Kuka kärrää jätteet kaatopaikalle, kuka ne hävittää ja kuka vastaa siitä, että päästöjä vähennetään? Näitä ja monia muita visaisia kysymyksiä ratkotaan jätelakimme kokonaisuudistuksessa, joka on parhaillaan tekeillä.
Ilmastonmuutos ja päästöt ohjaavat jätehuoltomme tulevaisuutta. On itsestään selvää, että päästöt tulee saada alas sekä jätteidenkäsittelyssä että keräilyssä ja kuljetuksessa.
Ympäristöministeriön työryhmä selvittää lain kokonaisuudistusta. Vaikeimpia kysymyksiä on yhdyskuntajätehuollon järjestäminen, eli kotitalousjäte ja siihen rinnastettava esim. palvelu- ja elinkeinotoiminnan jäte. Vaihtoehtoina ovat mm. yksityistäminen, kunnallinen jätehuolto tai nykyinen malli, jossa osa huollosta on kunnan vastuulla.
Kunnan ja kuntalaisen kannalta paras malli on se, että kaikki yhdyskuntajäte on kunnan jätehuollossa. Yhdyskuntajätehuollon vastuut, velvoitteet ja myös oikeudet tulee määrittää selkeästi kunnan vastuulle. Kunnan järjestämä jätteenkuljetus tulee päättää ainoaksi järjestelmäksi yhdyskuntajätteen keräilyn ja kuljetuksen osalle. Jätteen käsittely ja verokohtelu tulee säätää yhdenmukaiseksi ja tasapuoliseksi kaikille toimijoille.
Yhdyskuntajätehuolto on kuntalaisten peruspalvelu. Palvelun on toimittava markkinatilanteista välittämättä ja oltava saatavilla kaikkialla kustannuksiltaan kohtuullisina. Nykyisin yksityisen jätteenkuljetuksen hinnoittelu on rajusti ylihinnoiteltua.
Jätelaitosyhdistys (JLY) laski kuljetuksen osuuden jätemaksuissa 38 Suomen kaupungissa, ja vertasi hintaeroa kunnan kilpailuttaman ja yksityisiltä yrityksiltä sopimusperusteisesti tilattavan kuljetuksen välillä. Suomalaiset maksavat jätteenkuljetuksista vuodessa arviolta 33 miljoonaa euroa ylihintaa yksityisille kuljetusyrityksille. Kunnan järjestämä kuljetus olisi 29 prosenttia edullisempaa kuin suoraan yksityisiltä tilattu.
Jäteveron korotusta ei voi suorittaa ennen kuin epätasapuolinen kohtelu on laissa korjattu. Nyt ainoastaan kuntien kaatopaikoille tuodusta asumisessa syntyvästä ja siihen rinnastuvasta jätteestä kannetaan veroa. Sama jäte sijoitettuna yksityiselle kaatopaikalle on taas verotonta.
Selkeä kunnan kokonaisvastuu jätehuollossa mahdollistaa investoinnit materiaalikierrätykseen ja energiahyödyntämiseen, jolloin kaatopaikkasijoitus saadaan alle 10 prosentin viimeistään vuoteen 2020 mennessä. Alueellinen jätekuljetuksien kilpailutus julkisina hankintoina vähentää merkittävästi ympäristön kuormitusta, säästää kustannuksia ja on reilu ja tasapuolinen uusillekin toimijoille.
Kuntien jätelaitoksien palvelutarjonnan on voitava olla myös elinkeinoelämän käytössä, koska korvaavaa palvelua ei ole kaikkialla.