Säännöllistä lobbausta harjoittavia tahoja on Suomessa paljon ja ne käyttävät lobbaukseen paljon aikaa ja rahaa, selviää oikeusministeriön lobbausta ja sen avoimuutta koskevasta tutkimuksesta.
Lobbaus eli vaikuttajaviestintä tarkoittaa erilaisten eturyhmien pyrkimyksiä vaikuttaa epävirallisesti päättäjiin ja poliitikkoihin.
Tutkimuksen mukaan yleisin lobbauksen kohde ovat poliitikot, eli ministerit, kansanedustajat ja näiden avustajat ja erityisavustajat, joihin yhteydenpito on hyvin säännöllistä.
Eniten lobbausta harjoittavat yksityishenkilöt, yksityisyrittäjät ja elinkeinoelämän järjestöt.
Kansanedustajista ja ministereistä peräti 93 prosenttia ilmoitti yksityishenkilöiden tai -yrittäjien olevan yhteydessä viikoittain tai muutaman kerran kuukaudessa. Elinkeinoelämän järjestöjen yhteydenotoista samaan tahtiin raportoi yli puolet vastaajista.
Tutkimuksen mukaan sekä päättäjien että lobbareiden kyselyn tuloksissa “pistää silmään” ammattiliittojen vähäinen yhteydenpito.
Lobbauksen kohteista vain 10,3 prosenttia ilmoitti ammattiliittojen säännöllisestä yhteydenpidosta.
– Tämä poikkeaa yleisestä käsityksestä suomalaisesta korporatismista, jossa työmarkkinajärjestöjen roolia pidetään keskeisenä, kyselyssä todetaan.
Tutkimus ei tarjoa selitystä sille, miksi ammattiliittojen asema on heikentynyt. Yksi potentiaalinen selitys on ammattiliittojen yleinen pienentyminen ja toiminnan epäpolitisoituminen, kuten myös koronapandemian vaikutus.
Epävirallista tiedonvaihtoa pidetään tärkeänä
Tutkimus osoittaa tiettyjä puutteita lobbauksen avoimuudessa ja läpinäkyvyydessä. Epävirallista vaikuttamista pidettiin vastaajien keskuudessa tärkeimpänä vaikuttamiskanavana.
– Epävirallisten vaikutuskanavien kautta tapahtuvasta lobbauksesta etenkin ei-julkinen osa jää usein pimentoon. Toisaalta tulokset viittaavat siihen, että lobbaamisen avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisäämisellä voi olla tavoiteltujen vaikutusten lisäksi toimijoiden välistä luottamusta rapauttavia vaikutuksia, tutkimus pohtii.
Tutkimus tehtiin osana oikeusministeriön selvityshanketta. Sen aikana kerätty kyselyaineisto koostui lobbareille ja lobbauksen kohteille erikseen tehdystä verkkokyselystä loka–marraskuussa. Lobbarikyselyyn saatiin 180 vastausta, lobbareiden kohteiden kyselyyn vastasi 128 henkilöä.