KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

VR pilkotaan lihoiksi – yli puoli miljardia ylimääräistä ratakalustoon ja valtion kassaan vähemmän rahaa

Raideammattilaiset JHL ry:n puheenjohtaja Teppo Järnstedtin mukaan  kaikkea VR:n kalustoa ei pitäisi siirtää yhdellä kertaa uuteen yhtiöön.

Raideammattilaiset JHL ry:n puheenjohtaja Teppo Järnstedtin mukaan kaikkea VR:n kalustoa ei pitäisi siirtää yhdellä kertaa uuteen yhtiöön. Kuva: Jarmo Lintunen

Raideliikenteen kilpailuttaminen ja VR:n pilkkominen uhkaavat tuoda veronmaksajille lisälaskun ja leikata VR:n valtion kassaan tulouttamia varoja.

Sirpa Puhakka
17.5.2018 15.22

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) johdolla VR:n monopoli puretaan ja raideliikenne siirtyy markkinoiden armoille. Kaikki tapahtuu niin kiireellä, että yhteiskunnallista keskustelua on käyty aivan liian vähän ja suppeissa piireissä.

Raideliikenteen pilkkomista selvitelleet konsultit ovat eri mieltä lippujen hintojen tulevaisuudesta. Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) konsulteilta viime vuonna tilaamien selvitysten mukaan kilpailutus lisäisi junaliikenteen suosiota ja laskisi lippujen hintoja.

Valtion omistajaohjausosaston teettämien selvitysten johtopäätös oli, että junaliput pikemminkin kallistuisivat kuin halpenisivat, todetaan Motiivin taustajutussa.

VR kantaa yksin kalustoriskin ja yksityiset operaattorit käärivät voitot.

Valtion kassavirrasta tulonsiirto VR:n kilpailijoille

Ministeriö ja omistajaohjausosasto ovat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että pilkottuna VR ei tuo valtiolle samalla tavalla rahaa. Viime vuonna yhtiö tuloutti valtion kassaan 100 miljoonaa euroa.

Viime viikolla Kansan Uutiset haastatteli SAK:n elinkeinopoliittista asiantuntijaa Sauli Hievasta, joka arvioi hallituksen tuoneen ideologiansa myös liikenteeseen. Isoja yhtiöjärjestelyjä tehdään kiireellä markkinaehtoisesti.

VR:sta ollaan pilkkomassa kolme eri yhtiötä ja matkustaja- ja rahtiliikenteen liiketoiminta jäisi VR:ään.

Valtio antaa yritystukea myös VR:n kautta kilpailijoille

Hallitus avittaa VR:n kanssa kilpailevia yrityksiä siten, että VR:stä pilkotun kalustoyhtiön on vuokrattava kalustoa kilpailijoilleen. Raideliikenteessä halutaan taata tuleville VR:n kilpailijoille sama asema kuin VR:lle.

Raideammattilaiset JHL ry:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt arvioi VR:n pilkkomisen johtavan siihen, että VR joutuu investoimaan mittavasti kalustoonsa.

– Jos VR:n veto- ja tavaraliikennekalusto sekä henkilöliikenteen vaunukalusto otetaan kokonaisuudessaan irti yhtiöstä, menetetään samalla kaluston yhteiskäyttöetu, Järnstedt sanoo Motiivin haastattelussa.

VR on pystynyt optimoimaan koko kalustonsa käyttöä, mutta kaluston siirtyminen kilpailijoille vuokrakäyttöön ei enää mahdollista tätä. Paine uuden kaluston hankintaan kasvaa.

– Puhutaan äkkiseltään reippaasti yli puolen miljardin euron ylimääräisestä investointitarpeesta. Mistä valtio aikoo sen rahan raapaista, Järnstedt ihmettelee.

Myös Hievanen nostaa tämän ongelman esiin:

– On liian riskialtista sälyttää tulevaisuuden miljardi-investointeja valtion kalustoyhtiön kannettavaksi. Kilpailu on hyvästä, mutta ulkomaiset yhtiöt tulkoot omalla kalustolla kauko- ja tavaraliikenteeseen.

Ei kommentteja yhtiöjärjestelystä

Motiivi on kysynyt myös pilkottujen yhtiöiden valmistelusta, mutta mistään summista LVM ei ole suostunut puhumaan.

Valmisteluryhmään kuuluva valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston neuvotteleva virkamies Esko Pyykkönen on kuitenkin myöntänyt, että kalustoyhtiön perustamisella on merkittäviä talousvaikutuksia.

Hän ei ota kantaa summiin.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Se riippuu siitä, mitä kalustoa siirretään, kuinka paljon ja miten siirrot vaiheistetaan, Pyykkönen toteaa.

Raideammattilaisten Teppo Järnstedt toteaakin:

– Pelkään, että ministeriössä muhii päätös, jonka takia valtio joutuu investoimaan uuteen rautatiekalustoon jättipotin lähivuosina. Lisäksi se kantaa yksin kalustoriskin ja yksityiset operaattorit käärivät voitot, hän sanoo.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Humanitaarinen tilanne Gazassa on katastrofaalinen, mutta Suomi ei tee käytännössä mitään.

Sarkkinen kysyy hallituksen Gaza-linjasta: ”Häpeällistä”

Viestinnän tehostaminen ei saanut perussuomalaisten kannatusta kasvuun.

Persut tehosti viestintäänsä rasismilla, Ylen gallupin perusteella se saattoi jopa alentaa kannatusta

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

Mai Kivelä.

Hallitus romuttaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon ja syventää itse aikaansaamaansa toimeentulokriisiä, syyttää vasemmistoliiton Kivelä

Uusimmat

Tansanian vangittu oppositiojohtaja Tundu Lissu kuvattuna vaalikampanjan aikana vuonna 2015.

Vaikeita aikoja Itä-Afrikassa – ”Vaalien tulos ei välttämättä vastaa äänestyspaikoilla annettuja ääniä”

Humanitaarinen tilanne Gazassa on katastrofaalinen, mutta Suomi ei tee käytännössä mitään.

Sarkkinen kysyy hallituksen Gaza-linjasta: ”Häpeällistä”

Viestinnän tehostaminen ei saanut perussuomalaisten kannatusta kasvuun.

Persut tehosti viestintäänsä rasismilla, Ylen gallupin perusteella se saattoi jopa alentaa kannatusta

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Pahimmillaan perheiden tuloista lähti satoja euroja kuukaudessa – Reilu enemmistö suomalaisista peruisi hallituksen tekemiä leikkauksia

 
02

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

 
03

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

 
04

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
05

Helsinki on taas nostamassa joukkoliikenteen lippujen hintoja: Jopa 20 prosentin korotukset

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Saksa oli liian vahva Susijengille

03.09.2025

Hallitus romuttaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon ja syventää itse aikaansaamaansa toimeentulokriisiä, syyttää vasemmistoliiton Kivelä

03.09.2025

Eläkeläisten kannalta pahimmalta vältyttiin – Purran listan leikkaukset jäivät uhkauksiksi

03.09.2025

Metsätkään eivät säästy Orpon hallituksen kiristyksiltä: Taloustavoitetta nostettiin

03.09.2025

”Kaikkien aikojen huijaus” – Hallitus romahduttaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon

03.09.2025

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

03.09.2025

Rajua kritiikkiä budjetille rasismin varjosta: ”Perussuomalaiset yrittävät höynäyttää suomalaisia”

03.09.2025

Turkulainen Paco Diop on kuudes ehdokas vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi

03.09.2025

Budjettiriihi viestii hallituksen talouspolitiikan epäonnistumisesta, tylyttää STTK

03.09.2025

Rasismiriihen jälkeen jäädään odottamaan, kenen perussuomalaisen puheita arvioidaan ensimmäisenä

02.09.2025

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto esittää varapuheenjohtajiksi Jokelaista ja Jussinniemeä

02.09.2025

”Hallituksesta tehty sketsi, pääministeristä narri”, vasemmistoliiton Koskela avaa perussuomalaisten toiminnan logiikkaa

02.09.2025

Sanktioista väärinkäsitys, kokoomuksen ryhmänjohtaja Kopra sanoi

02.09.2025

Kenelle kuuluu vastuu vanhushoivasta ja miksi?

02.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään