”Jos kilpailuetua haetaan palkoista, heikoilla ollaan”
Kuluttajaviraston mukaan vastuut ovat selvät, jos kyse on valmismatkoista ja pelkästään puhelinmyynnin ulkoistamisesta. Vastuu on silloin matkanjärjestäjällä.
– Jos työtä tehdään matkatoimiston lukuun, sopimusvastuut koskevat kyseistä matkatoimistoa, ylitarkastaja Satu Toepfer kertoo.
Puhelimitse myydyillä tuotteilla on tavallisesti palautusoikeus. Poikkeuksena ovat majoitus-, kuljetus- ja vapaa-ajan palvelut, jotka on sovittu tietyksi ajankohdaksi. Niiden peruuttamisajasta on sovittu sopimusehdoissa.
Kuluttajan on kuitenkin vaikea selvittää sopimusehtoja puhelimitse. Toepfer muistuttaa, että kuluttaja on sitoutunut valmismatkan ostoon vasta, kun hän maksaa varausmaksun. Sitä ennen kannattaa pyytää sopimusehdot vaikka postitse.
Tiedonkulussa ongelmia
Aurinkomatkoissa matkatoimistovirkailijat ovat Matkatoimistoalan työntekijöiden yhdistyksen Mailin mukana joutuneet korjaamaan ulkopuolisen call centerin tekemiä sopimuksia.
– Tahdomme uskoa, että kysymys on huonosta tiedonkulusta emoyhtiön ja ulkopuolisen call centerin välillä, Mailin palkkasihteeri Katri Höök kertoo.
Lamapuheet ovat vähentäneet matkojen ja hotellien kysyntää, joten matkatoimisto voi supistaa tarjontaansa tai jopa vetää kohteita pois myynnistä. Tieto ei välttämättä kulkeudu call centeriin.
Höök uskoo, että suomalaiset matkatoimistot turvautuvat kotimaisiin call centereihin ja että niissä työskentelee asiantuntevia ammattilaisia.
– Yleensä matkatoimistoilla on omat call centerinsä pääkonttorinsa ohessa. Meillä ei käsittääkseni ole menty siihen, että myynti ulkoistetaan halpamaihin kuten monissa muissa maissa.
Silti toimintojen ulkoistaminen antaa Höökin mukaan huonon leiman alalle.
– Tämä ei ole omiaan lisäämään kuluttajien luottamusta matkatoimistoihin. Alalla on ollut pahoja konkursseja ja ongelmia, joiden takia matkustajat ovat joutuneet jopa jäämään kohteeseen ilman paluulentoa.
Taustalla palkkojen polkeminen
Aurinkomatkojen matkamyynnin osittainen ulkoistaminen call centeriin on Mailin selvitettävänä. Yhdistys epäilee, että ulkoistamisella haetaan vain halvempaa työehtosopimusta.
Vuosi sitten Finnair organisoi Arean, Suomen Matkatoimiston ja Aurinkomatkojen vapaa-ajanpalvelut uudelleen ja keskitti ne Aurinkomatkoille. Liikkeenluovutuksen jälkeen päällekkäisiä organisaatioita purettiin ja työntekijöitä irtisanottiin.
– Työtä on kuitenkin niin paljon, että Aurinkomatkat olisi voinut pyytää osan irtisanotuista työntekijöistä takaisin takaisinottovelvoitteen perusteella. Sen sijaan yhtiö osti myyntipalvelut ulkopuoliselta call centeriltä, Höök kertoo.
– Tämä ei ole moraalisesti hyväksyttävää. Jos kilpailuetua haetaan henkilöstön palkoista, heikoilla ollaan.