KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Suomalaisvarustamoilla menee huonosti

Suomalaisvarustamojen odotukset investointien määrästä ovat laskussa. Viking Line tekee poikkeuksen tilaamalla STX:n Turun telakalta uuden aluksen. Kuvassa Viking Linen M/S Mariella.

Suomalaisvarustamojen odotukset investointien määrästä ovat laskussa. Viking Line tekee poikkeuksen tilaamalla STX:n Turun telakalta uuden aluksen. Kuvassa Viking Linen M/S Mariella. Kuva: Jarkko Mänttäri

Suomen merikuljetusmarkkinoiden suhdannetilanne on huonontunut edelleen viimeisen vuoden aikana.

Kansan Uutiset
8.11.2012 15.21

Arvio perustuu varustamobarometrikyselyyn. Lähes 70 prosenttia vastanneista kotimaisista varustamoista esitti negatiivisen arvion. Suhdannetilannetta kuvaava indikaattori on ollut selvästi negatiivinen vuodesta 2010 alkaen. Käännettä nousuun ei ole odotettavissa vielä seuraavan kahdentoista kuukauden aikana.

Puolet vastaajista arvioi, että suhdannetilanne huononee vielä entisestään. Öljyn hinnannousu on vastaajien mukaan merkittävin kasvun ja kehityksen este.

Shortsea Promotion Centre (SPC) Finlandin varustamobarometri kartoitti varustamoalan ylimmän johdon näkemyksiä merikuljetusten ja varustamoalan kehityksestä. Yksityiskohtaisempi tarkastelu tukee ennustetta laskusuhdanteen jatkumisesta.

Kuljetuskysyntää, varustamojen liikevaihtoa sekä Suomen meriliikenteen vienti- sekä tuontikuljetuksia kuvaavat mittarit ovat selvästi negatiivisia sekä toteutuneen viime vuoden ajanjakson että ennusteiden osalta.

Vienti vähenee

Ennusteiden tunnusluvut kertovat hieman parempaa kehitystä. Kuitenkin esimerkiksi yli puolet vastaajista arvioi viennin määrän vähenevän seuraavan kahdentoista kuukauden aikana.

Negatiivisesta kehityksestä huolimatta kilpailu merikuljetusmarkkinoilla on hieman lieventynyt ja merikuljetusrahtien kehitys on kääntynyt nousuun. Varustamojen uudisrakennusten sekä second hand -alusten investointien odotukset taas muuttuvat selvästi merimarkkinoiden suhdanteiden mukaisesti.

Odotukset investointien määrästä ovat edelleen lievässä laskussa.

Polttoaineiden hinnannousulle ei ole näkyvissä loppua. Yli puolet vastaajista katsoi, että polttoöljyn hinta on noussut oleellisesti. Hinnan nousu muodostui ensimmäistä kertaa varustamobarometrin historiassa myös merkittävimmäksi kasvun ja kehityksen esteeksi. Vastaajista 80 prosenttia esitti tämän arvion.

Miehistökustannukset tasoittuneet

Miehistökustannusten kehityksen perusteella voidaan arvioida, että Suomen lipun ja muun kuin Suomen lipun miehistökustannusten hintaero on pienentynyt kuluneella kaudella. Myös tulevaisuuden ennusteet tukevat arviota. Ennusteen mukaan ulkomaisen lipun miehistökustannukset ovat edelleen nousussa.

Kauan odotetun tonnistoverolain muutos sai kiitosta. Merenkulkupolitiikka on vastaajien näkemyksen mukaan pysynyt lähes ennallaan viimeisen 12 kuukauden aikana. Eräät vastaajat kokevat, että politiikkaa heikentävät mm. rikki- ja muut ympäristöasiat sekä rikkipäästörajan voimaantulon ajoitus.

Kauan odotettu maaliskuun alusta voimaan tullut laivan nettovetoisuuteen perustuva kiinteä tonnistovero sai kiitosta vastanneiden keskuudessa. Suomalaisten varustamojen markkinaosuus kuljetuksista Suomeen ja Suomesta jatkaa kauan kestänyttä laskuaan. Vaikka kausien vuosien 2008-09 laskusuhdanteen jälkeen viennin ja tuonnin tonnimäärä on kasvanut, suomalaisten laivojen prosenttiosuus kuljetuksista on laskenut.

ILMOITUS
ILMOITUS

Koillisväylä kohta liikenteelle

Teemakysymyksillä kartoitettiin vastaajien kantaa mahdollisuuksiin harjoittaa säännöllistä liikennettä Koillisväylällä ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin suomalaiselle elinkeinolle. Noin kolmannes vastaajista katsoi, että Koillisväylä voisi avautua säännölliselle kauttakulkuliikenteelle jo ennen vuotta 2020.

Mahdollisina etuina nähtiin erityisesti Suomen jääosaamisen hyödyntäminen, jäissä kulkemisen tietämys ja tuntemus sekä jäänavigointi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Timo Furuholm.

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

Rajaton kulttuuri tuottaa rajattomia ihmisiä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

Porsaiden kastraatiokieltoa ollaan purkamassa.

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

Uusimmat

Adam Marhiev tuli puoliajalla vaihdosta sisään. Kuva syksyltä 2024 Suomen ja Montenegron välisestä karsintaottelusta.

Pikkuhuuhkajat puristi tasapelin Tanskalta

Timo Furuholm.

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

Rajaton kulttuuri tuottaa rajattomia ihmisiä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
03

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

18.06.2025

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

17.06.2025

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

17.06.2025

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

17.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

17.06.2025

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään