Jennie Rooneyn romaaniin pohjautuvalla ja Trevor Nunnin ohjaamalla englantilaisella psykologisella trillerillä ja elämäkertafilmilla Red Joan (2018) on kiehtova lähtökohta.
Päähenkilön esikuvana ollutta Melita Norwoodia (1912–2005) on luonnehdittu merkittäväksi Neuvostoliiton hyväksi työskennelleeksi naispuoliseksi vakoojaksi. Tuoreimpien arkistolöytöjen perusteella KGB:n sanotaan arvostaneen Norwoodia enemmän kuin legendaarisia ”Cambridgen viitosia”, joihin kuului muun muassa Kim Philby.
Historiallinen tausta ja epookkikuvaus huokuvat vankkaa englantilaisen draamaperinteen osaamista. Kallistuma fiktion suuntaan on hoidettu mallikkaasti alkaen päähenkilön nimestä.
Joan Stanleyn tarina on vakoilugenren puitteissa maltillisen glamorisoitu ja sellaisena onnistunut.
Tapahtumien keskiössä on rauhanasian eteen vannovan etevän nuoren naisen osa riskialttiilla pelikentällä. Takaumat painottuvat toisen maailmansodan vuosiin, nykyhetki iäkkään päähenkilön (”vakoojamummi”) paljastumisen aikaan vuosituhannen vaihteessa.
Tapahtumat kattavat pitkän aikavälin, nimiroolissa on kaksi eri sukupolven näyttelijää. Menneisyyden teoistaan tilille joutuvaa ikääntynyttä Joania esittää James Bond-kuvioista tuttu Judi Dench.
Nuoren Joanin roolissa kunnostautuu yhtä lailla vaikuttavasti Denchiä yli 50 vuotta nuorempi Sophie Cookson. Kumpikin on saanut roolisuoritukseensa nautittavaa persoonallista poltetta, aitoudellaan vakuuttavaa syvyyttä ja hienovaraista arvokkuutta.
Kerronnan emotionaalista latausta tehostaa aktiivi liike eri aikatasoilla sekä draamallisten jännitteiden korostunut kaksinaisuus. Suurvaltojen mittelöt vaihtuvin ystävyys- ja vihollisasetelmin sekä intiimi yksilötaso liittyvät tiukasti yhteen. Joanin rakastumiset sulautuvat ilman kornia sivumakua ideologisiin ja moraalisiin juttuihin.
Nuoren Joanin vaiheissa sykkii tietty menneen maailman romanttisuus, sen rinnalla korostuu nykyhetken arkisuus. Kokonaisuus rullaa viihdyttävästi. l
Red Joan (Englanti 2018). Ohjaus: Trevor Nunn. Käsikirjoitus: Lindsay Shapero. Pääosissa: Judi Dench, Sophie Cookson ja Tom Hughes. Ensi-ilta 18.4.