KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

200 vuoden jono liikennehankkeissa: ”Homma ei oikene kaistamaalauksella”

Liikennehankkeissa on 200 vuoden jono ja noin 20 miljardin euron investointikuoppa.

Liikennehankkeissa on 200 vuoden jono ja noin 20 miljardin euron investointikuoppa. Kuva: Jarkko Mänttäri

Tuula Kärki
19.12.2011 18.10

Vaikka liikenneministeriön hallinnonala maan tiukasta taloustilanteesta huolimatta on hiukan kasvamassa, on esimerkiksi pieniin liikenneturvallisuutta edistäviin hankkeisiin 200 vuoden jono. Näin sanoi liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) maanantaina, kun eduskunta paneutui budjettikeskustelussa liikenneasioihin.

– Odottamassa on 200 vuoden työjono tällä investointitahdilla, Kyllönen sanoi.

– Tilanne on hankala jokaisella alueella.

ILMOITUS
ILMOITUS

Se tarkoittaa, että nykyisillä panoksilla valtion aluehallinnon listaamat tarpeelliset liikennehankkeet saataisiin tehtyä 200 vuodessa

”Ei ole hyvä kehitys”

Kyllönen totesi, että suurin huoli hänen hallinnonalallaan on se, että väylänpidon kustannustaso on noussut vuoden aikana huolestuttavasti, seitsemän prosenttia.

– Rahoituksessa on priorisoitu päivittäisen liikennöinnin turvaaminen. Siten yhä suurempi osa rahoista menee väylien perustason säilyttämiseen. Pieniin investointeihin on yhä pienempi mahdollisuus, Kyllönen sanoi.

– Tämä ei ole kestävä ja hyvä kehitys.

Kyllösen mukaan nykyisellä investointitasolla on mahdollista toteuttaa puolikas tai yksi hanke ELY–keskusta kohti.

Kyllönen näkikin tarpeelliseksi kymmenen vuoden pitkäjänteisen ohjelman esimerkiksi raideliikenteen ylläpitämiseksi.

– Ajatuksia on ravisteltava. Meidän on löydettävä uusia tapoja toimia. On ajateltava yli vaalikauden, mihin suuntaan haluamme kehittää liikennejärjestelmää.

”Ei oikene kaistamaalauksella”

Keskustasta kuului epäilyä. Yksityisten teiden – paljolti puunkuljetukseen tarvittavien teiden – ylläpitoon tulevien rahojen vähyys huolestutti monessa puheenvuorossa ja muiden muassa kansanedustaja Timo Kalli epäili, että Kyllösen peräämät uudet toimintatavat voivatkin olla samantyyppisiä kuin leikkaukset yksityisteiden rahoista.

Kyllönen totesi Kallille, että nyt haetaan pitkäjänteistä rahoitusta isompiin väylähankkeisiin.

– En halua päätyä missään nimessä samaan tilanteeseen mihin on päädytty Pohjanmaan radan kanssa. Siitä valtiontalouden tarkastusvirasto ilmoittaa meille, että jos meillä olisi ollut pitkäjänteinen suunnittelu ja turvattu rahoitus, olisimme säästäneet jopa 100 – 150 miljoonaa euroa, hän sanoi.

– On turha tapella siitä, kuka milloinkin on ollut vallassa. On meidän kaikkien yhteinen voitto, jos tämä vääntö saadaan tehtyä. Määrärahojen hukkaamisen aika pitää kyetä lopettamaan.

Vasemmiston Martti Korhonen tuki Kyllöstä.

– Olemassa on 200 vuoden jono ja noin 20 miljardin euron investointikuoppa. Uskallan väittää, että tähän maahan ei koskaan tule sellaista hallitusta, joka saa tämän kokonaispaketin hanskaan, jos eduskunta ei aloita ryhtiliikettä ja käy purkamaan ongelmaa.

Korhonen vaati liikenneinfrastuktuurille 10 – 15 vuoden toimintasuunnitelmaa, johon eduskuntaryhmät sitoutuvat, ”jos asia halutaan oikeasti halutaan saada hallintaan”.

– Tämä homma ei oikene millään kaistamaalauksilla.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Uusimmat

Puolan pääministeri Donald Tusk.

Puola väsyi Ukrainaan ja upposi omiin riitoihinsa

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
02

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

 
05

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään