Kaupunginhallitus katsoo liikenne- ja viestintäministeriölle antamassaan lausunnossa, että rautateiden henkilöliikenteen avaaminen parantaisi rautatieliikenteen kustannustehokkuutta ja turvaisi kilpailukyvyn.
Suunnitelmien mukaan kilpailuttamisessa edettäisiin vaiheittaisesti ja se aloitettaisiin pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä.
Vastaesityksessään kaupunginhallituksessa esitti Paavo Arhinmäki (vas.), ettei Helsingin kaupunki pidä rautateiden henkilöliikenteen avaamista kilpailulle kannatettavana tässä vaiheessa.
– Joukkoliikenteen ja erityisesti raideliikenteen kehittäminen sekä joukkoliikenneosuuden kasvattaminen on keskeinen liikennepoliittinen tavoite Helsingille. Siksi päätökset raideliikenteestä pitää tehdä laajan yhteiskunnallisen arvion pohjalta, katsoo Arhinmäki.
Kansainväliset esimerkit osoittavat hänen mukaansa, että rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle on monin paikoin johtanut palvelutason heikentymiseen, liikenneturvallisuuden huonontumiseen ja hintojen nousuun. Tämä on vähentänyt joukkoliikenteen houkuttelevuutta.
Arhinmäki kaipaa tarkempaa selvitystä suunnittelun moniin kohtiin.
Selvittää pitää muun muassa se, miten lipunhinnat tulevat kehittymään pidemmällä tähtäyksellä, kun yksityiset toimijat tulevat tavoittelemaan taloudellista voittoa liikenteestä ja mihin perustuu esitetty arvio palveluiden tehostumisesta.
– Entä miten kilpailuttaminen vaikuttaa henkilöstön asemaan, kysyy Arhinmäki.
Jos kilpailuttamista halutaan kokeilla rautateiden henkilöliikenteessä, pitäisi kokeilualueeksi Arhinmäen mielestä ottaa sellainen alue, jossa kokeilu voisi lisätä junaliikenteen tarjontaa.