Rautatieläisten liiton puheenjohtajan Vesa Maurialan mielestä uuden hallituksen ohjelmaan tulisi kirjata suurimmat käynnissä oleva väylähankkeet ja saattaa ne loppuun hallituskauden aikana. Ohjelmaan on syytä kirjata myös suuret suunniteltavat hankkeet.
– Suurimmat yksittäiset hankkeet nyt ovat Pohjanmaan rata ja tiehankkeista E18. Kehäratakin on laitettava liikkeelle, mutta se jatkuu hallituskauden yli.
Suunniteltavista hankkeista suurin yksittäinen on Maurialan mukaan pisararata.
– Sen varsinaisiin rakennustöihin tuskin päästään tulevalla hallituskaudella, mutta jos suunnitteluvaiheeseen liittyvää rahoitusta ei nyt laiteta liikkeelle, se myöhästyy.
Tarvitaan pitkäjänteisempiä ratkaisuja
Uudishankkeet ovat vain osa kokonaisuutta. Niiden lisäksi pelkästään perusradanpitoon tarvitaan sata miljoona euroa lisää, että ratojen kunto ei heikkene.
Mauriala kaipaa väylähankkeisiin nykyistä pitkäjänteisempiä ratkaisuja. Hän viittaa Ruotsiin, missä on kymmenen vuoden liikenneohjelma.
– Meilläkin pidemmän aikavälin hankkeet edellyttävät, että pystymme arvioimaan kehysmenettelyä infrainvestointien osalta uudelleen.
Maurialan mielestä budjettimenettely voitaisiin pitää valtiovarainministeriön hallussa, mutta väylähankkeet hän irrottaisi budjettikehyksestä.
– Inframenot ja käyttötalousmenot pitäisi irrottaa kahdeksi eri budjettikokonaisuudeksi. Kun selonteossa tai liikenneohjelmassa päätetään käynnistää uusi, iso hanke, se täytyy myös budjetoida pidemmällä tähtäimellä.
Mauriala on tyytymätön eduskunnan keväällä 2008 hyväksymään liikenneselontekoon.
– Siitä huolimatta väylähankkeissa on suuria vaikeuksia pysyä aikataulussa.
Rahaa valtionyhtiöiden myynnistä?
Yhdeksi lääkkeeksi väylähankkeiden rahoitusongelmiin Mauriala ehdottaa erillisen valtion infraosakeyhtiön perustamista tai Palkansaajien tutkimuslaitoksen ja Elinkeinoelämän keskusliiton esittämää pääomabudjetointia.
– En sulkisi pois myöskään sitä ajatusta, että voitaisiin toimia samoin kuin silloin, kun Teollisuussijoitus perustettiin. Sinnehän siirrettiin uusteollistamiseen valtionyhtiöiden myynnistä saatuja tuloja.
Jos valtionyhtiöiden myyntivaltuuksia jatkossa käytetään, niistä saatua rahaa pitäisi Maurialan mielestä käyttää liikennehankkeisiin.
– Käyttötalousmenojen rahoittaminen näillä tuloilla ei ole hyvä ajatus.