KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

200 vuoden jono liikennehankkeissa: ”Homma ei oikene kaistamaalauksella”

Liikennehankkeissa on 200 vuoden jono ja noin 20 miljardin euron investointikuoppa.

Liikennehankkeissa on 200 vuoden jono ja noin 20 miljardin euron investointikuoppa. Kuva: Jarkko Mänttäri

Tuula Kärki
19.12.2011 18.10

Vaikka liikenneministeriön hallinnonala maan tiukasta taloustilanteesta huolimatta on hiukan kasvamassa, on esimerkiksi pieniin liikenneturvallisuutta edistäviin hankkeisiin 200 vuoden jono. Näin sanoi liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) maanantaina, kun eduskunta paneutui budjettikeskustelussa liikenneasioihin.

– Odottamassa on 200 vuoden työjono tällä investointitahdilla, Kyllönen sanoi.

– Tilanne on hankala jokaisella alueella.

ILMOITUS
ILMOITUS

Se tarkoittaa, että nykyisillä panoksilla valtion aluehallinnon listaamat tarpeelliset liikennehankkeet saataisiin tehtyä 200 vuodessa

”Ei ole hyvä kehitys”

Kyllönen totesi, että suurin huoli hänen hallinnonalallaan on se, että väylänpidon kustannustaso on noussut vuoden aikana huolestuttavasti, seitsemän prosenttia.

– Rahoituksessa on priorisoitu päivittäisen liikennöinnin turvaaminen. Siten yhä suurempi osa rahoista menee väylien perustason säilyttämiseen. Pieniin investointeihin on yhä pienempi mahdollisuus, Kyllönen sanoi.

– Tämä ei ole kestävä ja hyvä kehitys.

Kyllösen mukaan nykyisellä investointitasolla on mahdollista toteuttaa puolikas tai yksi hanke ELY–keskusta kohti.

Kyllönen näkikin tarpeelliseksi kymmenen vuoden pitkäjänteisen ohjelman esimerkiksi raideliikenteen ylläpitämiseksi.

– Ajatuksia on ravisteltava. Meidän on löydettävä uusia tapoja toimia. On ajateltava yli vaalikauden, mihin suuntaan haluamme kehittää liikennejärjestelmää.

”Ei oikene kaistamaalauksella”

Keskustasta kuului epäilyä. Yksityisten teiden – paljolti puunkuljetukseen tarvittavien teiden – ylläpitoon tulevien rahojen vähyys huolestutti monessa puheenvuorossa ja muiden muassa kansanedustaja Timo Kalli epäili, että Kyllösen peräämät uudet toimintatavat voivatkin olla samantyyppisiä kuin leikkaukset yksityisteiden rahoista.

Kyllönen totesi Kallille, että nyt haetaan pitkäjänteistä rahoitusta isompiin väylähankkeisiin.

– En halua päätyä missään nimessä samaan tilanteeseen mihin on päädytty Pohjanmaan radan kanssa. Siitä valtiontalouden tarkastusvirasto ilmoittaa meille, että jos meillä olisi ollut pitkäjänteinen suunnittelu ja turvattu rahoitus, olisimme säästäneet jopa 100 – 150 miljoonaa euroa, hän sanoi.

– On turha tapella siitä, kuka milloinkin on ollut vallassa. On meidän kaikkien yhteinen voitto, jos tämä vääntö saadaan tehtyä. Määrärahojen hukkaamisen aika pitää kyetä lopettamaan.

Vasemmiston Martti Korhonen tuki Kyllöstä.

– Olemassa on 200 vuoden jono ja noin 20 miljardin euron investointikuoppa. Uskallan väittää, että tähän maahan ei koskaan tule sellaista hallitusta, joka saa tämän kokonaispaketin hanskaan, jos eduskunta ei aloita ryhtiliikettä ja käy purkamaan ongelmaa.

Korhonen vaati liikenneinfrastuktuurille 10 – 15 vuoden toimintasuunnitelmaa, johon eduskuntaryhmät sitoutuvat, ”jos asia halutaan oikeasti halutaan saada hallintaan”.

– Tämä homma ei oikene millään kaistamaalauksilla.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

Kristiinankaupungin mysteerit jäävät taka-alalle, kun Kaisu Tuokko keskittyy täysillä Eevin ja Matsin hankalaan suhteeseen.

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 
03

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
04

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään