KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Hivelevän kauniisti laulava Helena Juntunen Miminä saa kyyneliin La Bohèmessa

Esitys on upeasti laulaneen sopraano Helena Juntusen (Mimi) juhlaa. Mimiin rakastuvan runoilijan Rodolfon roolin lauloi amerikkalainen tenori Jesus Garcia.

Esitys on upeasti laulaneen sopraano Helena Juntusen (Mimi) juhlaa. Mimiin rakastuvan runoilijan Rodolfon roolin lauloi amerikkalainen tenori Jesus Garcia. Kuva: Petri Nuutinen

Puccinin tunnekylläinen, dramaattinen musiikki saa vuosien saatossa kansainväliseen tähtikaartiin nousseesta sopraanosta ansaitsemansa, herkän, puhtaasti ja linjakkaasti laulavan tulkitsijan.

Siskotuulikki Toijonen
12.2.2019 14.30

Tampereen Oopperan La Bohème -tulkinnassa Giacomo Puccinin (1858-1924) musiikki viettelee muun muassa hyljätyllä huoltamolla. Katsojan intensiteetin varastaa esityksen alussa kummastelu, mitä ihmettä Esson huoltoasema tässä oopperassa tököttää. Väliajalla joku vitsailikin, että missähän Sulo Vilen mahtaa piileksiä.

Boheemia taitelijaelämää viettävien velikultien pariisilainen ullakkokamari kun on yllättäen vaihtunut huoltoaseman vuokrakämppään. Hieman hämmennystä herättää myös ohjaaja Kari Heiskasen idea sijoittaa 1830-luvulle sijoittuva Henri Murgerin 1851 ilmestyneen romaaniin perustuva tarina 1950–60-lukujen vaihteen Pariisiin. Ratkaisu jäi ainakin minulle esityksen mittaan perustelematta.

La Bohèmessa Puccini paneutui aineellisesti vähäisten, mutta henkisesti rikkaiden ihmisten elämään. Musiikki on vuoroin nopeaa ja humoristista, vuoroin lyyristä ja hehkuvan intohimoista ihanine aarioineen ja duettoineen. Onkin todettu, että Puccini kykenee itkettämään kuulijaa ja katsojaa paremmin kuin kukaan muu säveltäjä.

Toiveikkuudesta elämän haurauteen

“Meidän tulkintamme lähtee liikkeelle toiveikkuudesta ja nuoruuden riemukkuudesta. Tarinan nuorukaiset elävät huolettomina itseensä keskittyen ja vastuuta karttaen, kunnes rakastetun äkillinen kuolema paljastaa elämän julman lain. Yhtäkkiä nuoret tulevat tuntemaan elämän haurauden, sen arvon ja todellisen rakkauden syvyyden. Oopperamme käsittelee paitsi ihmisen olemisen rajoja, myös elämisen voimaa”, Heiskanen kuvailee tulkintaansa.

Hän selkeästi välttää liiallista melodramaattisuutta, johon tarina houkuttaa. Mutta miksi ihmeessä yhteiskunnallisesti kantaaottavista, syvällisistä oopperaohjauksistaan tunnettu Heiskanen on tällä kertaa tyytynyt lähinnä tarinan kuvittamiseen?

Juntusen juhlaa

Esitys on upeasti laulaneen sopraano Helena Juntusen juhlaa.

”Ilmaisuvoimainen, urallaan nousukiidossa oleva Juntunen lauloi nuoren geishatyön surullisen tarinan todella hyvin, herkästi ja niin uskottavasti, että liikutuksen kyyneliltäkään ei vältytty. Taiteellinen johtaja Jorma Silvasti hehkutti ennakkoon, että Helena Juntunen on tämän kesän juhlien sensaatio.”

Näin kirjoitin tässä lehdessä julkaistussa jutussa kesällä 2014, kun Juntunen riutui Savonlinnan Oopperajuhlien Madame Butterfly -oopperassa.

Lähes sensaatiomaisen upeasti hän hemmotteli yleisöä myös Mimin traagisessa roolissa Tampereen oopperan esityksessä. Hyvin lauloivat muutkin suomalaissolistit, joskin amerikkalainen tenori Jesus Garcia Mimiin rakastuvana runoilija Rodolfona notkealla, kauniilla äänellään timanttisine ylä-äänineen oli laulaa heidät suohon. Hän pidätteli kuitenkin lipsahtamista liialliseen melodramaattisuuteen.

Epäjärjestys on vapaan boheemielämän pahin vihollinen. Vapaus vaatii äärimmäistä rationaalisuutta, välttämättömät asiat on tehtävä nopeasti ja huolellisesti, jotta jää mahdollisimman paljon vapaata aikaa itsensä toteuttamiseen ja elämästä nauttimiseen.

La Bohème -oopperan neljä taiteilijakaverusta, runoilija Rodolfo, maalari Marcello, muusikko Schaunard ja filosofi Colline ovat hioneet boheemielämän peruskuviot huippuunsa. Kun heidän viimeinen kolikkonsa on ”kuollut ja haudattu”, alkavat he taas syödä vieraina sattuman pidoissa, missä heillä on paikkansa.

Alkuryminästä oivaan tulkintaan

Ooppera alkaa jouluaatosta. Hyisen kämpän kamiinaan lyödään pökköä pesään Rodolfon näytelmän käsikirjoitusliuskoilla. ”Parhaillaan palaa tulinen rakkauskohtaus”, Rodolfo kommentoi ironisesti.

Taiteilijoiden kohellus käynnistyy hieman jäykästi, ja Alberto Hold-Garrido piiskasi orkesterin pauhaamaan niin, ettei heidän laulamisestaan oikein tahtonut saanut selvää. Alkuryminästä päästyään orkesteri soitti juuri niin sulokkaasti, tai räväkästi kuin Puccinin musiikki vaatiikin.

Hieno rekrytointi solistikaartiin oli upeaääninen basso, suurien suomalaisbassojen jalosointiseen joukkoon noussut Timo Riihonen Collinen roolissa. Riihosen ovat merkittävimmät oopperatalot kaapanneet Bayreuthia myöten. Hänen esiintymisensä, palttoonsa ja jopa ajatuksensa myyvänä filosofina, on riemastuttavaa karismaattisuudessaan.

Mallikkaasti lauloi myös suosikkibaritoni Valtteri Torikka. Hän oli onneksi karsinut esiintymisestään räikeimmät viihdelaulajan maneerinsa ja löysi niin esiintymiseensä kuin laulamiseensa alun kukkoilun jälkeen syvyyttä. Hänen äänensä soi komeasti ja sävyisyyttäkin löytäen kautta oopperan.

Musettan (Suvi Väyrynen) vehkeily varakkaan herra Alcindron (Jani Laaksonen) kanssa ja kipuileva suhde taidemaalari Marcellon (Arttu Kataja) kanssa tuovat oopperaan komiikkaa.

Epäloogista ajankuvaa

Torille ja kahvilaan sijoittuva toinen näytös tuo kaivattua värikkyyttä ja toimintaa esitykseen mainion, erittäin hyvin laulavan lapsikuoron ja Heikki Liimolan huippuunsa hioman, erinomaisen oopperakuoron ilakoidessa juhlatunnelmissa.

Erityismaininnan ansaitsee Riitta Anttonen-Palon suunnittelema, pieteetillä tehty, kaunis pastelliväreissä hehkuva puvustus. Mari Rosendahlin koreografian turvin juhlamenot tosin muistuttavat enemmänkin musikaalia kuin oopperaa, mutta ei sen väliä tamperelaisittain sanottuna.

Janne Siltavuoren lavastus on karu ja hieman epälooginen anakronismissaan, kuten esityksen ajankuvakin. Koetaanko lemmentuskaa ja elämän traagisuutta Heiskasen valitsemalla 1950–1960-luvulla vai 1830-luvulla vai molemmilla, jäi sekavaksi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Yleisöä hemmotellaan myös kauniilla kohtauksilla. Muun muassa Jacques Demyn ohjaaman Cherbourgin sateenvarjot -musikaalielokuvan mieleen tuova rakastavaisten kohtaaminen huoltoasemalla on aivan ihana.

Olli Lehtinen on mestari valaisijana, hänen kaunis valaistuksensa luo esitykseen hienoja tunnelmia. Jos ohjaus hieman hämmästyttääkin, Puccinin musiikin huumaan, hivelevine aarioineen on ihana heittäytyä.

Tampere-talo: Giacomo Puccini: La Bohème. Libretto: Giuseppe Giacosa, Luigi Illica. Musiikinjohto Alberto Hold-Garrido. Ohjaus Kari Heiskanen. Lavastus Janne Siltavuori. Puvut Riitta Anttonen-Palo. Valosuunnittelu Olli Lehtinen. Kuorokapellimestari Heikki Liimola.
Rooleissa: Helena Juntunen, Jesus Garcia, Arttu Kataja, Waltteri Torikka, Suvi Väyrynen, Timo Riihonen, Sauli Tiilikainen.
Tampere Filharmonia, Tampereen Oopperan kuoro, Tampereen Oopperan lapsikuoro.
Esitykset: 16.2. klo 15, 20.2. klo 18.30, 23.2. klo 15, 27.2. klo 18.30

Juttua päivitetty 13.2. klo 9.39

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Zimbabwelainen pienviljelijä Migren Matanga hirssipellollaan.

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Emmi Kyytsösen suunnittelema kansi vetää mukaansa Tatiana Elfin Huijarin hyytävään maailmaan.

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
02

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
03

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

 
04

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

 
05

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

25.06.2025

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

25.06.2025

Vaalirahalakia voi rikkoa ilman rangaistusta eikä rahoja tarvitse palauttaa

24.06.2025

Uusi yritys: Eheytyshoitojen kielto tuodaan eduskunnan käsittelyyn

24.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään