Liikenne- ja viestintäviraston päätös leikata Z-junan määrärahoja on ikävä osoitus hallituksen poukkoilevasta suhtautumisesta joukkoliikenteeseen. Täysin tarpeettomasti esityksessä on asetettu vastakkain kaksi tärkeää rataosuutta: Pohjanmaan rata ja oikorata.
Johdonmukainen ja ekologinen suuntaus olisi osoittaa määrärahat molemmille osuuksille ja hakea rahat esimerkiksi tiemäärärahoista tai tietullien muodossa suur-Helsingin alueelta.
Pahimmillaan erityisesti pohjoista Uuttamaata uhkaa täydellinen joukkoliikennemotti tiettyinä vuorokauden aikoina, kun junan varjoon jäänyt bussiliikenne alueella on näivettynyt. Ja tuskinpa korvaavaa liikennettä junamotin tilalle on tulossa. Laajemmassa mittakaavassa vaikutukset ulottuvat Lahdesta Keravalle saakka ja koskettavat kymmeniä tuhansia matkustajia.
Hyviä, uskottavia vasemmistolaisia nimiä presidentti-ehdokkaiksi on paljon.
Nyt esitys tulisi vesittää istuvan eduskunnan aikana. Ensi vaalien jälkeen tulisi maahan saada päätöksentekoelin, joka asettaa kokonaisvaltaisen joukkoliikenteen ykkösprioriteetiksi henkilöautoilun sijasta.