KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Parlamentaariselle liikenneryhmälle tarvetta

SAK:n elinkeinopoliittisen asiantuntijan Sauli Hievasen mielestä liikenneverkon korjausvelan merkitystä on suurenneltu.

SAK:n elinkeinopoliittisen asiantuntijan Sauli Hievasen mielestä liikenneverkon korjausvelan merkitystä on suurenneltu. Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

”Suurin haaste on liikenteen päästöjen puolittaminen”.

UP/Kari Leppänen
2.2.2017 17.00

Bernerin vallankumous hyytyy työryhmään

UP/Kari Leppänen

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) selvitys Liikenneverkon liiketaloudellinen kehittäminen nosti vastalauseiden myrskyn. Kyseessä ei ollut pelkkä selvitys, vaan esitys liikennepolitiikan mullistuksesta liiketalouden näkökulmasta. Vallankumouksen oli määrä tapahtua välittömästi ensi vuoden alussa.

Arvostelijoiden mielestä monet selvityksen asettamat kysymykset olivat hyviä, mutta vastaukset vääriä. Pitkäjänteisen, yli hallituskausien ulottuvan liikennepolitiikan tarve tunnustetaan yleisesti.

Bernerin esityksen kariutumisen jälkeen hallitus on kokoamassa kaikista eduskuntapuolueista koostuvaa parlamentaarista liikennetyöryhmää.

Ryhmän perustamisessa on vielä pari mutkaa matkassa. Opposition mielestä työryhmän työskentely ei voi perustua Bernerin ohjelmalle. Myös Bernerin asettamista työryhmän johtoon vierastetaan.

Helsingin Sanomien tietojen mukaan pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kaavaili ryhmään yhtä edustajaa kustakin eduskuntapuolueesta. Pääministerin tuuma ei menestynyt hallituksessa.

Hallituskumppanit laskivat hallituksen jäävän liian heikoille sellaisella kokoonpanolla. Kahdeksan eduskuntapuolueen joukossa on kolme hallituspuoluetta ja viisi oppositiopuoluetta.

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen pitää valmisteilla olevaa parlamentaarista työryhmää hyvänä keinona ratkoa liikennepolitiikan pulmia.

Hänen mielestään liikennepolitiikan suurimmat haasteet eivät ole rahoitus ja teiden korjausvelka vaan ilmastotavoitteiden saavuttaminen.

– Isoin asia on Pariisin ilmastosopimuksesta juontuva ilmastohaaste. Vajaassa 15 vuodessa liikenteen päästöjä pitää leikata 50 prosentilla.

Päästövähennyksen asettamia vaatimuksia ei pääse Hievasen mukaan karkuun. Parlamentaarisen ryhmän tulisi Hievasen mielestä ohjata suomalainen liikennepolitiikka päästövähennysten edellyttämälle uralle.

– Mitä pidemmälle ratkaisuja lykätään, sitä vaikeammiksi ja kalliimmiksi ne tulevat.

Ratkaisu liikenteen hinnoittelusta

Hievasen mielestä päästötavoitteiden saavuttaminen edellyttää vaikuttamista ihmisten liikennekäyttäytymiseen. Kaikki muut vaihtoehdot tulevat hyvin kalliiksi.

– Raha vaikuttaa ihmisten valintoihin, ja liikennekäyttäytymiseen voidaan vaikuttaa liikenteen hinnoittelulla.

Keinovalikoimaan voivat Hievasen mielestä kuulua esimerkiksi tietullit, satelliittipaikannukseen perustuvat tiemaksut ja polttoaineen verotus.

ILMOITUS
ILMOITUS

Toinen tärkeä asia on Euroopan vanhimman autokannan nopeampi uudistaminen.

– Sähköautoilla ja biopolttoaineilla ei ongelma ratkea, mutta ne ovat tarpeellinen lisä päästöjen hallinnassa.

Korjausvelkaa liioitellaan

Vasta päästöjen hallinnan jälkeen tärkeysjärjestyksessä tulevat Hievasen mukaan liikenteen rahoitukseen liittyvät kysymykset ja teiden korjausvelka.

Hievasen mielestä liikenneverkon korjausvelan merkitystä on suurenneltu.

– Korjausvelan suuruudeksi on laskettu 2,5 miljardia. Näinhän se teoriassa onkin.

Liikenne ja liikenneverkon käyttö ovat muuttuneet vuosien varrella. Hievasen mielestä koko liikenneverkkoa ei kannata korjata uuden veroiseksi 2,5 miljardilla. Yhteiskunnallisesti järkeväksi määräksi voi riittää puolet laskennallisesta korjausvelasta.

– Korjausvelka saattaa olla paljon hallittavampi, kuin on uskoteltu. Summat voivat olla sellaisia, ettei ratkaisuksi välttämättä tarvita vallankumousta.

Parlamentaarisen ryhmän tehtävä on Hievasen mielestä esittää liikenteen pitkän ajan investointisuunnitelma. Nyt sellainen puuttuu, koska hallitus päätti olla laatimatta tälle hallituskaudelle liikennepoliittista selontekoa.

– Aiemmin selonteoista on nähty meneillään olevan hallituskauden liikennehankkeet, ja niissä on arvioitu myös pidemmän aikavälin investointitarpeet.

Bernerin vallankumous hyytyy työryhmään

UP/Kari Leppänen

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) selvitys Liikenneverkon liiketaloudellinen kehittäminen nosti vastalauseiden myrskyn. Kyseessä ei ollut pelkkä selvitys, vaan esitys liikennepolitiikan mullistuksesta liiketalouden näkökulmasta. Vallankumouksen oli määrä tapahtua välittömästi ensi vuoden alussa.

Arvostelijoiden mielestä monet selvityksen asettamat kysymykset olivat hyviä, mutta vastaukset vääriä. Pitkäjänteisen, yli hallituskausien ulottuvan liikennepolitiikan tarve tunnustetaan yleisesti.

Bernerin esityksen kariutumisen jälkeen hallitus on kokoamassa kaikista eduskuntapuolueista koostuvaa parlamentaarista liikennetyöryhmää.

Ryhmän perustamisessa on vielä pari mutkaa matkassa. Opposition mielestä työryhmän työskentely ei voi perustua Bernerin ohjelmalle. Myös Bernerin asettamista työryhmän johtoon vierastetaan.

Helsingin Sanomien tietojen mukaan pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kaavaili ryhmään yhtä edustajaa kustakin eduskuntapuolueesta. Pääministerin tuuma ei menestynyt hallituksessa.

Hallituskumppanit laskivat hallituksen jäävän liian heikoille sellaisella kokoonpanolla. Kahdeksan eduskuntapuolueen joukossa on kolme hallituspuoluetta ja viisi oppositiopuoluetta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

Uusimmat

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
04

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

 
05

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

08.08.2025

Kuang ja Rooney – kaksi tapaa olla yhteiskunnallinen kirjailija

08.08.2025

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

07.08.2025

Kansanedustajat äimistelevät sitä helppoutta, jolla Purra taas leikkaa: ”Se kävi helposti. Nips naps vaan!”

07.08.2025

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

06.08.2025

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

06.08.2025

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

05.08.2025

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

05.08.2025

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään