Vasemmiston varapuheenjohtajan Risto Kalliorinteen mielestä niin sanottujen pikavippien markkinointiin on luotava rajoitteita. Mallia tähän voitaisiin hakea esimerkiksi tupakan tai alkoholin mainosrajoitteista. Tupakkatuotteita ei Suomessa saa mainostaa ja myös alkoholin osalta on olemassa lainsäädöllisiä rajoja.
– Kun ihmisiä talousahdinkoon vieviä pikavippejä mainostetaan mielikuvilla, joissa ne ovat kylkiäisiä pitsalle, palkkaennakon tai veronpalautusten korvikkeita, ollaan ylitetty kaikki mahdolliset tolkullisuuden rajat. Sen takia pikavippien markkinointia on rajoitettava esimerkiksi lehti-, televisio-, netti-, ja ulkomainonnan osalta, Kalliorinne esittää.
Kuluttajavirasto on haastamassa pikavippiyrityksiä oikeuteen niiden käyttämien markkinointikeinojen vuoksi. Kalliorinteen mielestä tähän asiaan saataisiin linjauksia, jos pikavippifirmat rajattaisiin selkeän lainsäädännöllisesti keskeisten markkinointikanavien ulkopuolelle.
Todelliset korot salataan
– Pikavippejä markkinoidaan valheellisin mielikuvin ja niiden todelliset korot pyritään edelleen salaamaan. Pikavipit ovat omalla tavallaan samankaltaisia riskejä kansanterveydelle kuin tupakka ja alkoholi ovat.
Kalliorinne muistuttaa pikavippibisneksen omavalvonnan olevan vähäistä tai olematonta.
– Vaikka alan lainsäädäntö on joulukuussa kiristymässä luotonantajien rekisteröintivelvollisuuden vuoksi, tarvitaan myös selkeät rajat markkinointiin, mainontaan ja myynninedistämiseen. Tällä hetkellä tilanne on se, että vaikeuksissa oleville ihmisille myydään ruusuisten ja epätodellisten mielikuvien perusteella lainoja, joiden törkeät korot pyritään salaamaan kaikin mahdollisin tavoin.