KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Talous

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

Kuva: Lauri Hannus

Pahimmassa tapauksessa luotonantajat alkavat pitää vahvasti velkaantunutta valtiota niin suurena luottoriskinä, etteivät enää uskalla lainata sille rahaa lainkaan, tai ainoastaan tähtitieteellisen korkeilla koroilla.

Christer Lindholm
4.11.2025 8.00

Jos vuoden 2023 eduskuntavaaleja pitää kiteyttää yhteen sanaan, ne olivat ennen kaikkea velkavaalit. Vaalikampanjan aikana esitetyt kauhuskenaariot ”Kreikan tielle” joutumisesta ja lupaukset ”velkalaivan kääntämisestä” upposivat äänestäjiin niin hyvin, että kokoomus nousi vaaleissa suurimmaksi eduskuntapuolueeksi ja samalla pääministeripuolueeksi.

Vielä toistaiseksi velkalaivaa ei kuitenkaan ole saatu käännettyä, vaan tällä hallituskaudella Suomen valtio on päinvastoin velkaantunut entistäkin nopeampaan tahtiin. Mutta kuinka vaarallista valtion velkaantuminen loppujen lopuksi on, ja mikä on tehokkain keino jatkuvan velkaantumisen taittamiseksi?

Mitä alhaisempi velkasuhde on, sitä paremmat ovat valtion taloudelliset edellytykset selvitä lainojensa koroista ja lyhennyksistä.

Aivan ensimmäiseksi on syytä todeta, että valtion jatkuva velkaantuminen voi nykyisessä talousjärjestelmässämme ihan oikeasti aiheuttaa kansantaloudelle hyvinkin vakavia ongelmia. Pahimmassa tapauksessa luotonantajat alkavat pitää vahvasti velkaantunutta valtiota niin suurena luottoriskinä, etteivät enää uskalla lainata sille rahaa lainkaan, tai ainoastaan tähtitieteellisen korkeilla koroilla, joita valtiolla ei mitenkään ole varaa maksaa. Juuri tällaiseen niin sanottuun velkakriisiin Kreikka ajautui kevättalvella 2010, minkä seurauksena maan julkinen talous – tosin Kreikan avuksi tulleen niin sanotun troikan, eli Euroopan keskuspankin, Euroopan komission ja Kansainvälisen valuuttarahaston painostuksesta – joutui ennennäkemättömän rajulle ja kreikkalaisten hyvinvoinnin kannalta tuhoisalle säästökuurille.

ILMOITUS
ILMOITUS

 

Riski ajautua täysimittaiseen velkakriisiin riippuu osittain siitä, paljonko valtiolla on velkaa suhteessa kansantalouden, ja sen myötä myös valtiontalouden kantokykyyn. Mittarina tästä valtionvelan ja taloudellisen kantokyvyn välisestä suhteesta käytetään niin sanottua velkasuhdetta eli valtionvelan suhdetta maan bruttokansantuotteeseen. Mitä alhaisempi velkasuhde on, sitä paremmat ovat valtion taloudelliset edellytykset selvitä lainojensa koroista ja lyhennyksistä, ja päinvastoin. Myös bruttokansantuotteen muutoksella eli talouskasvulla on tässä yhteydessä suuri merkitys: jos bruttokansantuote kasvaa valtion velanottoa nopeammin, velkasuhde tulee itse asiassa alenemaan, vaikka valtio ottaakin euroissa laskettuna lisää velkaa vuodesta toiseen.

Taloustieteellinen tutkimus ei kuitenkaan ole onnistunut löytämään velkasuhteelle yksiselitteistä kriittistä rajaa, jonka ylittyessä velkakriisin uhka muuttuu akuutiksi. Esimerkiksi Kreikan velkasuhde oli noin 110 prosenttia velkakriisin puhjetessa kevättalvella 2010, kun taas Japanin velkasuhde on jo pitkään ollut yli 230 prosenttia ilman minkäänlaisia merkkejä orastavasta velkakriisistä. Yksittäisen valtion riski ajautua velkakriisiin ei siis riipu yksinomaan sen velkasuhteesta, vaan siihen vaikuttavat myös useammat muut tekijät.

Yksi näistä tekijöistä on kansantalouden koko. Yleisesti ottaen Japanin kaltaiset suuret taloudet voivat vuodesta toiseen elää sellaisen velkasuhteen kanssa, joka olisi pienemmässä taloudessa vääjäämättä laukaissut täysimittaisen velkakriisin. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että uusien lainojen myöntäminen raskaastikin velkaantuneelle suurelle taloudelle on yleensä vähemmän riskialtis vaihtoehto kuin lainanannon lopettaminen kokonaan.

Jos esimerkiksi Japanin – tai, vielä pahempaa, Yhdysvaltain – kokoinen talous päästettäisiin ajautumaan velkakriisiin, lainanantajille aiheutuvat tappiot olisivat aivan eri suuruusluokkaa kuin vaikkapa Kreikan velkakriisissä. Tässäkin pätee toisin sanoen vanha sanonta, että jos olet pankille velkaa miljoonan, se on sinun ongelmasi, mutta jos olet pankille velkaa miljardin niin se on pankin ongelma.

Toinen merkittävä tekijä on se, kuinka suuri osa valtionvelasta on kotimaisessa omistuksessa. Jos valtionvelka on kokonaan tai suurimmaksi osaksi kotimaisessa omistuksessa, kuten Japanissa ja niin ikään vahvasti velkaantuneessa Italiassa, valtion lainoistaan maksamat korot ovat käytännössä tulonsiirtoja maan sisällä, ja sikäli kuin niistä maksetaan pääomatuloveroa, valtio saa lisäksi osan korkomenoistaan takaisin verotuksen kautta.

Kolmanneksi merkitystä on myös sillä, mihin valtio lainarahansa käyttää. Jos valtio joutuu jatkuvasti kattamaan osan juoksevista menoistaan – esimerkiksi terveydenhuolto- tai koulutusmenoja – lainarahalla, tilanne voi varsin nopeasti muuttua kestämättömäksi, jos valtion lainansaanti syystä tai toisesta vaikeutuu tai jos sen maksamat lainakorot nousevat voimakkaasti. Jos lainaa sen sijaan otetaan julkisten investointien rahoittamiseksi, se voi jopa olla taloudellisesti kannattavaa, jos investointien odotettu tuotto on lainakorkoa korkeampi.

Talouskasvun määrätietoisella edistämisellä velkasuhdetta on mahdollista vakauttaa.

Valtion velkaantumisen ”vaarallisuutta” arvioitaessa on neljänneksi otettava huomioon, paljonko valtiolla on omaisuutta. Esimerkiksi Suomen valtionvelka oli tämän vuoden elokuun lopulla 184,25 miljardia euroa, ja omaisuutta valtiolla on noin 83 miljardin euron arvosta. Näin ollen Suomen valtion niin sanottu nettovelka, eli bruttovelan ja valtion omaisuuden välinen erotus, on hieman yli 100 miljardia euroa, mikä on toki edelleen huomattava summa mutta silti merkittävästi pienempi kuin bruttovelka. Mikäli valtion omaisuuden tuotto on valtion maksamia lainakorkoja korkeampi – kuten se etenkin valtion kokonaan tai osittain omistamissa yrityksissä yleensä on – omaisuutta ei kuitenkaan kannata myydä valtionvelan lyhentämiseksi, koska valtio menettää siinä tapauksessa enemmän tuloja kuin mitä se säästää korkomenoissa. Valtion omaisuutta tulisi ennemmin pitää viimesijaisena hätävarana, johon voi turvautua tiukan paikan tullen.

Viides velkakriisin riskiin vaikuttava tekijä, joka vaikuttaa velkakriisin riskiin, on lainanantajien luottamus valtion velanhoitokykyyn. Yksittäisen valtion velanhoitokykyä arvioitaessa lainanantajat käyttävät ensisijaisesti kolmen suuren luottoluokitusyrityksen, Standard & Poorsin, Moody’sin ja Fitch Ratingsin, tekemiä luottoluokituksia. Näistä kolmesta luottoluokittajasta kaksi ensin mainittua antavat edelleen Suomen valtiolle toiseksi korkeimman luottoluokituksen, kun sen sijaan Fitch Ratings alensi kesällä Suomen luottoluokituksen pykälän verran, kolmanneksi korkeimpaan luokkaan. Kansainvälisessä vertailussa Suomen luottoluokitus on kuitenkin edelleen varsin hyvä.

 

Velkakriisiin ajautumisen riski on toisin sanoen monen tekijän summa. Suomen osalta jonkinasteisina riskitekijöinä voidaan pitää kansantaloutemme pientä kokoa ja sitä, että valtionvelkamme on suurimmaksi osaksi ulkomaisessa omistuksessa (yli 90 prosenttia, vaikka tarkkaa osuutta on liki mahdotonta tietää, koska valtion velkakirjoilla käydään jatkuvasti kauppaa niin sanotuilla jälkimarkkinoilla). Suomen velkasuhde on sen sijaan edelleen vain EU:n keskitasoa, ja luottoluokituksien perusteella myös luottamus Suomen valtion velanhoitokykyyn on yhä varsin vahva. Näin ollen puheet ”Kreikan tielle” joutumisesta voidaan sivuuttaa perusteettomana pelottelupropagandana.

Vaikka mitään velkakriisin riskiä ei olekaan näköpiirissä, sekä Suomen valtionvelka euroissa laskettuna että Suomen velkasuhde on ollut nousussa jo pitkälti toistakymmentä vuotta. Jotta velkakriisi ei muuttuisi todelliseksi uhaksi tulevaisuudessakaan, tätä kehitystä olisi ilman muuta syytä taittaa. Toisin kuin nykyinen hallituksemme tuntuu uskovan, tämä ei kuitenkaan onnistu pelkästään valtion menoja leikkaamalla. Siinä heikossa tilanteessa, missä Suomen talous tällä hetkellä on, rajut menoleikkaukset päinvastoin heikentävät taloutta ja lisäävät työttömyyttä vielä entisestään, mikä puolestaan kasvattaa valtiontalouden alijäämää verotulojen vähenemisen ja työttömyyden aiheuttamien kustannusten kasvun kautta. Mutta jos valtiontalouden tilannetta ei voi kohentaa pelkästään menoja leikkaamalla, niin mitä sitten on tehtävä?

Koska velkasuhde on määritelmällisesti valtion velka suhteessa bruttokansantuotteeseen, sitä voi alentaa kahta kautta: joko valtionvelkaa vähentämällä, tai bruttokansantuotteen kasvua (eli talouskasvua) edistämällä. Näistä vaihtoehdoista ensin mainittu edellyttää kuitenkin valtionbudjetin ylijäämää, josta osa valtion veloista voi maksaa pois, ja tällaiseen ylijäämään Suomen valtiolla on nykytilanteessa varsin pitkä matka. Talouskasvun määrätietoisella edistämisellä velkasuhdetta on kuitenkin mahdollista vakauttaa, ja parhaassa tapauksessa jopa alentaa, vaikka valtion velkaantuminen jatkuisikin: jos bruttokansantuote kasvaa tasatahtia valtionvelan kanssa, velkasuhde pysyy muuttumattomana, ja jos talouskasvu ylittää valtionvelan kasvun, velkasuhde alenee.

Hallitus on Sven Tuuvan tavoin tehnyt juuri päinvastoin kuin pitäisi tehdä.

Entä miten talouskasvua voi sitten kaikkein tehokkaimmin edistää talouspolitiikan avulla? Siinä varsin synkässä tilanteessa, missä Suomen talous tällä hetkellä on, veronalennukset ovat tähän tarkoitukseen varsin tehoton keino. Vaikka kotitaloudet saavatkin veronalennusten kautta enemmän rahaa käyttöönsä, ne eivät – kuten jo nyt on nähty – uskalla lisätä kulutustaan, vaan panevat mieluummin lisätulonsa säästöön pahan päivän varalle.

Vastaavasti yhteisöveron alentaminen ei lisää yritysten investointihalukkuutta tilanteessa, jossa tilauskirjat ammottavat tyhjyyttään. Jos kotitaloudet eivät uskalla kuluttaa ja yritykset eivät uskalla investoida, ainoaksi tehokkaaksi keinoksi talouskasvun elvyttämiseksi jää julkisten investointien merkittävä lisääminen. Erityisesti vihreää siirtymää edistävät julkiset investoinnit voisivat lyhyen aikavälin elvytyksen lisäksi vahvistaa myös pitkän aikavälin talouskasvua antamalla suomalaisille yrityksille etulyöntiaseman ilmastoystävällisten tuotteiden ja tuotantomenetelmien kehittämisessä.

Tässäkin asiassa hallitus on kuitenkin Sven Tuuvan tavoin tehnyt juuri päinvastoin kuin pitäisi tehdä leikkaamalla sekä korkeakoulujen perusrahoitusta että yritysten innovaatiotukea. Vaikka tämä saattaa johtua silkasta epäpätevyydestä, herää silti epäilys, että velkapelottelua itse asiassa käytetään vain verukkeena suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan määrätietoiselle alasajolle.

Kirjoittaja on kauppatieteiden tohtori, talouskolumnisti ja tietokirjailija.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

On järjetöntä väittää verotusta varkaudeksi – ”Veropopulismi on varakkaiden eturyhmien tapa edistää omaa etuaan”

Talouskuri iskee takaisin Eurooppaan – ”Talouskuri on johtanut äärioikeistolaisten puolueiden kannatuksen lisääntymiseen”

Hallituksen finanssipoliittinen linja ei vastaa sen julkilausuttuja poliittisia tavoitteita, todetaan Uuden talousajattelun keskuksen raportissa.

Suomen veroaste on putoamassa selvästi muiden Pohjoismaiden alapuolelle – Onko pohjoismaisen hyvinvointimallin rahoittaminen enää mahdollista, kysyy ajatushautomo

Alkuvuodesta pankkeja kaatuili tiuhaan tahtiin – Ollaanko nyt matkalla kohti uutta finanssikriisiä?

Uusimmat

Yhä useampi työntekijä joutuu pakkaamaan tavaransa potkulain seurauksena.

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

Jostain syystä oikeistohallitukselle sopii ainoastaan sellaiset keinot, joilla heikennetään työntekijöiden asemaa, Laura Meriluoto sanoo.

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

Puhe siitä, kuka uskaltaa leikata eniten, jättää alleen leikkausten seuraukset, Minja Koskela kommentoi.

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kysyy, kuinka monta räikeää tapausta vielä tarvitaan, jotta oikeusministerin lisäksi muutkin hallituksessa heräävät ilmiön vakavuuteen.

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
02

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
05

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

02.11.2025

Vasemmistoliitto on löytänyt oman paikkansa puoluekartalla

02.11.2025

Kirja kirjalta parantava Petja Lähde kirjoittaa terävästi sukupolvien välisestä törmäyksestä

01.11.2025

Camilla Grebe on niin hyvä, että häneltä lukee sujuvasti huonommankin kirjan

31.10.2025

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

31.10.2025

Naisten ja miesten välinen palkkaero kutistuu 0,2 prosenttia vuodessa

31.10.2025

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

31.10.2025

Kun todellisuus ei taivu Orpon toiveisiin, hallitus haluaa silotella sitä viestinnällä

30.10.2025

Katja Syvärinen valittiin eurooppalaisen ay-liikkeen naiskomitean varapuheenjohtajaksi

30.10.2025

Helsingin Vasemmisto budjettisovusta: Eriarvoisuuden torjuntaa ja panostuksia liikuntaan

30.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään