Arvio perustuu varustamobarometrikyselyyn. Lähes 70 prosenttia vastanneista kotimaisista varustamoista esitti negatiivisen arvion. Suhdannetilannetta kuvaava indikaattori on ollut selvästi negatiivinen vuodesta 2010 alkaen. Käännettä nousuun ei ole odotettavissa vielä seuraavan kahdentoista kuukauden aikana.
Puolet vastaajista arvioi, että suhdannetilanne huononee vielä entisestään. Öljyn hinnannousu on vastaajien mukaan merkittävin kasvun ja kehityksen este.
Shortsea Promotion Centre (SPC) Finlandin varustamobarometri kartoitti varustamoalan ylimmän johdon näkemyksiä merikuljetusten ja varustamoalan kehityksestä. Yksityiskohtaisempi tarkastelu tukee ennustetta laskusuhdanteen jatkumisesta.
Kuljetuskysyntää, varustamojen liikevaihtoa sekä Suomen meriliikenteen vienti- sekä tuontikuljetuksia kuvaavat mittarit ovat selvästi negatiivisia sekä toteutuneen viime vuoden ajanjakson että ennusteiden osalta.
Vienti vähenee
Ennusteiden tunnusluvut kertovat hieman parempaa kehitystä. Kuitenkin esimerkiksi yli puolet vastaajista arvioi viennin määrän vähenevän seuraavan kahdentoista kuukauden aikana.
Negatiivisesta kehityksestä huolimatta kilpailu merikuljetusmarkkinoilla on hieman lieventynyt ja merikuljetusrahtien kehitys on kääntynyt nousuun. Varustamojen uudisrakennusten sekä second hand -alusten investointien odotukset taas muuttuvat selvästi merimarkkinoiden suhdanteiden mukaisesti.
Odotukset investointien määrästä ovat edelleen lievässä laskussa.
Polttoaineiden hinnannousulle ei ole näkyvissä loppua. Yli puolet vastaajista katsoi, että polttoöljyn hinta on noussut oleellisesti. Hinnan nousu muodostui ensimmäistä kertaa varustamobarometrin historiassa myös merkittävimmäksi kasvun ja kehityksen esteeksi. Vastaajista 80 prosenttia esitti tämän arvion.
Miehistökustannukset tasoittuneet
Miehistökustannusten kehityksen perusteella voidaan arvioida, että Suomen lipun ja muun kuin Suomen lipun miehistökustannusten hintaero on pienentynyt kuluneella kaudella. Myös tulevaisuuden ennusteet tukevat arviota. Ennusteen mukaan ulkomaisen lipun miehistökustannukset ovat edelleen nousussa.
Kauan odotetun tonnistoverolain muutos sai kiitosta. Merenkulkupolitiikka on vastaajien näkemyksen mukaan pysynyt lähes ennallaan viimeisen 12 kuukauden aikana. Eräät vastaajat kokevat, että politiikkaa heikentävät mm. rikki- ja muut ympäristöasiat sekä rikkipäästörajan voimaantulon ajoitus.
Kauan odotettu maaliskuun alusta voimaan tullut laivan nettovetoisuuteen perustuva kiinteä tonnistovero sai kiitosta vastanneiden keskuudessa. Suomalaisten varustamojen markkinaosuus kuljetuksista Suomeen ja Suomesta jatkaa kauan kestänyttä laskuaan. Vaikka kausien vuosien 2008-09 laskusuhdanteen jälkeen viennin ja tuonnin tonnimäärä on kasvanut, suomalaisten laivojen prosenttiosuus kuljetuksista on laskenut.
Koillisväylä kohta liikenteelle
Teemakysymyksillä kartoitettiin vastaajien kantaa mahdollisuuksiin harjoittaa säännöllistä liikennettä Koillisväylällä ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin suomalaiselle elinkeinolle. Noin kolmannes vastaajista katsoi, että Koillisväylä voisi avautua säännölliselle kauttakulkuliikenteelle jo ennen vuotta 2020.
Mahdollisina etuina nähtiin erityisesti Suomen jääosaamisen hyödyntäminen, jäissä kulkemisen tietämys ja tuntemus sekä jäänavigointi.