KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Kopio ja inspiraatio

Tuula-Liina Varis
7.10.2013 18.01

Kristina Isola ja Maria Primatšenkon Metsänväki. Teresa Moorehouse ja brittitaiteilija Pat Hutchinsin lastenkirja. Anna-Maija Metsola ja Heljä Liukko-Sundströmin keramiikkalaatta 80-luvulta. Maija Louekari ja Markus Lepon valokuva 1960-luvulta.

Kopiointikohut syövät Marimekon mainetta. En ole kopioanalyytikko enkä tuomari, mutta tavallisen katsojan ja Marimekon ikiasiakkaan silmin nuo teokset tosiaan näyttävät olevan ihan selviä kopioita. Isola on kopioinnin itsekin myöntänyt ja saanut sen seurauksena potkut. Myös Louekarin tapaus näyttää selvältä. Suunnittelija väitti, että oli itse piirtänyt Helsingin kaupunkinäkymiä. Itse hän olikin piirtänyt, mutta ei näkymiä vaan ääriviivoja Lepon valokuvaan.

Heljä Liukko-Sundström on kertonut julkisuudessa, että Marimekko tarjosi hänelle korvauksia, jotta hän ei veisi asiaa eteenpäin. Mitä siitä voi päätellä?

Kirjallisuuden tekijänoikeuksien aktiivisena puolustajana minua kiinnostaa se, millä tavalla tekijänoikeuden käsite on hämärtynyt taiteissa.

Kaikki kysyvät, mitä Marimekolle oikein on tapahtunut. Siellä on ollut Suomen parhaat suunnittelijat, joiden itsenäiselle ideoinnille ja persoonallisille töille on annettu suuri arvo. Marimekko ei olisi noussut kansalliseen eikä kansainväliseen maineeseen ilman sellaisia loistavia suunnittelijoita kuin mm. Vuokko Nurmesniemi, Maija Isola, Annika Rimala ja Fujiwo Ishimoto.

Ostin ensimmäisen Marimekkoni 60-luvun alussa köyhänä opiskelijana, ja mekkoa varten oli säästettävä pitkään. Meillä on pinoittain Marimekon klassikkokankaita, pöytäliinoja, verhoja ja pussilakanoita. Suomalaisen tekstiiliteollisuuden maailmassa Marimekko oli suurin ja kaunein, suorastaan kansallinen ikoni – aina Armi Ratian, firman sydämen ja dynamon, kuolemaan asti. Sen jälkeen on menty vähän alamäkeä.

Ovatko Suomesta alan lahjakkuudet loppuneet? Eivät varmasti. Ovatko Suomesta loppuneet uniikkia suunnittelua arvostavat asiakkaat? Eivät takuulla ole. Onko alan koulutuksen taso laskenut? Tuskin.

Mutta onko alan toimijoiden eettinen normisto muuttunut? Sitä epäilen.

Kopiointikohujen yhteydessä on yritetty tehdä rajaa inspiroitumisen ja plagioimisen, taiteen tradition ja yksittäisen taiteilijan teoksen välillä. Kulttuuritraditio on kaiken luovuuden pohja, se on yhteinen, kaukaa tullut, monen säilyttämä ja jatkama. Ei kansanperinteen kuva-aineistolla ole yksittäistä tekijää, ei tekijänoikeutta, ei lisenssiä – paitsi, jos tietoisesti kopioidaan tietyn taitelijan töitä, kuten Maria Primatšenkon tapauksessa. On ihan eri asia inspiroitua kuin jäljentää.

Toimittajakin inspiroituu siitä, mitä lukee ja kokee, mutta tuskin kenenkään täyspäisen journalistin mieleen tulee jäljentää ihailemaansa artikkelia tai reportaasia ja myydä sitä toiselle lehdelle omanaan. Se on plagiaatti, siitä seuraa lentävä lähtö, korvaukset ja maineen menetys. Huonosti käy myös plagiointiin syyllistyneelle kirjailijalle. Miksi tekstiilitaiteilija voisi toimia toisin, ja vielä valehdella sitkeästi, kun jää kiinni? Marimekon kohuissa kiusallisinta onkin ollut seurata tuota puolustelua ja kiistämistä. Kyllä tekijä itse tietää, milloin hän valehtelee.

Kukaan ei omista luonnosta otettuja aiheita, lehtiä, ruohoja, eläimiä, yhtä vähän kuin kukaan omistaa sanoja. Sanat ovat huoranlapsia, ei niillä ole isää, kuten plagiointikohun kohteeksi pelon maantiede -termistä taannoin joutunut kirjailija Anja Snellman sanoi. Mutta jos jäljennetään kokonainen toisen luoma metsä tai kappalekaupalla toisen kirjoittamaa teosta tai muunnellaan toisen ottama valokuva kankaan kuvioksi, on kysymys tekijänoikeusrikoksesta.

Kirjallisuuden tekijänoikeuksien aktiivisena puolustajana minua kiinnostaa se, millä tavalla tekijänoikeuden käsite on hämärtynyt taiteissa. On syntynyt kokonainen piraattipuolue taistelemaan alkuperäisen tekijän oikeuksia vastaan. Kaiken, minkä taiteilija on valmiiksi tehnyt, pitää olla vapaasti kaikkien hyödynnettävissä, ei vain nautittavissa, vaan kopioitavissa, muunneltavissa ja edelleen jaettavissa. Hurskastellaan kuluttajan hyödystä ja oikeuksista mutta kuka oikeasti hyötyy, kenen oikeuksista on kysymys? Ei tunne kopioinnin ja inspiroitumisen eroja se kiihkoilija, jonka mielestä kaikki taide aina syntyykin toisten tekemää hyväksi käyttämällä. Mitä uutta plagioimalla voi syntyä?

Ehkä nykyiset suunnittelijat tosiaan eivät tiedä, mitä tekevät. Ehkä he eivät ole saaneet tai hankkineet tarpeeksi tietoa plagioinnin lainvastaisuudesta, ehkä heille siksi ei ole kehittynyt tajua siitä, mitä luovan työn alueella saa tehdä ja mitä ei. Tekijyyden käsite tuntuu hämärtyneen. Taide vain putkahtaa maailmaan jotenkin alkusyntyisesti, ja kun se maailmassa on, se on sisältötuote, jota pitää saada ”kuluttamisen” lisäksi hyödyntää vapaasti kaikin muinkin tavoin.

Ihan selviä nämä asiat eivät tunnu olevan Marimekon toimitusjohtajalle Mika Ihamuotilallekaan, joka sanoi Ylen A-studiossa, että suunnittelijan olisi pitänyt kertoa yhtiölle, miltä pohjalta hänen teoksensa oli syntynyt. Yhtiö ei ole tässä asiassa hyväksyjä ja luvan antaja. Suunnittelijan olisi pitänyt kertoa siitä tekijänoikeuden omistajalle ja pyytää lupa. Se voisi irrota helpostikin, ainakin pientä korvausta vastaan. Moni kokisi kunniaksi saada tekemänsä kuvan kankaaseen. Jos suunnittelija kiinni jäätyään ensi töikseen kiistää totuuden, tulee kyllä tunne, että hän alun perin tiesi olevansa luvattomilla teillä.

Marimekon kopiointikohuista voi seurata jotain hyvääkin, esimerkiksi suunnittelijoille ymmärrys inspiroitumisen ja plagioinnin erosta. Ihamuotilan mukaan ainakin Marimekossa on otettu opiksi. Toivon sitä, sillä Marimekko on minulle edelleen rakas. Vaikka ei olekaan ihastunut sen nykyiseen riemunkirjavaan värimaailmaan, aina siellä tangolta jokin ”so out of season” -klassikko meikäläisellekin löytyy.

Kirjoittaja on Joensuussa asuva kirjailija.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Antti Yrjönen

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Veikka Lahtinen

Zohran Mamdani ei ole suomalainen vihreä eikä sosiaalidemokraatti

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

 
05

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään