Ilmailulaitos Finavia vähentää väkeä enintään 50 henkilötyövuoden verran. Henkilöstölle tarjotaan ”irtautumispaketteja”.
Finavian JHL:läisiä edustava pääluottamusmies Pauli Manninen muistuttaa, että tiistaina päätyneet yt-neuvottelut ovat alkusoittoa. Uudet neuvottelut voivat olla edessä keväällä.
– Näissä neuvotteluissa haimme viiden miljoonan säästöä. Sen jälkeen valtio on päättänyt tukea seitsemällä miljoonalla lentoyhtiöitä alentamalla niiden maksuja, hän muistuttaa.
Manninen kertoo, että ilmailualan tukeminen sopii henkilöstölle. Valtion tukipäätös merkitsee kuitenkin vain tulonsiirtoa ilmailualan sisällä.
– Se ei tuo alalle uutta rahaa. On kohtuutonta, että Finavian henkilöstö joutuu tukemaan ilmailua, Manninen moittii.
Yt-neuvotteluissa päätettiin myös luopua henkilöstön virkistysrahoista, siirtää korotuksia tuonnemmaksi ja lomauttaa väkeä. Lomautusten sijaan henkilöstö voi vaihtaa lomarahat vapaiksi.
”Valtio voisi tyytyä vähempään”
Miltei joka kolmas kaikkiaan 1 700 Finavian työntekijästä kuuluu JHL:ään. He huolehtivat muun muassa kenttien kunnossapidosta.
Henkilöstö on huolissaan vuoden vaihteessa valtionyhtiöksi muuttuvan Finavian tulorahoituksesta.
– Pelkäämme, että henkilöstökulujen leikkaus jatkuu entistä suurempana. Henkilöstö joutuu venymään ihan äärirajoille. Tässä ovat palvelut jo vaarassa, Manninen sanoo.
– Pienennetään mieluummin voiton tuloutusta valtiolle kuin säästetään henkilöstökuluista, hän esittää.
Vähentyneen lentoliikenteen myötä säästövaatimukset voivat Mannisen mukaan nousta 20 miljoonaan euroon vuodessa. Karkeasti arvioiden se tietäisi 340 henkilötyövuoden vähentämistä.
Jo nyt sovittujen säästöjen toteutuminen on Mannisesta vaateliasta. Lomautukset ovat vasta käynnistyneet, ja lomarahojen vaihto osuu ensi vuodelle.