Aiesopimus ensi keväänä
Mikäli aikataulu pitää kutinsa, ensi keväänä liitot solmivat aiesopimuksen. Varsinaiset yhdistymispäätökset voisivat syntyä vuonna 2014.
– Kaikki riippuu tietenkin liittojen tahdosta ja valmiuksista, sanoo yhdistymishankkeen selvitysmiehenä marraskuun puolivälissä aloittanut Jussi Koivunen.
Koivunen jäi viime vuonna eläkkeelle AKT:n sihteerin tehtävistä ja hän on ollut fuusiohankkeessa mukana aivan alusta pitäen. Koivunen kutsuttiin puhaltamaan uutta henkeä pysähdyksissä olleeseen projektiin.
Hanke oli suvantovaiheessa ilman puuhamiestä sen jälkeen, kun edellinen selvitysmies, SAK:n ex-puheenjohtaja Lauri Ihalainen äänestettiin kansanedustajaksi kevään 2011 vaaleissa.
Kokonaan jäihin hanke pantiin AKT:n puheenjohtajakiistojen vuoksi viime maaliskuussa.
– Paljon hyvää selvitystyötä on kuitenkin tehty työryhmissä, sanoo Koivunen.
Fuusiolla lisäarvoa
Paljon tekemistä on vielä myös jäljellä. Ennen aiesopimusta pitää Koivusen mukaan saada selvyyttä mm. liiton rakenteisiin, työehtosopimustoiminnan järjestämiseen ja talousasioihin.
– Jotta hanke onnistuisi liittojen päättäjien ja jäsenistön pitää kokea, että he saavat uudesta yhteisestä liitosta jotakin enemmän, kuin mitä heillä on nyt.
Koivunen pitää olennaisena, että myös pienempien fuusiokumppaneiden sanalla on painoa liiton asioissa ja sopimuspolitiikassa.
Liittofuusiota ryhdyttiin valmistelemaan, koska toimintaympäristössä nähtiin muutoksia, jotka edellyttivät kuljetussektorin voimien kokoamista.
– Tässä tavoitellaan sopimuspoliittisen että yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kasvattamista, Koivunen sanoo.
Merihotelli pois tieltä
Yhteisliiton perusrakennetta kaavaillaan viiden toimialasektorin pohjalle. Ne ovat autoliikenne, satamat ja huolinta-ala, ilmailu- ja matkailuala sekä postiala.
Alun perin mukaan piti tulle myös rautatiesektori, mutta sen liitot ovat hypänneet kyydistä matkan varrella.
Kaikki hankkeessa mukana olevat liitot sijaitsevat jo valmiiksi saman katon alla Metallitalossa Helsingin Hakaniemessä. Merihotelli joutui väistymään tieltä, kun kuljetusliitot halusivat toimitilat samasta talosta.
– Jos silloin 2000-luvun alussa takaraivossa iti ajatus yhteisestä kuljetusalan ammattiliitosta, Koivunen muistaa.