Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehdas saattaa ryhtyä sähköautojen valmistajaksi. Yhtiö on osallistunut Garia- ja ThinCity-sähköautojen sekä Fisker Karman hybridiautojen tuotantoon. Huono kysyntä on kuitenkin tyssännyt projektit.
– Olemme valmistuksen osalta erittäin kiinnostuneita Uudenkaupungin autotehtaan osaamisesta, kertoi Turun Sanomille saksalaisen Innovative Mobility Automotiven (IMA) toimitusjohtaja Thomas delos Santos.
Valmet Automotive ja IMA ovat muiden toimijoiden kanssa kehittämässä sähköautojen valmistusta.
Sähköautojen tekeminen Uudessakaupungissa voi kuitenkin kaatua suuriin kuljetuskustannuksiin. Sähköauto on tarkoitettu Keski-Euroopan markkinoille, ei pohjoiseen. Auton toimintasäde on 100-120 kilometriä.
Uudenkaupungin tehdas on osallistunut IMA:n suunnitteluprojektiin kaikessa hiljaisuudessa vuodesta 2011 lähtien. Tehtaan pääluottamusmies Mauri Partanen ei ollut projektista tietoinen. Suunnittelusopimuksista ei julkisuuteen haluta kertoa.
Thomas delos Santos kertoi Uudenkaupungin tehtaan olleen suureksi avuksi sähköosaamisen kehittämisessä. Siitä on apua uuden autokonstruktion kehittelylle ja mahdolliselle valmistukselle.
Yhden ihmisen menopeli
IMA on kehitellyt vauhdilla yhden hengen autoa työmatkaliikenteeseen ja yritysasiakkaiden käyttöön. Keski-Euroopassa on noussut luottamusta sähköautoihin.
25 senttimetriä alle kolmemetriselle sähköllä kulkevalle menopelille uskotaan löytyvän rako markkinoilla etenkin suurkaupungeissa. Tosin sähköautojen suosio on heilahdellut rajustikin.
Thomas delos Santos arvioi, että sähkö- ja hybridiautojen tilanne on muuttunut myönteiseen suuntaan. Toimitusjohtajan mukaan hybridiajokkien osuus nousee kaikilla suurilla valmistajilla.
Valmetin ja IMA:n yhteistyösopimuksen suuruutta ei ole kerrottu julkisuuteen. Arviolta kyse on kymmenien miljoonien eurojen sopimuksesta, josta kehitystyö on nielaissut suurimman osan.
Autotehtaalla menee tällä haavaa hyvin, kun Mercedes-Benzin A-sarjan tuotannon aloitus viime kesänä nosti koko työntekijämäärän aluksi 900:ään. Yhtiö aikoo palkata 200 työntekijää lisää vuoden 2014 alkupuolella.
Kaksivuorotyöhön siirtyminen nostaa työntekijämäärää noin 400:llä. Kokonaisuudessaan työntekijöitä voi olla reilusti yli tuhat.