KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Kansallisoopperan Falstaff räjäyttää musiikin ilotulituksen

Hannu Forsberg (vas.), Roberto de Candia ja Juha Riihimäki Falstaffissa.

Hannu Forsberg (vas.), Roberto de Candia ja Juha Riihimäki Falstaffissa. Kuva: Stefan Bremer

Siskotuulikki Toijonen
2.10.2009 14.54

Giuseppe Verdin Falstaff Kansallisoopperassa. Musiikin johto Pietro Rizzo, skenografia Marco Arturo Marelli, puvut Dagmar Niefield. Rooleissa mm. Roberto de Candia, Piero Terranova, Tuomas Katajala, Lassi Virtanen, Juha Riihimäki, Hannu Forsberg, Ildikó Raimondi, Anu Komsi, Hilke Andersen ja Lilli Paasikivi.

Giuseppe Verdi oli jo ehättänyt kunnioiteltavaan 80 vuoden ikään ja lepäsi toinen toistaan suosituimpien oopperoidensa suosion huumassa. Hän oli vetäytynyt maatilalleen ja päättänyt visusti olla kajoamatta enää oopperaan, kun Shakespearen rehevästi muotoilemat Falstaffin ja Windsorin iloiset ja juonikkaat rouvat ja libretisti Arrigo Boito saivat mestarin vielä kerran tarttumaan sävellystyöhön. Syntyi rakastettu, koominen ooppera Falstaff.

Merkillepantavaa on, että Verdi palasi koomisen oopperan pariin. Aika lienee parantanut haavat. Hänen toinen oopperansa Un giorno di regno oli koominen ooppera. Se kuitenkin osoittautui täydelliseksi katastrofiksi säveltäjän komealla uralla. Muutoinkin elämä koetteli häntä tuolloin: oopperan sävellysaikoina hänen vaimonsa ja lapsensa menehtyivät kulkutautiin.

Falstaff on burleski farssi, jossa kohellusta riittää. Boiton hauskan, mutta melko tyhjänpäiväisen tarinasikermän taustalta löytyy myös inhimillisyyttä ja syvyyttä. Köyhtyneen kreivi Falstaffin toiseus, hänen naurettava möhömahainen juoppolallin olemuksensa ja tuhoon tuomitut toilaukset lemmenkipeänä naistennaurahtajana vaativat yhteisöltä opetuksen. Sen miespolo totta vie ovelien naisten juonittelujen myötä saakin.

Loppufuugassa jokaisella on oma äänensä, kukaan ei alista eikä pilkkaa toistaan. Naurettava ja halveksittu kreivikin on hyväksytty yhteisöön tapoineen kaikkineen.

Falstaffin tendenssiksi nousee kanssaihmisten kunnioittaminen ja erilaisuuden ja syrjäytymisen ymmärtäminen.

Aarianälkäisille Falstaff yhtenäisenä musiikkidraamana ei tarjoile kuin yhden suvannon, kun oopperan oikean lemmenparin rakastunut nuorukainen Fenton (Tuomas Katajala) laulaa sydäntäisärkevästi oopperan ainoan pitkän aarian. Siitä huolimatta Falstaff on kauttaaltaan vitaali, rikas ja räiskyvä melodiakylläinen teos, ”Verdi-humppaa” parhaimmillaan.

Se on Verdin upean uran musiikillinen testamentti, viimeinen voitto, jossa tiivistyy hänen lahjakkuusrepertoaarinsa kujeilulla ja itseironialla kehystettynä. Falstaff on loistava ooppera, jossa niin yhtyeiden osuudet kuin yhteisesiintyminenkin soljuvat ja pulppuavat huipentuen komeaan loppufuugaan.

Mutta komedia, tuo tragedian kaksoissisar on vaikea laji. Marco Arturo Marellin ohjaus on sinänsä kekseliäs ja varsin vauhdikas, mutta kovin pintapuolinen. On monia tapoja onnistua olemaan vitsikäs, lähes yhtä paljon kuin tapoja epäonnistua siinä.

Ei oikein riitä, että katsojat yritetään huvittaa hengiltä kliseillä, vitseillä ja kouhotuksella. Yhteisönsä ja hyvän elämän hylkäämän Fastaffin traagisuutta ja suhdetta yhteiskunnalliseen todellisuuteen olisi kannattanut syventää ja muutoinkin terävöittää henkilöohjausta psykologisempaan, suuntaan hauskuudesta tinkimättä.

Esitys jää valjuhkoksi ja sisällyksettömäksi, vaikka sinänsä jonnin joutava libretto tarjoaisi moniakin tarttumapintoja ihmisen mielenmutkiin ja elämää ympäröivään todellisuuteen.

Verdin Shakespearen näytelmiin perustuvien oopperoiden tavoin Falstaffkin on intiimi ja psykologinen teos, joka vain häiriintyy Kansallisoopperan ylitsepursuavasta esitystavasta ja visuaalisesta yltäkylläisyydestä. Koominen ooppera muuntuu Marellin käsissä lähinnä surkuhupaisaksi.

Modernisoitu lavastus on värikylläinen ja tynnyreitä täynnään Fastaffin tynnyrivatsan taustana. Komea lankkulava toimii hyvin eri kohtauksissa. Kaikki on ihanasti kallellaan, kuten kreivi Falstaffin elämäkin. Liekö pääministerin tuppeen sahatun lankkukuorman päämääränä ollutkin Kansallisooppera, ainakin komeata lankkua on tarvittu tuhti pino.

Valaistus toimii hienosti, värittäen seinäpinnat kohtausten dramatiikkaa korostaen. Dagmar Niefindin näyttävä puvustus oli myös onnistunut.

Musiikillisesti ja näyttämölliseesti esitys on ilotulitteista räiskyvää juhlaa. Solistivalinnat ovat kauttaaltaan onnistuneet. Falstaffin musiikki on vaativaa laulettavaa, Verdin tyylillinen taituruus ja kohtausten kompleksisuus eivät päästä laulajia helpolla.

Varmaotteinen ja upea sonorinen baritoni Roberto de Candia Fasltaffina on uskottava rehevänä ja lemmenkipeänä ressukkana. Ääni soi väkevästi ja intensiteetillä kautta esityksen.

Iloiset rouvat ovat kaikki erinomaisia laulajia ja esiintyjiä. Erityisesti esiin nousee upeaääninen ja lavatyöskentelyn suvereenisti hallitseva rouva Quickly, Hilke Andersen. Iloisten rouvien yhteisesitykset ovat kaikkinensa valloittavan mukaansatempaavia.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lemmenparia esittävän Tuomas Katajalan (Fenton) ja Anu Komsin (Nannetta) tarjosivat oopperan kauneimmat ja vaikuttavimmat kohtaukset. Katajalalla on kaunissointinen, soljuva ääni, jota hän käyttää taiten ja hänen syventyminen rooliinsa on vaikuttavaa. Komsin liverrys on varmaa laatutavaraa ja esiintyminen sulokasta.

Kapellimestari Pietro Rizzo ei kaikin osin rytmillisesti tavoittanut laulajia. Orkesteri jyrää alkumetreillä laulajat alleen, mutta muutoin saa Verdin musiikin hehkumaan kaikessa värikylläisyydessään ja ilkikurisuudessaan ja soi vaikuttavasti ja kauniisti suvantokohdissa.

Ja mitä tästä kaikesta jäi jäljelle? Ainakin vaikuttava elämys ja usko musiikin parantavaan vaikutukseen sekä oopperan loppufuugan Tutto nel mondo è burlan kokoama elämänviisaus ohjenuoraksi:

Meitä on huijattu! / Kaikki kuolevaiset nauravat toisilleen. // Mutta se nauraa hyvin, / joka nauraa viimeisen naurun.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään