Bussit kulkevat Espoossa normaalisti lauantain-aamuna päättyneen vuorokauden työnseisauksen mukaan. Työvuoroista syntyneen kiistan takia seuranneeseen työnseisaukseen osallistui noin 600 Espoon sisäisten ja seutulinjojen Nobina Westin kuljettajaa.
Nobinan yrityskohtaisen pääluottamusmiehen Markus Jokikokon mukaan työnseisauksen syynä oli se, että yritys rikkoo toistuvasti työvuorokiertoa koskevaa sopimusta.
– Kuljettajilla ei ole mitään tietoa tulevaisuudesta, kun työvuoroja ei tiedä etukäteen. Käytössä kuuluu olla vakiokierto eli jos olet ajanut aamuvuoroa, niin seuraavakin lista on aamuvuoroa. Nyt siellä saattaa olla mitä tahansa ja vapaavuorotkin saattavat vaihtaa paikkaa kuljettajalta kysymättä.
Onko asiasta päästy nyt neuvotteluihin?
– Vielä ei ole aloitettu, työnantajalla tuntuu olevan muita kiireitä. Odotan kuitenkin nyt enemmän tekoja kuin neuvotteluja. Niitä on käyty tosipaljon ja asian pitäisi olla oikein hyvin työnantajan tiedossa, sanoo pääluottamusmies Markus Jokikokko.
Hän ihmettelee tilannetta, koska hänen mukaansa talossa on jo useamman vuoden ajan vallinnut hyvä neuvottelukulttuuri.
– Siinä ei ole mitään vikaa, mutta sopimusten pitämisessä on se ongelma.
Luottojen valintaan puututaan
Nobina Westillä on Suomessa kaikkiaan 1 200 kuljettajaa. Yrityksellä on vuodesta 2007 lähtien ollut päätoiminen konsernin pääluottamusmies ja konsernin työsuojeluvaltuutettu. Jokikokon mukaan työnantaja kuitenkin viime aikoina vastoin kaikkia luottamusmiessopimuksia pyrkinyt puuttumaan luottamusmiesten valintaan.
– He ovat pyrkineet vaikuttamaan puheillaan siihen, että kuka mihinkin luottamusmiestehtävään valitaan. Minunkin kanssani on tällaista keskustelua käyty. Meillä on kuitenkin sellainen järjestelmä, että luottamusmiehet keskuudessaan valitsevat konsernin luottamusmiehet.
Nobina West on pohjoismainen linja-autoliikennettä harjoittava konserni. Sen pääkonttori on Ruotsissa, jossa sillä on palveluksessaan 10 000 kuljettajaa. Ruotsin ja Suomen lisäksi Nobinalla on toimintaa Tanskassa ja Norjassa.