KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kolumnit

Muutosvauhti yllättää aina nopeudellaan – nyt on autoalan vuoro olla täydellisen myrskyn keskellä

Sähköautojen suhteen on hyvä huomata, että erittäin ympäristöystävällisestä kulkupelistä ei edelleenkään ole kyse.

Sähköautojen suhteen on hyvä huomata, että erittäin ympäristöystävällisestä kulkupelistä ei edelleenkään ole kyse. Kuva: Lehtikuva/Emmi Korhonen

Jussi Virkkunen
24.9.2021 12.04

Tulevaisuuden ennustaminen on tunnetusti vaikeaa. Tästä saatiin jälleen yksi esimerkki alkuviikosta, kun liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi uuden ennusteen tieliikenteen päästöjen kehittymisestä.

Siinä päästöjen ennakoidaan laskevan hieman aiempia ennusteita enemmän. Syynä on se, että nyt autojen ennustetaan sähköistyvän huomattavasti nopeammin. Vuosi sitten ennakoitiin, että vuonna 2030 Suomen teillä liikkuu 350 000 sähköautoa. Nyt ennuste on päivitetty, ja sen mukaan Suomessa pitäisi olla vuonna 2030 sähköautoja 600 000.

Valtava kasvu kuvaa hyvin, kuinka suuren muutoksen keskellä autoala tällä hetkellä on. Suhtautuminen siihen on monenlaista, mikä on ymmärrettävää. Muutos myllertää vanhat totuudet uusiksi. On aina mukavampi sulkea verhot ja leikkiä, että kaikki menee hyvin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Temppua kokeiltiin Neuvostoliitossa ja muissa stalinistissa sortovaltioissa kylmän sodan aikana – tunnetuin seurauksin.

Suomessa kuulee usein, että täällä liikenne ei voi sähköistyä. Välimatkat ovat liian pitkät, Lappiin ei ainakaan voi sähköautolla ajaa tai viimeistään sähköistyminen katkeaa valtaviin peräkärrylasteihin. Samaan aikaan pitkien välimatkojen Norjassa sähköautoja myydään jo selvästi bensa-autoja enemmän.

Sähköautojen suhteen on hyvä toki huomata, että mistään erittäin ympäristöystävällisestä kulkupelistä ei edelleenkään ole kyse. Renkaista irtoaa mikromuovia, akkujen materiaaleja louhitaan ties mistä, ja kaivokset tuhoavat luontoa. Ja jos sähkö autoihin tuotetaan esimerkiksi hiilivoimalla, häviää sekin hyöty.

 

Autoala on nyt kohdannut muutoksen, joka on aiemmin iskenyt muun muassa sanomalehtiin, matkapuhelimiin ja analogiseen televisioon. Nokian tuhoutuminen kosketusnäyttöpuhelimiin muistetaan Suomessa hyvin. Sanomalehdissä hoettiin pitkään, että ”kyllä ne nuoret alkavat pian tilata printtilehtiä”, ja tv-pomot naureskelivat suoratoistopalveluille 2010-luvun alkupuolella. Eivät naureskele enää, vaan hymy on vaihtunut eloonjäämiskamppailun jälkeen sopeutumistaisteluksi.

On selvää, että kaikki eivät selviä muutoksesta – koskee se mitä tahansa – voittajina. Nokian ura matkapuhelinvalmistajana päättyi, mutta yhtiö selviytyi ja menestyy matkapuhelinverkkojen rakentamisessa.

Mainosrahoitteisista sanomalehdistä ainakin suurimmat eli iltapäivälehdet, Helsingin Sanomat ja Kauppalehti ovat näyttäneet, että digitaalisuudella voi menestyä. Toki niiden takana kamppailu on kovempaa, ja ”vanhoista hyvistä ajoista” voidaan vain haaveilla.

 

Autoliitto julisti vielä 2018, kuinka tavoitteet 600 000 sähköautosta ovat täysin epärealistisia. Jo tuolloin autonvalmistajat ympäri maailmaa ilmoittivat siirtyvänsä kovaa vauhtia kohti pelkkien sähköautojen valmistamista.

Autoliiton suhtautuminen kuvaakin hyvin, kuinka sokeita usein olemme muutoksille. Pian rytisee ruoantuotannossa, ellei jo rytise. Siellä yksityistä rahaa keräävät paljon hankkeet, joilla pyritään korvaamaan eläinperäiset tuotteet kasvi- tai laboratorioperäisillä tuotteilla.

Lahdattujen sikojen kuljettaminen Suomesta Kiinaan ei välttämättä kauan ole enää kannattavaa.

Sähköautot ja investoijat eivät ratkaise ilmastokriisiä. Mutta tässä tapauksessa yksityiselle rahalle ei kannata sanoa ”ei, kiitos”.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Saksan vasemmistokonservatiivit flirttailevat maahanmuuttovastaisuudella – Yhden opin he kuitenkin antavat muulle vasemmistolle

Veikka Lahtinen.

Suomen asekauppa saa journalismilta täyden hyväksynnän

Puoluelehden pitää kysyä epämiellyttäviä kysymyksiä ja totuuksia – ”Jos hallituksen politiikka on niin hirveää, miksi niin moni kannattaa sitä”

Vasemmistolla on ainutlaatuinen mahdollisuus antaa ihmisille jotain, mihin uskoa, kirjoittaa KU:n politiikan toimittaja Toivo Haimi.

Kolumni: Ahdistunut vasemmisto ei voi taantua vain vastavoimaksi oikeistolle

Uusimmat

Zimbabwelainen pienviljelijä Migren Matanga hirssipellollaan.

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Emmi Kyytsösen suunnittelema kansi vetää mukaansa Tatiana Elfin Huijarin hyytävään maailmaan.

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
02

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
03

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

 
04

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

 
05

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

25.06.2025

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

25.06.2025

Vaalirahalakia voi rikkoa ilman rangaistusta eikä rahoja tarvitse palauttaa

24.06.2025

Uusi yritys: Eheytyshoitojen kielto tuodaan eduskunnan käsittelyyn

24.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään