KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Selvitys julki: Helsingistä Tallinnaan puolessa tunnissa junatunnelissa

Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Maailman pisin rautatietunneli voisi olla käytössä vuonna 2040. Hintalappu 13–20 miljardia euroa.

Kansan Uutiset
7.2.2018 11.08

Puolessa tunnissa Helsingistä Tallinnaan junalla. Kertalippu 18 euroa, sarjalipulla 15 euroa. Kuukausilipun hinta 480 euroa. Henkilöjunia ruuhka-aikaan 20 minuutin välein 200 kilometrin tuntinopeudella. Vuorokauden aikana kaupunkien välillä liikennöi noin 40 henkilöjunaa.

Tallinnassa julkistettiin keskiviikkona selvitys Helsinki–Tallinna-tunnelista. Sen toteutti FinEst Link -projekti, joka on EU:n Interreg Central Baltic –ohjelman rahoittama selvitys. Hanketta on koordinoinut Uudenmaan liitto.

Selvityksessä visioidaan tulevaisuuden kolmen miljoonan asukkaan kaksoiskaupunkia, jossa ihmiset, tavarat ja palvelut liikkuvat nopeasti ja laajenevat työmarkkinat synnyttävät talouskasvua ja parantavat ihmisten elämänlaatua sekä yritysten toimintamahdollisuuksia.

Hintaa tunnelille kertyy selvityksen mukaan 13–20 miljardia euroa ilman junakalustoa. Projektin laskelmissa käytettiin 16 miljardin arviota.

Käytössä tunneli voisi olla henkilö- ja tavaraliikenteelle vuonna 2040. Rakentaminen alkaisi vuonna 2025.

Arktiselta alueelta Euroopan ytimeen

Toteutuessaan ja muihin hankkeisiin yhdistyessään tunneli yhdistäisi liittäisi alueen Euroopan ytimeen, sanoi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner selvityksen julkistamisseminaarissa.

– Yhdessä Rail Baltica -rautatiehankkeen ja Jäämeren radan kanssa Helsinki–Tallinna-tunneli yhdistäisi toteutuessaan arktisen alueen Suomen kautta Euroopan ytimeen. Tunneli voisi siis olla merkittävä hanke koko Suomen ja Euroopan, ei vain Helsingin ja Tallinnan kannalta, Berner sanoi.

Ministerin mukaan toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet ovat edellytys arktisen alueen kestävälle kehittymiselle ja kasvulle.

Kevään aikana arvioidaan selvityksen tuloksia yksityiskohtaisemmin ja mietitään muun muassa mahdollisen jatkotyön toteutusta ja rahoitetusta.

– Aluekehityksen ja kaksoiskaupunkikehityksen näkökulmasta rautatietunnelista koituvat hyödyt olisivat merkittävät paitsi Helsingille ja Tallinnalle, myös Viron ja Suomen valtioille. Lisäksi tunneli poistaisi Suomen saarimaisen aseman meren takana ja yhdistäisi meidät eurooppalaiseen rautatieverkkoon, totesi projektijohtaja Kari Ruohonen.

Lentokentältä lentokentälle

Autojunia, rekkajunia ja rahtia kuljettavia junia liikennöisi yhteensä noin 30 vuorokaudessa. Näiden matkavauhti olisi 120–160 kilometriä tunnissa. Henkilöauton kuljettaminen autojunassa maksaisi 70 euroa.

Helsinki–Tallinna-tunnelin linjaus on 103 kilometriä pitkä. Kyseessä olisi maailman pisin merenalainen merenalainen rautatietunneli. Tunneli yhdistäisi Helsinki-Vantaan lentokentän Tallinnan Ülemisteen, joka sijaitsee lentokentän tuntumassa ja on Rail Baltican pääteasema.

Projektilaskelmien mukaan tunnelissa matkustaa vuosittain 12,5 miljoonaa henkeä ja lisäksi laivalla matkustajia on 10,5 miljoonaa. Nykyisellään kahden tunnin laivamatkan Helsingin ja Tallinnan välin tekee vuosittain noin yhdeksän miljoonaa henkeä.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Uusimmat

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään