Steven Spielberg -filmin Terminaali (2004) innoittajana on ehkä ollut suurta huomiota herättänyt, vuosikausia Pariisin lentoaseman tiloissa eläneen iranilaismiehen tapaus. Viktor (Tom Hanks) on kuvitteellisen itäeurooppalaisen valtion kansalainen. Hänen visiittinsä Yhdysvaltoihin juuttuu passitarkastukseen. Kotimaassa syttynyt sisällissota tekee Viktorista maattoman miehen, jonka passilla ei ole merkitystä. Hänet ohjataan lentokentän ulkomaanlentojen transit-halliin.
Hanks ei ole ensimmäistä kertaa maailmasta syrjään heitetyn miehen osassa: elokuvassa Cast Away – tuuliajolla (2000) hän tekee hyvän keikan autiolla saarella.
Alku on lupaava ja Hanks ”suuren heittäytyjän” tyyliinsä mukavassa iskussa, vaikka Viktorin hahmo onkin hieman naiivi ja kliseinen kuva osin junttimaisesta slaavista. Tapahtuman inhimillinen tragiikka käännetään alun kielisotkujen jälkeen hillityn komediallisille taajuuksille.
Aikamme levottomuustekijät (sodat, terrorismi) on pantu hyvää tahtoa tuikkivan ”vanhan hyvän ajan” aikuisten sadun valjaisiin. Naurua ja kyyneleitä on tasapuolisesti, ja mukana on myös piraus romanttisia värinöitä.
Empaattisimmat katsojat saattavat jännätä, miten pitkälle Viktor pääsee mukavan lentoemännän (Catherine Zeta-Jones) kanssa – varsinkin sen jälkeen, kun Viktor pistää päälle Bossin kuteet. Pähkinäpurkin salaisuuden lisäksi leffassa on tärkeä osa jazzilla saksofonisti Benny Golsonin hahmossa.
Terminaali MTV3:lla lauantaina klo 22.30