KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Hivelevän kauniisti laulava Helena Juntunen Miminä saa kyyneliin La Bohèmessa

Esitys on upeasti laulaneen sopraano Helena Juntusen (Mimi) juhlaa. Mimiin rakastuvan runoilijan Rodolfon roolin lauloi amerikkalainen tenori Jesus Garcia.

Esitys on upeasti laulaneen sopraano Helena Juntusen (Mimi) juhlaa. Mimiin rakastuvan runoilijan Rodolfon roolin lauloi amerikkalainen tenori Jesus Garcia. Kuva: Petri Nuutinen

Puccinin tunnekylläinen, dramaattinen musiikki saa vuosien saatossa kansainväliseen tähtikaartiin nousseesta sopraanosta ansaitsemansa, herkän, puhtaasti ja linjakkaasti laulavan tulkitsijan.

Siskotuulikki Toijonen
12.2.2019 14.30

Tampereen Oopperan La Bohème -tulkinnassa Giacomo Puccinin (1858-1924) musiikki viettelee muun muassa hyljätyllä huoltamolla. Katsojan intensiteetin varastaa esityksen alussa kummastelu, mitä ihmettä Esson huoltoasema tässä oopperassa tököttää. Väliajalla joku vitsailikin, että missähän Sulo Vilen mahtaa piileksiä.

Boheemia taitelijaelämää viettävien velikultien pariisilainen ullakkokamari kun on yllättäen vaihtunut huoltoaseman vuokrakämppään. Hieman hämmennystä herättää myös ohjaaja Kari Heiskasen idea sijoittaa 1830-luvulle sijoittuva Henri Murgerin 1851 ilmestyneen romaaniin perustuva tarina 1950–60-lukujen vaihteen Pariisiin. Ratkaisu jäi ainakin minulle esityksen mittaan perustelematta.

La Bohèmessa Puccini paneutui aineellisesti vähäisten, mutta henkisesti rikkaiden ihmisten elämään. Musiikki on vuoroin nopeaa ja humoristista, vuoroin lyyristä ja hehkuvan intohimoista ihanine aarioineen ja duettoineen. Onkin todettu, että Puccini kykenee itkettämään kuulijaa ja katsojaa paremmin kuin kukaan muu säveltäjä.

Toiveikkuudesta elämän haurauteen

“Meidän tulkintamme lähtee liikkeelle toiveikkuudesta ja nuoruuden riemukkuudesta. Tarinan nuorukaiset elävät huolettomina itseensä keskittyen ja vastuuta karttaen, kunnes rakastetun äkillinen kuolema paljastaa elämän julman lain. Yhtäkkiä nuoret tulevat tuntemaan elämän haurauden, sen arvon ja todellisen rakkauden syvyyden. Oopperamme käsittelee paitsi ihmisen olemisen rajoja, myös elämisen voimaa”, Heiskanen kuvailee tulkintaansa.

Hän selkeästi välttää liiallista melodramaattisuutta, johon tarina houkuttaa. Mutta miksi ihmeessä yhteiskunnallisesti kantaaottavista, syvällisistä oopperaohjauksistaan tunnettu Heiskanen on tällä kertaa tyytynyt lähinnä tarinan kuvittamiseen?

Juntusen juhlaa

Esitys on upeasti laulaneen sopraano Helena Juntusen juhlaa.

”Ilmaisuvoimainen, urallaan nousukiidossa oleva Juntunen lauloi nuoren geishatyön surullisen tarinan todella hyvin, herkästi ja niin uskottavasti, että liikutuksen kyyneliltäkään ei vältytty. Taiteellinen johtaja Jorma Silvasti hehkutti ennakkoon, että Helena Juntunen on tämän kesän juhlien sensaatio.”

Näin kirjoitin tässä lehdessä julkaistussa jutussa kesällä 2014, kun Juntunen riutui Savonlinnan Oopperajuhlien Madame Butterfly -oopperassa.

Lähes sensaatiomaisen upeasti hän hemmotteli yleisöä myös Mimin traagisessa roolissa Tampereen oopperan esityksessä. Hyvin lauloivat muutkin suomalaissolistit, joskin amerikkalainen tenori Jesus Garcia Mimiin rakastuvana runoilija Rodolfona notkealla, kauniilla äänellään timanttisine ylä-äänineen oli laulaa heidät suohon. Hän pidätteli kuitenkin lipsahtamista liialliseen melodramaattisuuteen.

Epäjärjestys on vapaan boheemielämän pahin vihollinen. Vapaus vaatii äärimmäistä rationaalisuutta, välttämättömät asiat on tehtävä nopeasti ja huolellisesti, jotta jää mahdollisimman paljon vapaata aikaa itsensä toteuttamiseen ja elämästä nauttimiseen.

La Bohème -oopperan neljä taiteilijakaverusta, runoilija Rodolfo, maalari Marcello, muusikko Schaunard ja filosofi Colline ovat hioneet boheemielämän peruskuviot huippuunsa. Kun heidän viimeinen kolikkonsa on ”kuollut ja haudattu”, alkavat he taas syödä vieraina sattuman pidoissa, missä heillä on paikkansa.

Alkuryminästä oivaan tulkintaan

Ooppera alkaa jouluaatosta. Hyisen kämpän kamiinaan lyödään pökköä pesään Rodolfon näytelmän käsikirjoitusliuskoilla. ”Parhaillaan palaa tulinen rakkauskohtaus”, Rodolfo kommentoi ironisesti.

Taiteilijoiden kohellus käynnistyy hieman jäykästi, ja Alberto Hold-Garrido piiskasi orkesterin pauhaamaan niin, ettei heidän laulamisestaan oikein tahtonut saanut selvää. Alkuryminästä päästyään orkesteri soitti juuri niin sulokkaasti, tai räväkästi kuin Puccinin musiikki vaatiikin.

Hieno rekrytointi solistikaartiin oli upeaääninen basso, suurien suomalaisbassojen jalosointiseen joukkoon noussut Timo Riihonen Collinen roolissa. Riihosen ovat merkittävimmät oopperatalot kaapanneet Bayreuthia myöten. Hänen esiintymisensä, palttoonsa ja jopa ajatuksensa myyvänä filosofina, on riemastuttavaa karismaattisuudessaan.

Mallikkaasti lauloi myös suosikkibaritoni Valtteri Torikka. Hän oli onneksi karsinut esiintymisestään räikeimmät viihdelaulajan maneerinsa ja löysi niin esiintymiseensä kuin laulamiseensa alun kukkoilun jälkeen syvyyttä. Hänen äänensä soi komeasti ja sävyisyyttäkin löytäen kautta oopperan.

Musettan (Suvi Väyrynen) vehkeily varakkaan herra Alcindron (Jani Laaksonen) kanssa ja kipuileva suhde taidemaalari Marcellon (Arttu Kataja) kanssa tuovat oopperaan komiikkaa.

Epäloogista ajankuvaa

Torille ja kahvilaan sijoittuva toinen näytös tuo kaivattua värikkyyttä ja toimintaa esitykseen mainion, erittäin hyvin laulavan lapsikuoron ja Heikki Liimolan huippuunsa hioman, erinomaisen oopperakuoron ilakoidessa juhlatunnelmissa.

Erityismaininnan ansaitsee Riitta Anttonen-Palon suunnittelema, pieteetillä tehty, kaunis pastelliväreissä hehkuva puvustus. Mari Rosendahlin koreografian turvin juhlamenot tosin muistuttavat enemmänkin musikaalia kuin oopperaa, mutta ei sen väliä tamperelaisittain sanottuna.

Janne Siltavuoren lavastus on karu ja hieman epälooginen anakronismissaan, kuten esityksen ajankuvakin. Koetaanko lemmentuskaa ja elämän traagisuutta Heiskasen valitsemalla 1950–1960-luvulla vai 1830-luvulla vai molemmilla, jäi sekavaksi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Yleisöä hemmotellaan myös kauniilla kohtauksilla. Muun muassa Jacques Demyn ohjaaman Cherbourgin sateenvarjot -musikaalielokuvan mieleen tuova rakastavaisten kohtaaminen huoltoasemalla on aivan ihana.

Olli Lehtinen on mestari valaisijana, hänen kaunis valaistuksensa luo esitykseen hienoja tunnelmia. Jos ohjaus hieman hämmästyttääkin, Puccinin musiikin huumaan, hivelevine aarioineen on ihana heittäytyä.

Tampere-talo: Giacomo Puccini: La Bohème. Libretto: Giuseppe Giacosa, Luigi Illica. Musiikinjohto Alberto Hold-Garrido. Ohjaus Kari Heiskanen. Lavastus Janne Siltavuori. Puvut Riitta Anttonen-Palo. Valosuunnittelu Olli Lehtinen. Kuorokapellimestari Heikki Liimola.
Rooleissa: Helena Juntunen, Jesus Garcia, Arttu Kataja, Waltteri Torikka, Suvi Väyrynen, Timo Riihonen, Sauli Tiilikainen.
Tampere Filharmonia, Tampereen Oopperan kuoro, Tampereen Oopperan lapsikuoro.
Esitykset: 16.2. klo 15, 20.2. klo 18.30, 23.2. klo 15, 27.2. klo 18.30

Juttua päivitetty 13.2. klo 9.39

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Hongkongilaiset nuoret katselivat tulipalossa mustuneita tornitaloja Tai Pon lähiössä joulukuun alussa.

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

Gazassa eletään kurjuuden keskellä, mutta Suomi tiivistää puolustusyhteistyötä Israelin kanssa.

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025

Miss Suomi -organisaatio pystyy siihen, mihin pääministeri Petteri Orpo ei

11.12.2025

Sota vei miljoonilta syyrialaislapsilta mahdollisuuden käydä koulua

11.12.2025

Putin ja Trump jakavat saman äärioikeistolaisen ideologian, Li Andersson sanoo ranskalaislehdessä

11.12.2025

Intian rannikkojen naiset tekevät hiljaista mangrovekumousta

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään