan toisenlaisen näkökulman siihen, mitä miehen ja naisen välillä voi vielä vuosikymmenten jälkeen olla, kun kumppanista on tullut voimia vaativa huollettava.

Vuokraemännän kommentti pistää rakkausongelmissaan rypevän naispäähenkilön jos ei muuta niin ainakin hiljaiseksi.

Vuokraemännän ja hänen sairasvuoteella makaavan puolison hellittelytuokio on kuvattu koruttoman kauniisti. Kaksikon kohdalla nykyhetki ja muistot liittyvät elimellisesti yhteen. Side on luja.

Brittifilmi on herättänyt voimakkaita asenteita puolesta ja vastaan. Sitä on moitittu muun muassa vanhahtavaksi ja laahustavaksi.

Jälkimmäinen määre on virhearvio. Davies on nimittäin melkoinen mestari, mitä tulee sellaisiin myös elokuvakerrontaa sääteleviin termeihin kuin orkestrointi, tempo ja ajoitus.

”Oopperamaisena” näyttämölle panijana britti vertautuu kiinnostavalla tavalla italialaisklassikko Luchino Viscontiin, vaikka herrojen sosiaalinen tausta onkin radikaalisti erilainen: Visconti oli aristokraattisuvun jälkeläinen, Davies ponnistaa työväenluokasta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Daviesin tausta (työväenluokkainen koti, katolinen koulu) tuntuu antaneen hedelmällisen henkisen perustan sukeltaa pohjana olevan Terence Rattiganin näytelmän kouriintuntuvan porvarilliseen maailmaan.

Davies tulee ”ulkoa sisään”, hänen ohjauksensa kurkottaa naturalistisen esittävyyden tuolle puolen hienovaraisesti, mutta selvästi tunnistettavin piirtein.

Yksi on kerronnan tempo: tuntuu kuin tarina etenisi lievästi hidastetuin kierroksin, ”laahaavasti”. Davies hidastaa, koska nainen kärsii: kun on paha olla, niin aika tuntuu liimautuvan paikoilleen.

Piirre tuntuu ja näkyy myös näyttelijätyöskentelyssä, niin punnitusti lausutuissa repliikeissä, näyttelijöiden ilmeissä kuin koko fyysisessä läsnäolossakin.

Tämä koskee erityisesti Rachel Weiszin roolityötä, jota sävyttää naispäähenkilön jonkinlainen eroottinen kestohämmennys.

Syvänsininen meri on musiikillisuudessaan ja tematiikassaan vankkaa jatkoa Daviesin aiemmalle suppealle tuotannolle.

Toisessa ohjaustyössään Päivä painuu mailleen (1992) hän kertaa lapsuuttaan Nat King Colen samettiäänisen laulannan ja kirkkokuoromusiikin siivittämin nostalgisin vedoin.

Tyylikäs Edith Whartonin romaanin filmatisointi Sydän vieraassa talossa (2000) on pätevä naismuotokuva.

Syvänsininen meri ottaa hieman toisen suunnan ja kallistuu 1940- ja 1950-lukujen melodraamaperinteen puoleen. Sukulaisuutta löytyy sekä genren Hollywood-haaraan että brittiklassikkoon Lyhyt onni (1945).

Tulos on ytimeltään nautittavalla tavalla ajaton, kiitos oivaltavan henkilökuvauksen sekä ohjaajan tavan tihentää eri tavoin ajan ja keston ulottuvuuksia kerronnassa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään