KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Kjell Westö: Totta kai olen poliittinen kirjailija

Kjell Westö on omaksikin yllätyksekseen luokkaerojen kuvaaja. Niihin hän kertoo havahtuneensa jo lapsena. Nyt hän pelkää, että yhteiskunta hylkää sivistyksen ja tasavertaisuuden.

Kjell Westö on omaksikin yllätyksekseen luokkaerojen kuvaaja. Niihin hän kertoo havahtuneensa jo lapsena. Nyt hän pelkää, että yhteiskunta hylkää sivistyksen ja tasavertaisuuden. Kuva: Annina Mannila

Kjell Westö yllättyi itsekin, miten vahvasti hän kuvaa kirjoissaan luokkaeroja. Yksi hänen mieliaiheensa on työväestön sivistyksennälkä. Hänen kauhuskenaarionsa on, että lukemisesta tulee eliitin yksinoikeus.

Siskotuulikki Toijonen
28.10.2017 10.00
ILMOITUS
ILMOITUS

Kjell Westö

Syntynyt 6.8.1961 Helsingissä.

Asuu Helsingissä.

Seurustelee, kaksi aikuista poikaa.

Seitsemän romaania, kolme novellikokoelmaa, kolme runokokoelmaa ja yksi kokoelma kolumneja ja esseitä.

Finlandia-palkinto v. 2006 romaanista Missä kuljimme kerran, Pro Finlandia -mitali v. 2008, Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinto v. 2014 romaanista Kangastus 38.

Tätä haastattelua tehtäessä oli kulunut vain muutama päivä Turun terrori-iskuna tutkittavasta tapahtumasta. Se sai kirjailija Kjell Westön mietteliääksi.

– Tilannehan on kauhea. Olen keskustellut terrorismista eri poliittista väriä tunnustavien ystävieni kanssa. Itse olen tyypillinen kompromissien hakija, lähinnä jonkin sortin vasemmistoliberaali. Reagoin tietenkin negatiivisesti heihin, jotka lietsovat vaistomaisesti tai poliittisella agendallaan vihamielisyyttä ja epäluuloa muualta tulleita ja muukalaisia kohtaan.

– Jotkut saattavat pitää terrori-iskuja seurauksena maailman epäoikeudenmukaisuudesta ja vinoudesta. Terroriteot ovat heidän mielestään hätähuutoja. Eriarvoisuudesta ja työvoiman sekä luonnonvarojen riistosta huolimatta minun on hieman vaikea samastua sellaiseen ajatteluun, että Eurooppa ansaitsisi näitä hirmutekoja, Westö pohdiskelee.

– Maailma ei parane sillä, että Euroopankin kaupungeista tulee väkivaltaisia. Pikemminkin niistä pitäisi tulla rauhan kaupunkeja. Kun Eurooppa oikeistolaistuu ja uusnatsien kannatus lisääntyy, pelkään pahoin, etteivät kaupunkimme säily avoimina ihmisten kohtaamis- ja asuinpaikkoina, joissa on hyvä olla.

Yksi Westön uusimman romaanin Rikinkeltaisen taivaan (Otava 2017) henkilöistä on ankeista kotioloista peräisin oleva, väkivaltainen Jan-Roger. Hän on kovis, joka purkaa pahaa oloaan ja hakee oikeutuksensa kaveripiirissä tappelemalla ja kiusaamalla heikompiaan. Olisiko hänestä erilaisissa olosuhteissa voinut kehkeytyä terroristi?

– Hänen pahoinvointinsa nuorukaisena on sitä luokkaa, että radikalisoituminen olisi ollut aivan mahdollista. Jos 1970-luvun alkupuolelle sijoittuvan kirjani Roger olisi ollut saksalainen, hän olisi hyvinkin voinut liittyä Baader-Meinhof-terroristiryhmään.

Helisevän elegistä kieltä

Rikinkeltaisessa taivaassa tapahtumien ajallinen jänne on pitkä. Kirjassa kuvataan Rabellien mahtisuvun ja heidän lähipiirinsä elämänmenoa ja ajan yhteiskunnallisia sekä kulttuurihistoriallisia murroksia 1960-luvulta aina meidän päiviimme. Tarinan nimetön minäkertoja ystävystyy perheen pojan Alex Rabellin kanssa ja kasvaa kiinni perheeseen. Eikä vähiten siitä syystä, että hän rakastuu Alexin pikkusiskoon Stellaan.

Rikinkeltainen taivas, runoilijana aloittaneen Westön seitsemäs romaani, on raastava ja kaunis rakkausromaani, mutta kuten aina, tässäkin on vahva yhteiskunnallinen ja humanistinen eetos. Westön kieli on kaunista, rikasta ja helisevän elegistä.

Nostalgisessa sukupolviromaanissa on myös poliittisia ja yhteiskunnallisia teemoja, väkivallan historiaa sekä kuvausta Suomen muuttumisesta näinä vuosikymmeninä. Kiintoisaa kulttuurihistoriaa kaikkinensa.

Jokaisessa henkilössä pala sieluani

Westö on vahvasti yhteiskunnallinen kirjailija.

– Olen itsekin hieman yllättynyt, että olen päätynyt kirjoissani niin vahvasti kuvaamaan luokkaeroja. On selvää, että taustani ja sukuni vaiheet heijastuvat teoksiini, joskaan kirjani eivät ole autofiktiivisiä.

Westö ei myönnä olevansa Rikinkeltaisen taivaan nimetön kertoja, luomisen- ja elämäntuskissaan rimpuileva kirjailijahahmo.

– Mentaalisesti toki hänessä on paljonkin itseäni, mutta niin on kirjani kaikissa muissakin henkilöissä. Kirjojeni jokaisessa henkilössä on pala sieluani. Muuten niistä ei tulisi eläviä, Westö tunnustaa.

Kaikkein lähimpänä omaelämäkerrallisuutta hän sanoo olleensa Leijat Helsingin yllä -esikoisteoksessaan.

– Kirjoittamiseni perustuu eläytymiskykyyn, mutta myös asioiden tutkimiseen ja niistä lukemiseen. Romaaneissani on aina kyse myös muistamisesta. Luotan siihen, että muistini valikoi kulloisenkin tarinan vaatimat tärkeät asiat.

– Mutta en kirjoita muistamistani ja kokemistani asiois-ta suoraan. Olen fiktioista ja mielikuvituksestani elävä kirjailija. Kykenen kirjoittamaan vain irrottautumalla kokemuksistani. Missä tahansa kirjani kohtauksessa saattaa olla todenperäinen ydin, mutta se on yleensä hyvin pieni.

Kuplassa, mutta sitä murtaen

Nykyään, kun ikää on karttunut, Kjell Westö rohkenee avoimemmin puhua omasta kaksijakoisesta luokkataustastaan.

– Jo lapsuudessani havaitsin, kuinka järkyttävän suuria luokkaerot olivat omien sukulaistenkin piirissä. Isäni on luokkamatkan tehnyt, sotaleskiäidin ainoa lapsi köyhistä oloista. Äidin puolelta olen tamperelaiseen porvaristoon nousseen, menestyneen nahkatehtailijan sukua. Lisäksi oma ystäväpiirini on aina ollut todella heterogeeninen.

– En ole koskaan viihtynyt vain yhdessä yhteiskuntaluokassa. Parhaimmillaan tulen toimeen kaikkien kanssa, pahimmillaan tunnen olevani sosiaalisesti koditon. Paradoksaalisista on myös se, että olen menestynyt kirjailijana paremmin kuin osasin odottaa. En ole rikas, mutta pärjään taloudellisesti aivan hyvin.

Tässähän on kaikki ainekset elämään hyvin toimeentulevien punavihreässä kuplassa, mitä Westö ei kielläkään.

– Yritän kuitenkin välillä murtaa tuota kuplaa, tehdä havaintoja ja ymmärtää myös tämän kuplan ulkopuolella olevia. Aikamme suuri ongelma on, jos me lakkaamme ymmärtämästä toisiamme.

Westö muistuttaa, että aika on täysin toinen, kuin hänen nuoruudessaan. Tuolloin elettiin kehittyvän teollisuuden Suomessa ja luokkaerot olivat selkeät.

– Porvariskodin kasvattina kampesin vasemmalle ajan tapaan, kuitenkin maltillisesti. Olin liian individualisti mennäkseni äärivasemmalle. Eivät luokkaerot ole mihinkään hävinneet, ne ovat nykyään vain asettuneet toisin. Yhteiskunnalliset kuilut ovat syviä edelleenkin.

Sivistysnälkä ollut voimavara

Rikinkeltaisessa taivaassa Westö päätyy myös vuoden 2016 tapahtumiin, sivuten pakolaisongelmaakin. Kysymykseen poliittisen kirjailijan agendasta hän vastaa:

– Jos kirjoittaa kirjoja, joiden teemana on ihminen ja ihmisyys kaikkinensa, niin totta kai on poliittinen kirjailija. Olen aikuistunut 1960–1970-luvun vasemmistolaisuuden jälkimainingeissa, jolloin tuhahtelin sanonnoille ”yksityinen on poliittista” tai ”kaikki on poliittista”, mutta kyllä niissä toteamuksissa on perää.

Suomen nykyinen kulttuuripoliittinen tilanne saa huolenrypyt kirjailijan kulmille. Kulttuuripolitiikka on nykyään melkoista puolustustaistelua. Hyvä, jos kulttuurin määrärahat saadaan pysymään edes ennallaan.

Ajassamme on myös meneillään niin suuria muutoksia, ettei niitä kovin helposti kulttuuripolitiikalla ohjailla, Westö tähdentää.

– Pahoin pelkään, että kulttuuripolitiikkamme seuraa muutoksia askeleen jäljessä. Yksi hälyttävä tieto on esimerkiksi se, että kaunokirjallisuuden myynti on vähentynyt kymmenessä vuodessa kymmeniä prosentteja. Tällaista kehitystä ei kulttuuripolitiikalla helposti muuteta.

Kilpailu huomiosta on rajua, kun medioita ja aivan kaikkea, erityisesti viihdettä, on yhä enemmän ja enemmän. Mahdollisuudet kadota hömppään ovat Westön mukaan äärettömät.

– Ihmisten taipumus paeta viihteeseen silloin, kun maailma on muuttumassa pimeäksi, on pelottavaa. Tässä reaktiossa on jotain ikiaikaista. Myös nämä ovat asioita, joista haluan kirjoittaa.

Westö muistuttaa, että kulttuurin käyttötottumukset ovat myös luokkakysymyksiä.

– Meillä on eliitti, jonka tottumukset ovat aivan erilaisia kuin muun väestön. Yksi mieliaiheistani romaaneissanikin on vanhan työväenluokan sivistyksennälkä.

– Suomi on ollut yksi maailman lukevimmista kansakunnista. Se on ollut valtava voimavara, joka ikävä kyllä on murenemassa.

Westön mukaan nyt näyttää siltä, että hyväksytään yhteiskunta, jossa esimerkiksi monet nuoret miehet putoavat yhteiskunnan laitamille. Samalla he putoavat myös sivistyksen ja koulutuksen kelkasta.

– Tässä on tärkeä liittymäkohta työllistymisen ja kulttuuripolitiikan välillä. Kun luovutaan unelmasta, että kaikilla olisi työtä ja toimeentuloa, saman pesuveden mukana menetetään se hieno sivistysperinne ja tasavertaisuus, mikä Suomessa on koskenut kaikkia yhteiskuntaluokasta riippumatta.

– Joidenkin tutkijoiden ennustukset siitä, että lukeminen on tulevaisuudessa eliitin yksinoikeus, on kauhuske-naario. Lukemalla oppii ymmärtämään ihmisyyttä ja yhteiskunnan rakenteita, elämää kaikkinensa, Westö sanoo.

Kjell Westö

Syntynyt 6.8.1961 Helsingissä.

Asuu Helsingissä.

Seurustelee, kaksi aikuista poikaa.

Seitsemän romaania, kolme novellikokoelmaa, kolme runokokoelmaa ja yksi kokoelma kolumneja ja esseitä.

Finlandia-palkinto v. 2006 romaanista Missä kuljimme kerran, Pro Finlandia -mitali v. 2008, Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinto v. 2014 romaanista Kangastus 38.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

Raptori-yhtye lavalla Stadioncross-konsertissa vuonna 1990.

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

Uusimmat

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

Ukrainan puolustus onnistui pitämään Suomen maaleitta.

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025

Taide ja kulttuuri puhdasta bisnestä? – Hallitus puhuu ”luovasta taloudesta”

11.06.2025

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään