Elokuva Rashomon – paholaisen temppeli (Rashomon, 1950) merkitsi kansainvälistä läpimurtoa japanilaisiin klassikko-ohjaajiin kuuluvalle Akira Kurosawalle. Elokuva voitti Venetsian filmijuhlien pääpalkinnon ja oli parhaan ei-englanninkielisen elokuvan Oscar-ehdokkaana.
Historiallisen jännitysdraaman tapahtumat sijoittuvat 1100-luvulle. Toshiro Mifune esittää rosvoa, joka metsätiellä kohtaa samurain (Masayuki Mori) ja tämän hevosella ratsastavan vaimon (Machiko Kyo).
Rosvo innostuu naisesta ja haluaa tämän itselleen. Asia järjestyy kieron tempun avulla. Tapaus johtaa oikeuskäsittelyyn, jossa kuultavien tarinat vaihtelevat.
Kurosawa hyödyntää taidokkaasti näkökulmatekniikkaa.
Kurosawa hyödyntää taidokkaasti näkökulmatekniikkaa, jossa haamullakin on osuutensa. Erikoinen tapahtumasarja nähdään kolmen sadetta pitelevän miehen kertomina takaumajaksoina. Niiden puitteissa totuus osoittautuu varsin venyväksi käsitteeksi.
Rashomon – paholaisen temppeli on voimallisen visuaalinen elokuva: näyttelijät puhuvat, mutta kuvat kertovat enemmän. Kurosawa on tässä osittain vanhemman mestarin Sergei Eisensteinin jäljillä.
Eräs mieleenjäävimmistä näkymistä on kompositio episodissa, jossa nainen makaa kirjaimellisesti kahden miehen jalkojen välissä. Otos kiteyttää paljon tarinan pohjimmaisesta ja varsin julmasta luonteesta.
Rashomon – paholainen temppeli käynnistää Kurosawa-filmien sarjan.
Kino klassikko: Rashomon – paholaisen temppeli. Teema Fem torstaina 18.10. klo 21.10. Areena.