Lahden kaupunginhallituksen jäsen Antti Holopainen toivoo Lahden ja lähiseudun ottamista mukaan osaksi pääkaupunkiseudun joukkoliikennevyöhykettä.
Vasemmistoliiton hallitusneuvottelijoille lähettämissään terveisissä Holopainen muistuttaa Lahdessa reilu vuosi sitten järjestetystä Ilmastomuutoksen torjuntaa ja joukkoliikenteen kehittämistä käsitelleestä seminaarista.
Kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa -seminaarin jälkeen Lahden seudulla ja Päijät-Hämeessä on Holopaisen mukaan edetty merkittävästi poliittisen tahtotilan edistämisessä joukkoliikennepainotteisen seudullisen kehityksen suuntaan.
– Historiallinen ja koko kehittämisprosessin liikkeelle oikeasti saava päätös tehtiin Lahden kaupunginvaltuustossa 13.kesäkuuta. Tuolloin hyväksyttiin yksimielisesti osana kaupungin keskustan kehittämistä päätös Lahden Rautatieaseman yhteyteen perustettavan matkakeskuksen paikasta.
Pohjoiseksi keskusasemaksi
Lahden kaupungin tavoitteena on, että kaupungin paikallisliikenne, seutuliikenne ja valtakunnallinen bussiliikenne kulkevat rautatieaseman välittömään läheisyyteen sijoitetun matkakeskuksen kautta siinä vaiheessa, kun uuden joukkoliikennelain mukainen joukkoliikenne alkaa 1. heinäkuuta 2014.
Lahden kaupunki on asettanut strategiseksi tavoitteekseen saavuttaa pääkaupunkiseudun metropolialueen pohjoisen keskuksen aseman. Tämä perustuu Lahden liikenteelliseen sijaintiin ja jo olemassa olevaan yli 100 000 asukkaan väestöpohjaan sekä jo olemassa olevaan tiiviiseen kaupunkirakenteeseen.
Holopaisen mielestä Lahden seutu tulisi ennen vuotta 2014 sisällyttää pääkaupunkiseudun joukkoliikennevyöhykkeeseen. Tällä hetkellä näin jo onkin rautateiden paikallisliikenteen (Z-junavuorojen) osalta toiminnallisesti, muttei rahoituksellisesti.
– Myös paikallinen linja-autoliikenteen osalta valtion tukipolitiikan tulisi vuoteen 2014 mennessä kohdella Lahden seutua tasaveroisesti muun muassa Helsingin, Espoon ja Vantaan liikenteen tukipolitiikan kanssa.
Raideliikenteen kehittämiseksi Holopainen esittää Z-junavuorojen lisäämistä, vähintään kerran tunnissa kulkevaa paikallisjunaa Kouvolaan saakka sekä kiskobussiyhteyttä välille Heinola-Lahti-Orimattila.