KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Luottamuksen puute venytti AKT:n neuvottelut viime tippaan

Harri Pasanen (vas.) seuraa AKT:n sihteerinä ja liiton vasemmistoryhmän vetäjänä eläkkeelle tällä viikolla siirtynyttä Jussi Koivusta.

Harri Pasanen (vas.) seuraa AKT:n sihteerinä ja liiton vasemmistoryhmän vetäjänä eläkkeelle tällä viikolla siirtynyttä Jussi Koivusta. Kuva: Jarmo Lintunen

AKT:n eläkkeelle siirtyvän sihteerin Jussi Koivusen mukaan kuljetusalan työnantaja- ja työntekijäliittojen tulee katsoa yhdessä peiliin, jotta alan surkea neuvottelukulttuuri voi muuttua.

Risto Korhonen
2.12.2011 12.05

Kuljetusalan sopimusneuvottelut valvottivat viime viikonlopun koko kansakuntaa. Työnantajien EK:n ehto raamisopimuksen hyväksymiselle oli Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n sopimusalojen mukanaolo. Sopimus syntyi lopulta viime maanantaina kello 3 aamuyöllä.

Neuvottelujen aikana julkisuuden syyttävä sormi kohdistui yksin työntekijäpuoleen. AKT:n sihteerin Jussi Koivusen (vas.) mukaan asia ei ollut näin yksinkertainen.

– Aikaisemmin ratkaisu ei vain kypsynyt. Tiesimme mitä haluamme ja tiesimme ettei se ole helppoa. Kyllä etukäteen oli selvää, että lähelle takarajaa mennään.

ILMOITUS
ILMOITUS
”Neuvot-teluissa kierrellään ja kaarrellaan.”

Koska AKT:n sopimukset olivat voimassa, lakonuhkaa ei ollut. Vaarassa oli kuitenkin lähes koko työmarkkinakenttää koskevan sopimuksen kaatuminen. Eli kaksi miljoonaa palkansaajaa odotti 50 000-jäsenisen AKT:n neuvottelujen tulosta.

Sentit olivat ongelma

Työnantajapuoli syytti AKT:ta pyrkimyksestä saada raamin ylittäviä sopimuksia.

– Eivät meidän tavoitteemme loppupeleissä sen yli menneet. Sopimushan oli tällä kertaa kustannusvaikutteinen. Me halusimme sopia palkankorotuksista senttimääräisinä ja siinä tuli kysymys, että mitkä senttikorotukset sopivat raamiin ja mitkä ei.

– Teksteihin me tavoittelimme ihan todellisia muutoksia. Toisaalta pyrimme pitämään tekstit kustannusvaikutukseltaan raamin sisällä ja meidän mielestämme ne ovat nyt sellaisia, että niillä ei ole mitään välitöntä palkankorotusvaikutusta.

Koivunen korostaa, että AKT neuvotteli yksimielisenä koko prosessin ajan. Hänen mukaansa lopputulokseen voidaan olla tyytyväisiä ja niiden kanssa voidaan elää seuraavat kaksi vuotta.

Raamin mukaiset palkankorotukset ovat ensimmäisenä vuonna 2,5 prosenttia sekä 150 euron kertaerä ja toisena 1,9 prosenttia. Lisäksi sovittiin mm. isyysvapaan pidentämisestä ja lomakorvauksen jaksotuksen poistamisesta. Hallitus tukee ratkaisua myös omalla paketillaan.

Molempien katsottava peiliin

Auto- ja kuljetusalan sopimukset ovat aina tulleet vaikeimman kautta. Johtuuko tämä sitten alan luonteesta, työntekijä- vai työnantajapuolesta.

Koivusen mukaan perimmäinen syy ongelmiin on se, että kuljetusalat ovat palkkojen suhteen liukumattomia aloja. Palkkaa maksetaan juuri niin kuin työehtosopimus sanoo.

– Jotta pystyisimme turvaan jäsenillemme saman ansiokehityksen kuin muilla aloilla on, se yleensä tarkoittaa että meidän pitäisi saada sen verran paremmat korotukset kuin palkkaliukuma kunakin vuonna on. Tätä ei ole tahdottu ymmärtää edes muissa liitoissa työntekijäpuolella, puhumattakaan sitten työnantajapuolesta.

– Ongelmana on myös se, että työnantaja- ja työntekijäliittojen välillä ei ole syntynyt sellaista luottamuksellista ilmapiiriä, joka edesauttaisi hankalien kysymysten ratkaisemista. Tämä on johtanut siihen, että liittojen välisissä neuvotteluissa ei ole päästy kunnolla keskustelemaan niistä elementeistä, joista ratkaisu lopulta löytyy.

– Neuvotteluissa kierrellään ja kaarrellaan, keskustellaan ihan toisarvoisista asioista. Odotetaan sovittelijaa, jonka välityksellä sitten keskusteluja käydään.

– Niin AKT:n kuin työnantajaliittojen pitäisi katsoa peiliin ja rakentaa ne luottamukselliset suhteet. Tässä tietysti kaikista suurin vastuu on liittojen korkeimmalla johdolla.

Politiikasta ei riidellä

AKT:n sihteerinä vuodesta 1993 ja sitä ennen vuodesta 1980 lakimiehenä toiminut Jussi Koivunen, 60, jää nyt eläkkeelle. Hänen mukaansa julkisen sanan ja monien päättäjienkin kriittinen suhtautuminen AKT:hen kautta vuosikymmenten ei ole vaikuttanut AKT:n sisäiseen vahvuuteen.

– Olemme yhtä vahvoja kuin ennenkin, ei tässä ole mitään muutosta tapahtunut. Jossain määrin olemme saaneet muutakin ikävää julkisuutta, mutta nekin asiat pitää saada kuntoon.

Tällä viittaa työsuojeluviranomaisten käsittelyyn joutuneesta viestintäpäällikkö Hilkka Ahteen (sd.) kantelu puheenjohtaja Timo Rädyn (sd.) epäasiallisesta käytöksestä ja työhäirinnästä. Koivunen ei ota asiaan kantaa, koska se on viranomaisten tutkittavana.

AKT on sosialidemokraattien johtama, mutta Koivusen mukaan poliittisia ristiriitoja liitossa ei ole ollut vuosikausiin.

– Joskus pidimme omia ryhmäkokouksia ennen hallitusten kokouksia, mutta tämä toiminta jäi pois jo 1980-luvun loppupuolella. Jos ristiriitoja tai eroja on, ne ovat eri ammattiryhmien välisiä, kuten muuallakin ay-liikkeessä.

Liittofuusio edessä

Koivusen seuraajaksi AKT:n liittokokous valitsi viime vuonna Harri Pasasen, 46, (vas.). Hän on taustaltaan linja-autonkuljettaja. Liiton palkkasihteeriksi ja toimitsijaksi hänet valittiin vuonna 2006.

Pasanen sanoo lähtevänsä tyytyväisin mielin eteenpäin. Sopimukset on tehty kahdeksi vuodeksi ja nyt alkaa sopimuksen soveltaminen taulukoihin.

Lähivuosien suurhanke on kuljetusalan suurliitto. Se on tarkoitus muodostaa 2-3 vuoden kuluttua sektoripohjalla. Suunnitelmien mukaan se tarkoittaa, että AKT hajotetaan eri sektoreihin. Muuten sen osuus olisi liian määräävä ja voisi käydä samoin kuin TEAM-liitolle pari vuotta sitten. Fuusioon Pasasen kanta on myönteinen.

– Kun työnantajapuolella pistetään hynttyyt yhteen, on meidänkin mentävä siihen suuntaan. Hätäilemällä uutta liittoa ei pidä tehdä, mutta ehdottomasti olen sen kannalla, sanoo AKT:n tuore sihteeri Harri Pasanen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään