KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Horisontti

Talousliitosta poliittiseksi unioniksi

Europarlamentin istunto.

Europarlamentin istunto. Kuva: Tuula Kärki

Kalevi Suomela
6.5.2009 13.58

Euroopan unionia kuulee aika ajoin verrattavan happamasti sekä Neuvostoliittoon että Yhdysvaltoihin. Nämä vertaukset on syytä unohtaa, sillä ne ontuvat pahasti. Mainittujen liittovaltioiden muodostumisen historia poikkeaa tyystin EU:n synty- ja kehityshistoriasta. Vielä oleellisempaa on, että molemmat ovat (NL oli) vahvan suvereenin keskusvallan rakenteita, mitä EU ei ole.

EU:ssa on jaetun suvereniteetin rakenne. Liian harvoin mietitään, mitä tämän lähtökohdan syvällinen tiedostaminen merkitsee vasemmiston EU-politiikan näkökulmasta.

Eurooppalaiset hyvinvointivaltiot ovat olleet oleellisesti vasemmiston ja työväenliikkeen poliittisen toiminnan historiallisia saavutuksia. Sellaisiksi ne on vasemmiston ja työväenliikkeen piirissä myös mielletty: omiksi luomuksiksi. Euroopan talousyhteisö ja sittemmin Euroopan unioni on merkinnyt jäsenvaltioilleen erityisesti talouspolitiikan alalla kansallisvaltion periteisen suvereniteetin vapaaehtoista kaventamista ja osittaista luovuttamista ylikansalliselle elimelle.

Onko siis ihme, että EU on mielletty uhkaksi hyvinvointivaltiolle? Työväenliikkeen piirissä kansallisvaltion täyden suvereniteetin puolustamista onkin siksi pidetty juuri hyvinvointivaltion puolustamisena.

Joidenkin vasemmistolaisten silmissä sen on myös uskottu olevan demokratian ainoan mahdollisen muodon puolustamista.

Vasemmistolaiseen ajatteluun on kuitenkin perinteisesti – ainakin puolentoista vuosisadan ajan – kuulunut se perusoivallus, että talouden dynamiikan ymmärtäminen on ratkaisevassa asemassa, kun pyritään ymmärtämään yhteiskuntien historiallisen kehityksen kokonaisvaltaista dynamiikkaa. Talous kulkee edellä.

Karl Marxia siteeraten on saatu nähdä, että ”vanhan paikallisen omavaraisuuden ja eristyneisyyden tilalle tulee kansakuntien kaiken kattava keskinäinen kanssakäyminen ja riippuvaisuus. Kansallinen yksipuolisuus ja rajoittuneisuus käyvät yhä mahdottomammiksi…”.

Porvarillisesta näkökulmasta katsoen taloudellisesta nationalismista on tullut taantumuksellisuutta.

Euroopan talousyhteisön alkuperäiseen muodostumiseen vaikutti toki ratkaisevasti halu estää sotaisten vihollisuuksien uusiutuminen Saksan ja Ranskan välillä, mutta hankkeen taustalla olevana imperatiivina oli talouden kehityksen logiikka.

Yhteismarkkinat ja niiden neljä vapautta sekä yhteinen valuutta ovat talouselämän dynamiikan asettamien vaatimusten, ennen kaikkea yritysten jatkuvasti lisääntyvän tuottavuuden ja jatkuvasti syntyvien uusien innovaatioiden, tulosta.

Yritykset tarvitsivat laajemmat kotimarkkinat. Tässä prosessissa porvarillista logiikkaa – joka on ollut täysin ratkaisevassa asemassa EU:ta kehitettäessä – on hallinnut ajatus Euroopan kilpailukyvystä.

OSA EUROOPPALAISESTA työväenliikkeestäkin on mennyt mukaan kilpailukyvyn logiikkaan. Unioniin lähtökohtaisen kielteisesti suhtautuva hyvinvointivaltio-protektionistinen ajattelu on sellaisen asenteen kanssa tietysti jyrkässä ristiriidassa.

Vasemmistossa on siis ollut ristiriitaisia suhtautumistapoja, ja siksi myös poliittisia erimielisyyksiä.

Sen on ollut vaikea löytää yhteinen sävel suhteessaan Euroopan unioniin. Tämä näkyy selvästi myös Pohjoismaiden vasemmiston asenteissa.

Vasemmiston yhteinen sävel saattaa kuitenkin olla löydettävissä. Sen lähtökohtana tulisi olla jaetun suvereniteetin tietoinen korostaminen EU:n olemuksessa ja vasemmiston EU-poliittisen suunnittelun perustaminen tälle lähtökohdalle.

Jaettuun suvereniteettiin liittyy EU-kielessä myös käsite subsidiariteetti, joka on suomennettu läheisyysperiaatteeksi. Subsidiariteetti on vaikea sana, mutta demokraattisena ideana asia on selvä: asiat tulisi päättää sillä tasolla, joka on luontevin – siis mahdollisimman lähellä niitä ihmisiä, joita päätös koskee.

Läpiglobalisoituneessa maailmassa on asioita, jotka olisi luontevinta päättää ihmiskunnan yhteisellä globaalilla tasolla, siis esimerkiksi YK:n puitteissa.

Yhteiskunnallisen päätöksentekohierarkian luontevuusjatkumon toisessa päässä ovat kunnat ja kylätoimikunnat. Siinä välissä ovat kansallisvaltiot ja EU.

Suvereniteetissa on kysymys lainsäädäntövallasta. Suvereenit jäsenvaltiot ovat juuri siksi delegoineet EU:lle osan lainsäädäntövaltaansa, koska tämän päivän maailmassa on asioita, joissa pelisäännöt on luontevinta säätää ylikansallisella tasolla.

Luontevuuden kriteerejä on kuitenkin monia: mm. taloudellisia, kansantaloudellisia, ekologisia ja poliittisia. Eivätkä näissä kysymyksissä kaikki suinkaan koe intressejään yhtenevinä.

Kahtena merkittävimpänä intressiryhmänä, joiden välillä on vahva jännite, on syytä pitää yhtäältä yrityksiä ja talouselämää ja toisaalta palkansaajia – kunhan muistetaan että viimeksi mainittuja on myös tulevia (siis opiskelijoita) ja entisiä (eli eläkeläisiä).

EU:N KEHITYSHISTORIASSA, kuten edellä todettiin, talouselämän intressit ovat olleet ensisijaisia ja määrääviä. Pääomien ja työvoiman vapaan liikkuvuuden edistäminen on ollut edullista yritystoiminnalle, mutta aiheuttanut ongelmia palkansaajille.

EU:n yhteisen päätöksenteon piiriin on kuitenkin nostettu lisääntyvästi asioita, joissa yhteiset pelisäännöt ovat sekä yritysten (etenkin pitkän aikavälin) että palkansaajien (usein välitön) etu. Tällaisia asioita ovat etenkin ekologiset luontoympäristön asuttavuutta turvaavat standardit sekä kuluttajien, työntekijöiden ja ihmisten yleensä turvallisuutta ja terveyttä turvaavat standardit.

Viimeksi mainituissa asioissa EU on myös globaali vaikuttaja ja sellaisena EU on tehokkain poliittinen instrumentti, joka tavallisilla eurooppalaisilla ihmisillä on käytössään.

Sama koskee myös sellaisia alueita kuin EU:n yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ja kehitysyhteistyötä. Näillä alueilla vasemmiston kannalta on oleellista tiedostaa, mikä kulloinkin on rauhan edistämisen kannalta parasta politiikkaa ja mikä politiikka turvaa parhaiten maailman koko väestössä kaikkien ihmisoikeuksien toteutumista ja tasa-arvon edistymistä – siis asioita, jotka ovat rauhan viimekätisen arvon toteutumisen ehtoja.

Niiden palkansaajaväestölle aiheutuneiden ongelmien hallitsemiseksi, jotka johtuvat EU:n luonteesta sisämarkkinoina (ja laajemmassa perspektiivissä globaalista vapaakaupasta ja pääomien vapaasta liikkuvuudesta), on vasemmistosta nostettu vaatimus sosiaalisesta Euroopasta. Sen pelisääntöjen ja instituutioiden rakentaminen on vielä pahasti kesken. Ymmärrys sen suhteen on kuitenkin laajenemassa, että Eurooppa ei kykene pitkän päälle puolustamaan asemaansa dynaamisena talousalueena elleivät EU:n jäsenvaltiot ole myös kaikkien asukkaidensa hyvän elämän turvaavia hyvinvointivaltioita.

Tällä alueella ovat eurooppalaisen vasemmistopolitiikan ehkä tärkeimmät haasteet. Lohdullista on, että historian kehityslogiikka on vasemmiston puolella.

Euroopan unioni on muuttumassa kiihtyvällä vauhdilla talousalueesta poliittiseksi unioniksi. Tässä prosessissa eurooppalaisen hyvinvointivaltion ei tarvitse olla häviäjä, vaan historiallinen malli, johon perustuen rakennetaan sisäisesti sosiaalinen ja globaalisti solidaarinen Eurooppa.

Tässä prosessissa on jatkuvasti kysyttävä – kunkin asiaryhmän osalta yksityiskohtaisesti – miten suvereniteetti jaetaan jäsenvaltion ja EU:n välillä, jotta vasemmiston arvoja voidaan edistää tehokkaimmin.

Unionin suvereniteetti edellyttää vasemmiston näkökulmasta, että EU:n lainsäädäntö syntyy demokraattisessa prosessissa. Rakentaessaan sosiaalista Eurooppaa vasemmisto ei siis voi tyytyä aloitteisiin vain politiikkakysymyksissä, vaan sen on pidettävä yllä myös institutionaalista keskustelua EU:n demokratian edistämisestä.

Euroopan parlamentin asema on unionin olemassa olon aikana huomattavasti vahvistunut. Vasemmiston ei kuitenkaan ole syytä vielä nähdä nykytilaa tyydyttävänä. On mentävä eteenpäin.

AJANKOHTAINEN talouskriisi nostaa esiin sellaisten rahamarkkinoiden yleismaailmallisten pelisääntöjen kehittämisen, jotka lisäävät rahamarkkinoiden läpinäkyvyyttä, lisäävät niiden tehokasta seurantaa ja torjuvat luottokriisin ja laman aiheuttavien kuplien syntymisen mahdollisuutta. Tämä on suuri ja kiireellinen kysymys, johon EU:ssa tulisi paneutua, koska unioni on riittävän voimakas toimija vaikuttaakseen asiassa.

Kehitys kiirehtii monin tavoin yhä poliittisempaa Euroopan unionia.

Kun ottaa huomioon sen valtavan mahdollisuuksien potentiaalin, joka Euroopan unioniin sisältyy vasemmiston arvojen – ihmisoikeuksien ja tasa-arvon – edistämiseksi tehokkaasti sekä EU:n jäsenmaissa että globaalisti, unionin politiikan seurannan ja suunnittelun on noustava vasemmistossa paljon nykyistä keskeisempään asemaan.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Suomessakin talouspolitiikan valmistelu nojaa taloustieteen mikroperustaiseen pohjaan, jossa talouden toimijat työnhakijoista kuluttajiin ja yrityksiin reagoivat valtiovallan säätämiin kannustimiin, arvioi Timo Harjuniemi.

Vasemmisto on laiminlyönyt taloudellisen asiantuntijatyön, vaikka ekonomistit hallitsevat maailmaa

Veikka Lahtinen.

Rasismikeskustelu teki meistä jankkaajia – Rasismi on yhteiskunnan käytännöissä, viranomaisohjeissa ja koulutusjärjestelmässä, kirjoittaa KU:n kirjoittajavieras

Kun kone pysähtyy

Maksuton korkeakoulutus: missä mennään? – ”On syytä pelätä, että lukuvuosimaksut saattavat ilmestyä suomalaisiin korkeakouluihin hyvinkin äkillisesti”

Uusimmat

Hanna Sarkkisella oli kyselytunnilla mukanaan 35¿000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus Palestiinan valtion tunnustamiseksi.

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

Keskiviikkona julkaistun tutkimuksen mukaan Ilmaston lämpeneminen johti tänä kesänä hellekuolemien kolminkertaistumiseen Euroopassa.

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

Timo Furuholm.

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

 
05

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään