Viikon kysymys
Viime viikolla sattui pahassa lumimyräkässä kolareita eri puolilla Suomea. Lahdenväylä jouduttiin sulkemaan useiksi tunneiksi kymmenien autojen ketjukolarin takia.
Miksi teitä ei aurata useammin, väylänpidon osaston johtaja Jukka Karjalainen Liikennevirastosta?
– Aurauksen tilaajina toimivat paikalliset Ely-keskukset, ja aurauksen hoitavat urakoitsijat. Liikenneviraston valtakunnallisen teiden talvihoitolinjauksen mukaan koko kaluston pitää olla liikkeellä, kun lunta tulee poikkeuksellisen paljon eli pääteillä kymmenen senttiä neljässä tunnissa.
– Normaalioloissa aurausta ei ole määritelty mihinkään kellonaikaan, vaan kullekin tietyypille on määritelty maksimilumensyvyys. Tiet on jaettu viiteen eri luokkaan. Aurauskaluston pitää lähteä liikkeelle, kun tielle on tullut puolet maksimisyvyydestä. Pääteillä liikkeellelähtökynnys on kaksi senttiä lunta.
Voiko liikennettä ohjata järkevämmin, liikenteen ohjaus -osaston johtaja Petri Rönneikkö?
– Muuttuvat nopeusrajoitukset on yksi jo käytössä oleva keino. Liikenneviraston liikennekeskus vaihtaa tarvittaessa nopeutta ajo-olosuhteiden ja liikennetilanteen mukaan. Muuttuvia nopeusrajoituksia on käytössä muun muassa valtatie yhdellä, Helsinki-Turku-välillä.
Miksi muuttuvia nopeusrajoituksia on niin vähän?
– Järjestelmän hankkiminen ja asentaminen maksaa, niiden ylläpito maksaa ja kunnostus maksaa. Se on suhteellisen kallis ratkaisu.
– Lähtökohtana on ensisijaisesti lainsäädännön noudattaminen ja sääolosuhteiden huomioon ottaminen.
Vältyttäisiinkö ketjukolareilta noudattamalla lakeja ja määräyksiä?
– Varmasti moni tekijä vaikuttaa toisiinsa. Tieliikennelainsäädännön mukaan ajoneuvoa on kuljetettava siten, että kuljettaja pystyy pysäyttämään ajoneuvon turvallisesti edessä näkyvällä tieosuudella. Jos tätä noudatettaisiin, nopeudet olisivat varmasti alhaisempia kuin näissä ikävissä tapauksissa.
Mitä muuta autoilija voi tehdä?
– Kannattaa seurata liikennetilannetta ja kelin kehittymistä jo ennen matkalle lähtöä esimerkiksi Liikenneviraston verkkosivuilta. Sieltä löytyy ajantasaista tietoa säästä, keliolosuhteista ja liikenteen sujumisesta sekä kelikamerakuvaa. Lisäksi mediasta tulee valtava määrä informaatiota. Jos keliolosuhteet ovat huonot, pitää yksinkertaisesti varata enemmän aikaa. Pitää lähteä asenteella, ettei aikatauluja yritetä kiriä tienpäällä kiinni, vaan ajonopeutta sovitetaan tarvittaessa keliolosuhteisiin.