KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Maakunta- ja soteuudistus saatava maaliin, vaativat vasemmistoliiton edustajat

Aino-Kaisa Pekonen (vas.) ja Hanna Sarkkinen toivovat, että perusterveydenhuolto resursoidaan nykyistä paremmin.

Aino-Kaisa Pekonen (vas.) ja Hanna Sarkkinen toivovat, että perusterveydenhuolto resursoidaan nykyistä paremmin. Kuva: Jussi Joentausta

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen ja kansanedustaja, Vasemmistoliiton valtuuston puheenjohtaja Hanna Sarkkinen puhuvat selkeän maakuntamallin puolesta.

Sirpa Puhakka
5.3.2016 8.14

Hallituksen askelmerkit

Suomen julkinen hallinto järjestetään kolmella tasolla: valtio, maakunta (itsehallintoalue) ja kunta. Maakunnissa ylintä päätösvaltaa käyttää suorilla vaaleilla valittu valtuusto. Hallitus on luvannut lakiesitykset eduskuntaan huhtikuussa.

Marraskuussa hallitus päätti 18 itsehallintoalueesta, joista 15 järjestää itse alueensa sosiaali- ja terveyspalvelut. Kolme itsehallintoaluetta järjestää sote-palvelunsa yhdessä toisen alueen kanssa. Valtion ohjaus vahvistuu.

Vastuu sote-palvelujen järjestämisestä siirtyy kunnilta ja kuntayhtymiltä maakunnille 1.1.2019. Kunnille jää hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen.

Yliopistollisina sairaaloina jatkavat Hyks, Tays, Tyks, Oys ja Kys.

Maassa toimii 12 laajan ympärivuorokautisen päivystyksen yksikköä: sairaala ja siihen liittyvä vaativan sosiaalipäivystyksen yksikkö.

Monikanavaisen rahoituksen yksinkertaistamista ja valinnanvapautta laajentava lainsäädäntö on luvattu voimaan samaan aikaan uuden hallintomallin kanssa 1.1.2019.

Hallitus aikoo säästää 3 miljardia euroa. Kokonaisveroaste ei saa nousta.

Sote-uudistuksen rahoitusratkaisua valmistellaan ensisijaisesti valtion rahoitusvastuuseen perustuvana ratkaisuna. Arvioidaan myös joiltain osin maakunnan omaan verotusoikeuteen perustuvaa rahoitusta.

Maakuntiin on tarkoitus siirtää 1.1.2019 lähtien pelastustoimen, maakuntien liittojen ja ELY-keskusten alueellisen kehittämisen tehtävät sekä lisäksi mahdollisesti ympäristö-terveydenhuolto.

Hallitus rämpii riitaisasti sote-savotassa. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen ja itsehallinnollisten maakuntien lakien valmistelu näyttää yhtä sotkuiselta kuin päätöksenteko marraskuussa.

Tuolloin pääministeri Juha Sipilä (kesk.) sai hallituskumppanit taipumaan tahtoonsa uhkaamalla hallituksen erolla.

Hallitus jatkoi näennäisesti yhtenäisenä, mutta rivit rakoilevat.

ILMOITUS
ILMOITUS

Toimelias perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula (kesk.) ei halunnut taannoin arvioida Yle Radio 1:n Ykkösaamussa, millä todennäköisyydellä Suomeen tulee 18 maakuntaa ja 15 sote-aluetta.

Kokoomuksen sote-asiantuntijana pidetyn eduskunnan varapuhemies Paula Risikon mukaan on täysin mahdollista, että hallituksen maakuntamalli joutuu perustuslaillisiin ongelmiin. Hallituksen päätöksestä huolimatta hän liputtaa avoimesti viiden sote-alueen puolesta.

Kahden suurimman hallituspuolueen edustajat nokittelevat toisiaan avoimesti. Maan toiseksi suurin puolue – perussuomalaiset – on jäänyt statistin rooliin. Sillä ei tunnu olevan näkemystä sote-uudistuksesta.

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen ja kansanedustaja, vasemmistoliiton valtuuston puheenjohtaja Hanna Sarkkinen ihmettelevät hallituksen sote-sekoilua ja ovat pettyneitä hitaaseen etenemiseen. He peräävät pääministeri Sipilältä vahvaa johtajuutta uudistukseen.

He painottavat, että pitkään jauhettu sote-uudistus on saatava vihdoin maaliin. He kuitenkin epäilevät hallituksen 18 maakunnan ja 15 sote-alueen mallin kestävyyttä. Se saattaa kaatua vielä perustuslaillisiin ongelmiin.

Verotusoikeus maakunnille

Pekonen ja Sarkkinen haluavat sote-mallin, jossa sote-palvelujen ja hallinnon järjestäminen ja rahoitus ovat yksissä käsissä. Rahoitusta selvitetään parhaillaan.

Hallituksella ei ole yhtenäistä näkemystä tästäkään asiasta. Rahoituslinjaus oli kompromissi. Ensisijaisesti valmistellaan valtion rahoitusvastuuseen perustuvaa ratkaisua, mutta joiltain osin arvioidaan maakunnan verotusoikeutta.

– Järkevintä on, että rahoitus tulee itsehallintomaakunnalle. Pitää huolehtia myös vahvasta tasausjärjestelmästä, etteivät palvelut ole alueellisesti eriarvoisia, Pekonen toteaa.

– Jos Suomeen rakennetaan aito itsehallinnollinen taso, mikä on ollut vasemmistoliiton tavoite pitkään, me tuetaan tätä perusratkaisua maakuntamallista. Sillä pitää olla omaa rahaa, jotta se pystyy saamaan lainaa ja tekemään investointeja ja toimimaan itsenäisesti. Siinä mielessä maakuntavero, millä nimellä sitä kutsutaankaan, on hyvä ratkaisu, Sarkkinen sanoo.

He painottavat vahvan valtion verontasausjärjestelmän luomista tasavertaisten palvelujen turvaamiseksi. Pelkona on muutoin, että erivahvuisissa maakunnissa myös veroaste vaihtelisi kohtuuttomasti. He peräävät hallitukselta myös esitystä monikanavarahoituksen purkamisesta.

Perusterveydenhuoltoon lisäresursseja

Pekonen ja Sarkkinen toivovat, että perusterveydenhuolto resursoidaan nykyistä paremmin. Perusterveydenhuolto on jonoutunut, ruuhkautunut ja aliresursoitu. Ihmiset ovat entistä sairaampia päästessään hoitoon.

– Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon potilaat ovat samaa asiakaskuntaa, ja sen takia raja näiden välillä pitää pystyä häivyttämään. Ihmisten pitäisi päästä tarvitsemiensa palvelujen piirin ja hoitoon yhtä kautta, Pekonen toteaa.

Sarkkinen muistuttaa, että nykyinen perusterveydenhuollon toimimattomuus on myös kallista.

– Toivottavasti ihmiset hoidetaan perusterveydenhuollossa mahdollisimman hyvin, ja hän ei näkisi mitään rajaa siirtyessään erikoissairaanhoitoon, Sarkkinen sanoo.

Molempia kansanedustajia huolestuttaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen jääminen kuntien vastuulle. He uskovat, että kunnat pitää esimerkiksi valtionosuuksien kautta joko kannustaa tai pakottaa tähän. Valinnanvapauden valmistelun he jättäisivät nyt täysin sivuun.

– Yksityiset palvelut keskittyvät sinne missä on rahaa ja osataan palveluja käyttää. Vaarana on, että osa syrjään asutusta Suomesta jää ilman palveluja, Pekonen toteaa.

Pekonen muistuttaa, että sosiaalipalveluissa on paljon viranomaistehtäviä. Hän mainitsee esimerkkeinä lastensuojelun, mielenterveys- ja vammaispalvelut. Yksityiset palvelut eivät voi korvata viranomaispäätöksiä.

– Onko sosiaalipalveluissa mietitty loppuun asti valinnanvapaus, kysyy Pekonen.

Vasemmistoliiton maakunta- ja sotelinja

Pekonen ja Sarkkinen kiteyttävät keskeisimmät vasemmistoliiton sote-linjaukset. Heillä on vankka käsitys sote-uudistuksen tarpeellisuudesta. Hallituksen on hoidettava oma tonttinsa kuntoon ja tuotava esitykset eduskunnan käsittelyyn, he vaativat.

1. Tarvitaan selkeä alueratkaisu.

Vasemmistoliitto tukee Sipilän hallituksen tekemää perusratkaisua 18 maakunnan maallista. Maakunnilla pitää olla aito itsehallinto ja rahoitus, jotta ne pystyvät toimimaan itsenäisesti.

Palveluja ja hallintoa järjestäviä alueita pitää olla yksi määrä: 18 maakuntaa ja 15 sotealuetta ei ole toimiva ratkaisu. Kaikilla maakunnilla tulee olla oikeus järjestää sotepalvelut. Maakunnille tulee siirtää muitakin nykyisin kuntayhtymissä ja valtion aluehallinnolla olevia tehtäviä.

2. Toimivat lähipalvelut.

Palvelujen tuottamisvastuu on oltava julkisella vallalla eli maakunnalla. Yksityiset palvelut voivat täydentää. Valinnanvapautta ei toteuta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon integraatio on turvattava. Perusterveydenhuolto resursoidaan nykyistä huomattavasti paremmin.

Sosiaalipuolen palvelut on pidettävä uudistuksessa mukana.

3. Rahoituksesta selkeä linjaus.

Otetaan käyttöön maakuntavero vahvalla valtion tasoitusjärjestelmällä. Monikanavarahoitusmalli puretaan.

4. Oppositio mukaan valmisteluun.

Yli hallituskausien ulottuvan maakuntahallinnon ja sote-uudistuksen valmisteluun on otettava aidosti mukaan oppositio.

Hallituksen askelmerkit

Suomen julkinen hallinto järjestetään kolmella tasolla: valtio, maakunta (itsehallintoalue) ja kunta. Maakunnissa ylintä päätösvaltaa käyttää suorilla vaaleilla valittu valtuusto. Hallitus on luvannut lakiesitykset eduskuntaan huhtikuussa.

Marraskuussa hallitus päätti 18 itsehallintoalueesta, joista 15 järjestää itse alueensa sosiaali- ja terveyspalvelut. Kolme itsehallintoaluetta järjestää sote-palvelunsa yhdessä toisen alueen kanssa. Valtion ohjaus vahvistuu.

Vastuu sote-palvelujen järjestämisestä siirtyy kunnilta ja kuntayhtymiltä maakunnille 1.1.2019. Kunnille jää hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen.

Yliopistollisina sairaaloina jatkavat Hyks, Tays, Tyks, Oys ja Kys.

Maassa toimii 12 laajan ympärivuorokautisen päivystyksen yksikköä: sairaala ja siihen liittyvä vaativan sosiaalipäivystyksen yksikkö.

Monikanavaisen rahoituksen yksinkertaistamista ja valinnanvapautta laajentava lainsäädäntö on luvattu voimaan samaan aikaan uuden hallintomallin kanssa 1.1.2019.

Hallitus aikoo säästää 3 miljardia euroa. Kokonaisveroaste ei saa nousta.

Sote-uudistuksen rahoitusratkaisua valmistellaan ensisijaisesti valtion rahoitusvastuuseen perustuvana ratkaisuna. Arvioidaan myös joiltain osin maakunnan omaan verotusoikeuteen perustuvaa rahoitusta.

Maakuntiin on tarkoitus siirtää 1.1.2019 lähtien pelastustoimen, maakuntien liittojen ja ELY-keskusten alueellisen kehittämisen tehtävät sekä lisäksi mahdollisesti ympäristö-terveydenhuolto.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

Lukuisat Suomeenkin kytköksissä olevat yritykset mahdollistavat Gazassa käynnissä olevan kansanmurhan.

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

Uusimmat

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

Lukuisat Suomeenkin kytköksissä olevat yritykset mahdollistavat Gazassa käynnissä olevan kansanmurhan.

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
02

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
03

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

15.09.2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

15.09.2025

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

15.09.2025

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

15.09.2025

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään