Yhteiskunnallisen elokuvan ja taiteen festivaali Lens Politica alkaa Helsingissä keskiviikkoiltana. Festivaalin avajaisissa esitetään uunituore dokumentti Yes Men Fix The World. Aktivistitaiteilijoiden Yes Men -ryhmä julkisti viime viikolla Suomessa Maaseudun Tulvaisuus -lehden (Viikkolehti 6.11.).
Sunnuntaihin asti kestävän festivaalin näyttelyosuus levittäytyy Helsingin keskustaan sekä Galleria FAFAan. Teemana on julkisen tilan ja urbaanin ympäristön problematiikka.
Lens Politican näyttelystä vastaa tänä vuonna iranilaissyntyinen, nykyään Englannissa työskentelevä taiteilija Shahin Afrassiabi. Hänen perustamansa taiteilijaryhmä AESD (Agency for Economy and Space Development) tuottaa yhteistyössä Kuvataideakatemian opiskelijoiden kanssa näyttelyn,jossa käsitellään julkisen kaupunkitilan ja urbaanin ympäristön problematiikkaa. AESD ja taideopiskelijat ovat muodostaneet poikkitieteellisen tutkijatyöryhmän, ja tekevät taiteen avulla tutkimusta arkkitehtuurin, julkisen tilan ja taiteen välisestä suhteesta. Tutkimuskohteena on Helsinki, sen keskusta ja sen lähiöt.
Näyttelyn vieraaksi on kutsuttu ranskalainen uuden polven avantgardistitaiteilija ja elokuvantekijä Jean-Gabriel Périot, joka tunnetaan vahvasti kantaaottavista ja kokeellisista mediataideteoksistaan. Hän käyttää teoksissaan dokumentaarisia elementtejä ja yhdistelee vapaasti erinäisistä arkistoista löytämäänsä materiaalia. Rinnastukset synnyttävät huimia kontrasteja.
Festivaalilla vierailee myös libanonilainen videotaiteilija ja taidehistorioitsija Khaled Ramadan, joka tanskalaisen MidEast Cut -festivaalin edustaja. Lens Politica esittää yhteistyössä MidEast Cut -festivaalin kanssa sarjan kokeellisia lyhytelokuvia Lähi-idän maista.
Yes Men -elokuvan lisäksi festivaalilla nähdään yli kymmenen poliittista elokuvaa, muun muassa Michael Winterbottomin tulkinta Naomi Kleinin teoksesta Tuhokapitalismin nousu ja Dave Clementin kuvaus Kanadaan muuttaneista suomalaisista Espanjan sisällissodassa To My Son In Spain.