Päivystyshoidon ruuhkautumisesta ja muista ongelmista yritetään eroon hakemalla hoidon järjestämiseen yhtenäisiä toimintamalleja.
Päivystyshoito on Suomessa ollut jo pitemmän aikaa suurten muutosten keskellä. Ruuhkat ovat pahentuneet kun päivystyksiä on maakunnissa keskitetty harvoihin paikkoihin, joihin tarjoutuu paljon asiakkaita myös vähemmän kiireellisten vaivojensa kanssa.
Noin 400 päivystyksen ja ensihoidon keskeistä toimijaa ja päättäjää pohtii Jyväskylässä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin järjestämässä kongressissa kahden päivän ajan sitä, miten päivystyspotilaat tulevaisuudessa hoidetaan.
Päivystyshoito tarkoittaa äkillisen sairauden, vamman tai kroonisen sairauden vaikeutumisen edellyttämää välitöntä arviointia tai hoitoa. Klinikkaryhmän johtaja, vastaava ylilääkäri Raija Malmström HYKS:n päivystyksestä ja valvonnasta totesi potilaan toivovan päivystykseltä korkealaatuista hoitoa, ystävällistä ja ammattitaitoista henkilökuntaa ja että palvelu on saatavissa helposti silloin, kun sitä tarvitaan.
Kokenut vakituinen henkilöstö tarpeen
Yhtenäisiä päivystyshoidon perusteita ja toimintamalleja etsittiin viime talvena päätökseen saaneessa hankkeessa, jonka aikaansaannoksia Malmström esitteli Jyväskylässä.
Työryhmän raportin mukaan riittävän asiantuntemuksen ja hoidon korkealaatuisuuden varmistamiseksi päivystykseen tulee varata kokenut, osaava ja alueen olosuhteet tunteva vakituisessa palvelusuhteessa oleva henkilöstö.
Malmströmin mukaan päivystystoimintaan tulee myös varata riittävät voimavarat ja ne pitää kohdentaa tarkoituksenmukaisesti. Tärkeänä hän piti myös päivystyspotilaiden yhdenvertaista hoitoon pääsyä ja hoitoa.
Päivystyspotilaan hoidontarpeen arvioinnissa tarvitaan Malmströmin mukaan ammattitaitoa, yhtenäisiä kriteerejä sekä tervettä järkeä.