KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Rapparista räppäriksi

Raili Tang haluaa teostensa tuottavan positiivista energiaa, optimismia ja henkistä vahvuutta. Taustalla kollaasi One Thought, 2015.

Raili Tang haluaa teostensa tuottavan positiivista energiaa, optimismia ja henkistä vahvuutta. Taustalla kollaasi One Thought, 2015. Kuva: Kimmo Pyykkö-taidemuseo/Jussi Koivunen

Taiteilijan pitää olla lahjakas ja sitkeä, sanoo Kimmo Pyykkö -taidemuseon ensimmäinen
kutsuvierastaiteilija Raili Tang. Näyttely ei ole retrospektiivinen, vaikka töitä on esillä 1980-
luvun loppupuolelta lähtien.

Marja-Liisa Torniainen
24.7.2016 14.00

Raili Tang

Syntynyt Helsingissä 1950.

Opinnot: Vapaa taidekoulu 1971–73, Taideteollinen korkeakoulu 1973–75 ja Suomen taideakatemian koulu 1975–79.

30 yksityisnäyttelyä, 60 yhteisnäyttelyä.

Kauneus löytyy niin rosoiselta asfaltilta kuin markettien meikkihyllyiltä tai lihakaupan leikkeletiskiltä.

Palkinnot ja tunnustukset muun muassa: Suomen Taideyhdistyksen dukaattipalkinto 1979, Suomen
Taiteilijaseuran tunnustuspalkinto 1987, ylimääräinen taiteilijaeläke 2014, Pro Finlandia 2015.

Teoksia 25 kokoelmassa Suomessa.

Näyttelyteosten valintaan on vaikuttanut Kangasala-talo jo itsessään. Sen arkkitehtuuri nojautuu ajatukseen neljästä siirtolohkareesta. Talon verhoilu on suojaavaa corten-terästä, minkä sävy muuttuu vuosien kuluessa oranssinkeltaisesta tummanruskeaksi. Nyt se on ruosteenruskea.

Raili Tangin isällä oli automaalaamo toisessa polvessa ja tätä kautta värit pollockmaisine räiskeineen olivat osa elämää jo lapsena. Taideopintonsa hän aloitti Vapaassa taidekoulussa, missä vaikuttivat Carolus Enckell ja Tor Arne. Taideakatemian kouluun hän kuitenkin pyrki vasta opiskeltuaan pari vuotta vaatesuunnittelua: viimeinen tikki oli markkinointiseminaari toisella vuosikurssilla. Työ ei vastannut hänen odotuksiaan.

Akatemiassa hänen opettajiaan olivat Timo Aalto ja viimeisellä vuosikurssilla Paul Osipow ja Matti Kujasalo. Aalto oli tärkeä vaikuttaja Tangin ikäpolvessa värilähtöisellä ajattelullaan. Kaikki kuitenkin tietävät, että merkittävintä kouluaikana on löytää omat sukulaissielunsa toisista opiskelijoista. Vuosikurssilta valmistuivat myös Mari Rantanen ja Harald Arnkill, joiden kummankin työssä värillä on etusija.

Osipow ja Kujasalo olivat innostuneita akryylistä eikä myöskään Tang halunnut tehdä mitään pikkusievää, vaan olla kunnon rappari kuten äijät Amerikoissa. Vaikka hän sitten pitkän akryylimaalauskauden jälkeen siirtyikin öljyväreihin, niin mitään pikkusievää en häneltä ole koskaan nähnyt. Enkä edes pienikokoista.

Esseitä akryylillä

Näyttelyn ripustus ei ole kronologinen, vaan vierekkäin voi tarkastella sekä vanhoja että uusia töitä. Vanhimmat maalaukset ovat pystyjä, monokromaattisia suorakaiteita. Niiden värimaailma on enimmäkseen maanläheinen, koska maavärit olivat – ja ovat – halvempia hankkia.

Nämä teokset ovat vahvan materiaalisia muraalimaalauksia. Ne ovat tarkkaan mietittyjä ja perusteltuja väriesseitä, joita voisi lukea vaikka kuinka kauan. Niin kutsutusta monokromaattisuudesta huolimatta kankaalle on synnytetty tila, niin fyysinen kuin henkinenkin, maalausprosessiin kokonaisvaltaisesti, intensiivisesti ja intohimoisesti antautumalla.

Yksivärisyys on kuitenkin kovin suhteellista, sillä haluttuun kokonaissävyyn on tarvittu lukemattomasti värikerroksia ja -sävyjä. Akryylin muovimaisuutta välttääkseen Tang on käyttänyt pigmenttejä ja sideainetta, mutta ei täyteaineita.

Teoksista tuli raskaita. Niiden siirtelykin kysyi voimia. Laitoihin pakkautunutta ylimääräistä ainetta hän poisti taltoin. Seurauksena fyysisesti vaativasta työstä oli käsileikkaus ja materiaalin vaihto.

Maalaus on kamppailulaji, sanoo hän.

Tunne on värin nimi

Taidekokemus on aina abstrakti. Maalaus vaikuttaa katsojaan suoralla värikerronnalla, etenkin tietysti väriin keskittyvä maalaus. Väreihin ja niiden erilaisiin yhdistelmiin on ladattu kaikki maailman tunneinformaatio ja kullakin taidemaalarilla on juuri omailmeinen emootioiden paletti käytössään.

Taiteilija on osa työtään ja käsin tehdyn teoksen vaikutus katsojaan on aivan omaa luokkaansa.

Tang ei pakkaa värejään laatikoihin, ruutuihin tai raitoihin. Hän ei pidä niille kuria rajaamalla niiden elämää, alista niitä muodon palvelukseen taikka dekoratiivisuuden tanssitytöiksi. Tästä niin pidän.

Tang haluaa teostensa tuottavan positiivista energiaa, antavan uskoa, optimismia ja henkistä vahvuutta. Niiden on sisällettävä mysteeri. Se, ettei taideteos käsittele päivänpoliittisia ongelmia, ei suinkaan tarkoita, etteikö sillä olisi yhteiskunnallista vaikuttavuutta: kaikenlaisista vaikeuksista selviytymiseen tarvitaan taiteen antamaa rakentavaa voimaa.

Öljyvärit kuin karkkeja

Tang piti Forum Boxissa vuonna 2004 ensimmäisen näyttelynsä, joka koostui pelkistä öljyväritöistä. Niiden kanssa hän tunsi olevansa kuin karkkikaupassa. Kun ”akryyliväriä pitää totisesti työstää, että saa hehkua niihin”, on öljyväri itsessään loistokasta jopa murretuilla väreillä, kuten mukana olevissa kolmessa maalauksessa 2000-luvun loppupuoliskolta.

”Aina on innostuttava, mitään ei saa tehdä rutiinilla”. Kauneus löytyy niin rosoiselta asfaltilta kuin markettien meikkihyllyiltä tai lihakaupan leikkeletiskiltä: värimuistia voi kehittää missä vain.

Aiemmin akryylitöistä oli poistettu kaikki esittävä, mutta öljyvärimaalauksiin alkaa hiljalleen vuosien kuluessa ilmestyä erilaisia elementtejä. Niistä löytää kasvoja, oksia, kukkia. Suurilla kankailla sivellin liikkuu lennokkaasti ja notkeasti yhdistäen parhaimmillaan loistokkaasti kalligrafian ja maalauksen. Tämän lajin parhaita töitä ei näyttelyssä ole.

Kangasalan uusi kulttuuritalo on kerännyt palkintoja ja kiitosta, mutta kuvataiteilijan näkökulmasta ihmetyttää, että käyttökelpoista esillepanoseinää sekä museon puolella että vaihtuvien näyttelyiden galleriassa on pilattu metritolkulla pistorasioin ja räikyvin opastein. Eikö tilojen käyttötarkoitus ollut jo etukäteen selvillä?

Kun yksi näyttelyn ihastuttavimmista töistä, All around my Hat, on jouduttu iskemään palokaluston viereen, on se kyllä surkeaa – vaikka ei pilkunviilaaja olisikaan.

Uusimmat työt

Näyttelyn uusimmat työt ovat parilta viime vuodelta. Niissä värinä on jälleen akryyli, koska tuuletusongelmien takia öljyväreillä työskentely ateljeessa tuli mahdottomaksi. Varhaisempiin maisemallisiin, mietteliäisiin ja osin jopa surumielisiin muraalimaalauksiin verrattuina ne ovat lämpimiä, iloisia ja nuorekkaita.

Rapparista on tullut räppäri! Suorakaide on siirtynyt historiaan. Työt muodostuvat vapaasti muotoillen paperista ja kankaasta, väreistä, lyöntimetalleista, kullasta ja hopeasta. Ihan parasta!

Raili Tang: Ilolla ja intohimolla.
Maalauksia 1989–2015, Kangasala-talo, Kimmo Pyykkö-taidemuseo 21.8. saakka.

Lähteinä käytetty myös:
Raili Tang, Parvs Publishing 2011.
Verkkolehti Mustekala/Sara Orava: haastattelu Tangin työhuoneella 22. 8. 2014.

Raili Tang

Syntynyt Helsingissä 1950.

Opinnot: Vapaa taidekoulu 1971–73, Taideteollinen korkeakoulu 1973–75 ja Suomen taideakatemian koulu 1975–79.

30 yksityisnäyttelyä, 60 yhteisnäyttelyä.

Kauneus löytyy niin rosoiselta asfaltilta kuin markettien meikkihyllyiltä tai lihakaupan leikkeletiskiltä.

Palkinnot ja tunnustukset muun muassa: Suomen Taideyhdistyksen dukaattipalkinto 1979, Suomen
Taiteilijaseuran tunnustuspalkinto 1987, ylimääräinen taiteilijaeläke 2014, Pro Finlandia 2015.

Teoksia 25 kokoelmassa Suomessa.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Stieg Larssonin luomaa Millennium-sarjaa jatkaa nyt Karin Smirnoff.

Ilveksen kynnet on hajanainen, koska edes Karin Smirnoff ei voi välttää kolmiosaisen dekkarisarjan keskimmäisen osan ongelmaa

IAU:n viime joulukuun ulosmarssi johti ensimmäisiin nykyisen lain mukaisiin lakkosakkoihin.

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

Kolme oppositioryhmää jätti hallitukselle välikysymyksen Palestiinan tunnustamisesta.

Minja Koskela: Hallitus on toimintakyvytön kansanmurhan edessä – välikysymys Palestiinan tunnustamisesta

Laura Meriluoto.

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
02

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
03

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

19.09.2025

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

19.09.2025

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

19.09.2025

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

19.09.2025

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

19.09.2025

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

18.09.2025

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

18.09.2025

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään