KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Harjoittelijana Harppi-Saksassa

Otto Favén lukiolaispoikana 1963 työn touhussa SKL:n dieselmoottoritehtaalla Magdeburgissa DDR:ssä.

Otto Favén lukiolaispoikana 1963 työn touhussa SKL:n dieselmoottoritehtaalla Magdeburgissa DDR:ssä. Kuva: Bundesarchiv/CC BY-SA 3.0

Suomesta matkusteltiin 1960-luvulla harvakseltaan ulkomaille. Lomat olivat lyhyitä. Koululaiset ja opiskelijat käyttivät suuren osan lomistaan kesätöihin. Myös asenteet olivat turhaksi koettua matkailua vastaan.

Otto Favén
25.11.2012 14.24

Itse olin vuonna 1963 saavuttanut lukiolaisen iän ja polte nähdä maailmaa oli kova. Matkustuskokemusta ei ollut eikä juuri huokeita seuramatkojakaan tarjolla. Apu löytyi nykyään paljon parjatusta ja suorastaan demonisoidusta DDR:stä. Maa oli kehittänyt oivallisen nuorisomatkailumallin: Als Praktikant in der DDR – harjoittelijana Saksan Demokraattisessa tasavallassa.

Praktikanttimatkat kestivät reilun kuukauden ja ne olivat suunnattu lukiolaisille ja muille opiskelijoille. Suomalaisen järjestäjänä toimi Suomi–DDR-seura, ja ennen kaikkea sen aktiivinen puheenjohtaja Ontro Virtanen.

Kouluhallitus oli myötämielinen matkoille ja monet saksankielen opettajat välittivät tietoa oppilailleen. Suuri lisähoukutin lähtöön oli edullisuus: matka maksoi 140 silloista markkaa; paikanpäällä oli täysihoito, hyvä retkiohjelma ja vielä palkkaa työstä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Matka pitkän kaavan kautta

Heinäkuun alussa astuin serkkuni Antin ja liki sadan muun suomalaisen ikätoverini kanssa Turun satamaan vievään junaan. Ryhmämme määränpäänä oli Magdeburg ja työpaikkana SKL:n dieselmoottoritehdas.

Matkaa tehtiin pitkän kaavan kautta: aamulaivalla Norrtäljeen, sieltä bussilla Tukholmaan, josta yöjunalla Trelleborgiin ja sieltä jatkettiin junalautalla DDR:n Sassnitziin.

Tervetuloseremonioitten ja ruokailun jälkeen porukka pakattiin taas junaan kohti Berliiniä. Ost-Bahnhoffille saavuimme aamuneljältä. Aikaa Itäisen Saksan pääkaupunkiin tutustumiseen jäi pari tuntia.Magdeburg ja työpaikkana SKL:n dieselmoottoritehdas.

Karl-Marx allee katsottiin pikaisesti ja palattiin rautatieasemalle. Pyynnöistä huolimatta Betreuerimme Manfred, saksalainen huoltajamme, ei halunnut viedä meitä katsomaan pari vuotta aiemmin pystytettyä muuria.

Kurinalaista työtä liukuhihnalla

Matkaviihteeksi merkittävä osa matkalaisista, oli ostanut laivalta verovapaita virvokkeita, joita siihen aikaan myytiin löyhäkätisesti alaikäisillekin. Magdeburgiin saavuimme janoisina, väsyneinä ja reissusta rähjääntyneinä.

Majoituimme työnantajamme, Schwermaschinenbau Karl Liebknechtin, eli SKL:n opiskelija-asuntolaan, Heimiin. Ruokasalin seinällä meitä tervehti kullatuissa kehyksissä juuri 70 vuotta täyttänyt Walter Ulbricht.

Seuraavana päivänä alkoi työnteko. Työmatkat Heimista tehtaalle teimme raitiovaunulla. Vajaan puolen tunnin matka osoittautui siunaukselliseksi. Sen ikäisillä pojilla ei tietenkään ollut aikaa nukkua riittävästi yöllä, joten puolen tunnin ratikkamatka antoi mahdollisuuden hyviin lisänokosiin kaksi kertaa päivässä.

Työ oli selkeästi organisoitua, tarkkaa ja kurinalaista. Tehdasalueelle pääsemiseksi piti aina esittää Ausweiss eli kulkukortti. Kellokortti leimattiin asianmukaisesti.

Työvaatteet odottivat omassa kaapissa ja suihku töitten jälkeen. Tehtaan ruokala yllätti meidät. Ruoka-annosten lisäksi oli mahdollista ostaa palanpainikkeeksi olutta tai ryyppykin. Päiväsaikaan tyydyimme kuitenkin kuplivaan virvoitusjuomaan, Brauseen. Opimme myös kohteliaasti sanomaan Mahlzeit muille ruokailijoille.

Antin kanssa pääsimme tehtaan Kleinmotoremontagelle. Perinteisellä fordilaisella liukuhihnalla ryhdyimme kokoamaan miehenkorkuisia dieselmoottoreita. Työn oppi nopeasti.

Tehtävänäni oli kiinnittää aina määrätyt osat moottoriin sen liu’uttua kohdalleni. Työkaverini Heinzin kanssa nostimme vinssillä syväjäässä kutistetut männät ja laskimme ne sylintereihin. Asensin polttoainesuodattimen paikoilleen ja säädin venttiilit alustavasti kohdilleen. Kun vielä moottorin alaosassa olevat luukut oli ruuvattu paineporalla paikoilleen, odotti jo uusi moottori samoja toimenpiteitä.

Arki sujui kuin Suomessa

Saksalaisille tavoillekin oppi. Joka aamu työporukan jäsenet kättelivät toisensa ja toivottivat Guten Morgeninsa. Juttuihinkin päästiin työkavereitten kanssa. Ensimmäisen päivän jälkeen tunsimme jo naisvartalon intiimimpien osien kansanomaiset nimitykset saksaksi.

Saman opin saivat magdeburgilaiset kollegamme vastaavasti suomeksi. Parhaan ja huomattavasti säädyllisemmän kieliopin sain luonnonmenetelmällä suusta suuhun ikäiseltäni Angelicalta. Näin alkoi sittemmin pitkään jatkunut saksan sanavaraston kartuttaminen ja kansainvälistymiseni.

Sodan aikana Magdeburg oli kärsinyt pahasti pommituksista. Rauniotaloja oli runsaasti, jos kohta uutta sosialistisen tyylisuunnan mukaista rakennuskantaakin oli ilmestynyt. Joittenkin katujen nimet olivat muuttuneet poliittisten suhdanteiden mukana.

Wilhelm Pieckille oli omistettu oma katunsa, niin kuin varmaan jokaisessa ddr:läisessä kaupungissa. Majapaikkamme läheinen valtakatu oli nimetty Saksan ja Neuvostoliiton ystävyyden kaduksi. Puna-armeijan varusmiehiä näkyikin Magdeburgissa runsaasti. Ystävyydessä oli aistittavissa hiukan vaivautunut leima.

Verrattuna saman ajan Suomeen erot näyttivät pieniltä. Vaatetus oli kelvollista ja kaupoissa tavaraa. Autotkin olivat suurelta osin samanlaisia kuin kotimaassakin: Mosseja, Skodia, Trabanteja, Wartburgeja ja Volgia. Joukossa saattoi vilahtaa jokunen EMW (Eisenacher Motorenwerk) tai vanha Mersukin. Ihastelimme MZ 125 -moottoripyöriä, olivathan ne tunnetusti kilpailuissa luokkavoittajia, vähän niin kuin Trabantitkin alle kuussatasissa autoissa.

Ne erot, jotka ajan myötä muodostuivat maan ongelmiksi, eivät näkyneet katukuvassa. Jonkinlainen käsitys meillä toki oli matkustusrajoituksista. Katkeruus jaetusta maasta ei tuntunut Magdeburgissa yhtä konkreettisesti kuin Berliinissä. Stasista ja kansalaisten valvonnasta emme olleet kuulleetkaan.

Kielen oppia ja historiaa

Meihin ei kohdistunut ainakaan mitään havaittavaa valvontaa, jos ei nyt lueta mukaan tavanomaista hyväntahtoista huolenpitoa.

Huomaamatta ei jäänyt kuitenkaan paikallisten kiinnostus länsivaluuttaan, amerikkalaisiin savukkeisiimme ja farkkuihimme. Oma eri asioihin kohdistuva vapauden huumaamme meni reippaasti kaiken tuollaisen yli: Stadtparkissa tanssittiin illat pitkät, tyttöjen kanssa rilluteltiin myöhään, perinteiset olutmerkit, kuten Radeberger, Wernesgruener ja Diamant juotiin tutuiksi Hanse’s Gaststättessa.

Heimissa oli tarkat säännöt viimeisistä sisääntuloajoista. Nuorten kekseliäisyydellä osasimme kuitenkin taitavasti ohittaa yövalvontatehtävässään nukkuvan Herr Nicolain: nykäisy rännin vieressä roikkuvasta karhunlangasta pudotti makuusalimme pöydällä oleva haarukka–veitsi–lusikka-yhdistelmän kolisten lattialle ja joku unisista kollegoistamme tuli avaamaan ulko-oven ja hiivimme Herr Nicolain unta kunnioittaen makuusaliimme.

Viikonloppuja varten isännät olivat rakentaneet runsaan ohjelman. Tutustuimme Magdeburgin historiallisiin nähtävyyksiin. Juhlimme Heimfestissä saksalaisten ystäviemme kanssa. Kävimme Erfurtissa ja Weimarissa, tutustuimme Goethen Gartenhausiin.

Unettoman yön aiheuttanut retki tehtiin Buchenwaldin keskitysleirille. Retki alkoi elokuvaesityksellä leirin puhdistuksesta vapautuksen jälkeen. Sen jälkeen leirialue kierrettiin oppaan johdolla. Seuraava yö kuluikin sitten niin, että aina kun sulki silmänsä, näki traktoreita puskemassa ruumiskasoja kaivantoihin. Kokemus oli ehkä terveellinen, mutta raju 16-vuotiaalle nuorukaisella.

Tuliaisena leivänpaahdin

Monesti jälkeenpäin olen miettinyt mitkä olivat järjestäjien tavoitteet, tuskin pelkkä kieleen ja kulttuuriin tutustuminen oli ainoa. Mikäli propagandistisia tavoitteita oli, ne oli tehty taitavasti huomaamattomiksi. Näin varmaan paras vaikuttaminen tehdäänkin.

Mitä matkoista jäi käteen? Uskomus että ymmärtää saksankieltä, uskallus puhua sitä enemmän kuin osaakaan, ja kohtuullisen hyvä kyky ymmärtää saksalaista ajattelutapaa.

Jotain konkreettista ja kestävää toin kotiinkin: ddr:läisen leivänpaahtimen, joka toimi pari vuotta vielä valtion lopettamisen jälkeenkin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään