KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Parlamentaariselle liikenneryhmälle tarvetta

SAK:n elinkeinopoliittisen asiantuntijan Sauli Hievasen mielestä liikenneverkon korjausvelan merkitystä on suurenneltu.

SAK:n elinkeinopoliittisen asiantuntijan Sauli Hievasen mielestä liikenneverkon korjausvelan merkitystä on suurenneltu. Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

”Suurin haaste on liikenteen päästöjen puolittaminen”.

UP/Kari Leppänen
2.2.2017 17.00

Bernerin vallankumous hyytyy työryhmään

UP/Kari Leppänen

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) selvitys Liikenneverkon liiketaloudellinen kehittäminen nosti vastalauseiden myrskyn. Kyseessä ei ollut pelkkä selvitys, vaan esitys liikennepolitiikan mullistuksesta liiketalouden näkökulmasta. Vallankumouksen oli määrä tapahtua välittömästi ensi vuoden alussa.

Arvostelijoiden mielestä monet selvityksen asettamat kysymykset olivat hyviä, mutta vastaukset vääriä. Pitkäjänteisen, yli hallituskausien ulottuvan liikennepolitiikan tarve tunnustetaan yleisesti.

Bernerin esityksen kariutumisen jälkeen hallitus on kokoamassa kaikista eduskuntapuolueista koostuvaa parlamentaarista liikennetyöryhmää.

Ryhmän perustamisessa on vielä pari mutkaa matkassa. Opposition mielestä työryhmän työskentely ei voi perustua Bernerin ohjelmalle. Myös Bernerin asettamista työryhmän johtoon vierastetaan.

Helsingin Sanomien tietojen mukaan pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kaavaili ryhmään yhtä edustajaa kustakin eduskuntapuolueesta. Pääministerin tuuma ei menestynyt hallituksessa.

Hallituskumppanit laskivat hallituksen jäävän liian heikoille sellaisella kokoonpanolla. Kahdeksan eduskuntapuolueen joukossa on kolme hallituspuoluetta ja viisi oppositiopuoluetta.

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen pitää valmisteilla olevaa parlamentaarista työryhmää hyvänä keinona ratkoa liikennepolitiikan pulmia.

Hänen mielestään liikennepolitiikan suurimmat haasteet eivät ole rahoitus ja teiden korjausvelka vaan ilmastotavoitteiden saavuttaminen.

– Isoin asia on Pariisin ilmastosopimuksesta juontuva ilmastohaaste. Vajaassa 15 vuodessa liikenteen päästöjä pitää leikata 50 prosentilla.

Päästövähennyksen asettamia vaatimuksia ei pääse Hievasen mukaan karkuun. Parlamentaarisen ryhmän tulisi Hievasen mielestä ohjata suomalainen liikennepolitiikka päästövähennysten edellyttämälle uralle.

– Mitä pidemmälle ratkaisuja lykätään, sitä vaikeammiksi ja kalliimmiksi ne tulevat.

Ratkaisu liikenteen hinnoittelusta

Hievasen mielestä päästötavoitteiden saavuttaminen edellyttää vaikuttamista ihmisten liikennekäyttäytymiseen. Kaikki muut vaihtoehdot tulevat hyvin kalliiksi.

– Raha vaikuttaa ihmisten valintoihin, ja liikennekäyttäytymiseen voidaan vaikuttaa liikenteen hinnoittelulla.

Keinovalikoimaan voivat Hievasen mielestä kuulua esimerkiksi tietullit, satelliittipaikannukseen perustuvat tiemaksut ja polttoaineen verotus.

ILMOITUS
ILMOITUS

Toinen tärkeä asia on Euroopan vanhimman autokannan nopeampi uudistaminen.

– Sähköautoilla ja biopolttoaineilla ei ongelma ratkea, mutta ne ovat tarpeellinen lisä päästöjen hallinnassa.

Korjausvelkaa liioitellaan

Vasta päästöjen hallinnan jälkeen tärkeysjärjestyksessä tulevat Hievasen mukaan liikenteen rahoitukseen liittyvät kysymykset ja teiden korjausvelka.

Hievasen mielestä liikenneverkon korjausvelan merkitystä on suurenneltu.

– Korjausvelan suuruudeksi on laskettu 2,5 miljardia. Näinhän se teoriassa onkin.

Liikenne ja liikenneverkon käyttö ovat muuttuneet vuosien varrella. Hievasen mielestä koko liikenneverkkoa ei kannata korjata uuden veroiseksi 2,5 miljardilla. Yhteiskunnallisesti järkeväksi määräksi voi riittää puolet laskennallisesta korjausvelasta.

– Korjausvelka saattaa olla paljon hallittavampi, kuin on uskoteltu. Summat voivat olla sellaisia, ettei ratkaisuksi välttämättä tarvita vallankumousta.

Parlamentaarisen ryhmän tehtävä on Hievasen mielestä esittää liikenteen pitkän ajan investointisuunnitelma. Nyt sellainen puuttuu, koska hallitus päätti olla laatimatta tälle hallituskaudelle liikennepoliittista selontekoa.

– Aiemmin selonteoista on nähty meneillään olevan hallituskauden liikennehankkeet, ja niissä on arvioitu myös pidemmän aikavälin investointitarpeet.

Bernerin vallankumous hyytyy työryhmään

UP/Kari Leppänen

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) selvitys Liikenneverkon liiketaloudellinen kehittäminen nosti vastalauseiden myrskyn. Kyseessä ei ollut pelkkä selvitys, vaan esitys liikennepolitiikan mullistuksesta liiketalouden näkökulmasta. Vallankumouksen oli määrä tapahtua välittömästi ensi vuoden alussa.

Arvostelijoiden mielestä monet selvityksen asettamat kysymykset olivat hyviä, mutta vastaukset vääriä. Pitkäjänteisen, yli hallituskausien ulottuvan liikennepolitiikan tarve tunnustetaan yleisesti.

Bernerin esityksen kariutumisen jälkeen hallitus on kokoamassa kaikista eduskuntapuolueista koostuvaa parlamentaarista liikennetyöryhmää.

Ryhmän perustamisessa on vielä pari mutkaa matkassa. Opposition mielestä työryhmän työskentely ei voi perustua Bernerin ohjelmalle. Myös Bernerin asettamista työryhmän johtoon vierastetaan.

Helsingin Sanomien tietojen mukaan pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kaavaili ryhmään yhtä edustajaa kustakin eduskuntapuolueesta. Pääministerin tuuma ei menestynyt hallituksessa.

Hallituskumppanit laskivat hallituksen jäävän liian heikoille sellaisella kokoonpanolla. Kahdeksan eduskuntapuolueen joukossa on kolme hallituspuoluetta ja viisi oppositiopuoluetta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Uusimmat

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään