Ammattiyhdistysliike pyrkii voimakkaasti irti hajanaisuudestaan. Vanhat perinteiset liitot siirtyvät historiaan ja tilalle nousevat nykyajan edunvalvontaan paremmin sopivat kokonaisuudet.
Vuonna 1906 perustettu Rautatieläisten liitto on fuusioitumassa tämän vuoden aikana Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliittoon JHL:oon, jonka suojiin syntyy uusi Raideammattilaisten yhteisjärjestö.
Rautatieläisten lisäksi järjestöön liittyvät Helsingin raitio- ja metrohenkilökunnan ammattiosastot. Yhteisjärjestöön arvioidaan kuuluvan sen aloittaessa ensi vuoden alussa noin 60 raidealan ammattijärjestöä.
Rautatieläisten liitto valitsi JHL:n, vaikka parhaillaan ollaan synnyttämässä kuljetusalalle uutta suurliittoa. Rautatieläiset katsoivat, että julkisen alan ammattiliitto sopii heille paremmin kuin pääasiassa yksityistä sektoria edustava ehkä noin kahden vuoden kuluttua syntyvä kuljetusalojen ammattiliitto.
JHL saa raidealan ammattilaisista itselleen vahvan nyrkin, jos sellaista tarvitaan. Työtaistelutoimet ovat kuitenkin vasta se viimeinen keino, sillä niiden seuraukset alalla vaikuttavat heti satojen tuhansien ihmisten elämään.
Raideammattilaisilla riittää myös muita haasteita. Rataverkon kunnossapitoon nykytasolla tarvittaisiin sata miljoonaa euroa vuodessa. Sellaista rahaa ei kuitenkaan ole näköpiirissä. Tässä on haastetta niin ammattiliitolle kuin uudelle liikenneministerillekin.