KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Savonlinnan oopperajuhlien Rigoletto ei keikaile modernisoinnilla

Alun jättiläismäisessä, visuaalisesti todella upeassa juhlakohtauksessa irstaillaan pidäkkeettömästi.

Alun jättiläismäisessä, visuaalisesti todella upeassa juhlakohtauksessa irstaillaan pidäkkeettömästi. Kuva: Valtteri Hirvonen/Savonlinnan oopperajuhlat

Verdin Rigoletto on yltiöromanttinen klassikko maailman tunnetuimpine aarioineen, joita aika ei härskiinnytä.

Siskotuulikki Toijonen
11.7.2019 14.00

Savonlinnan oopperajuhlien tämän kesän Rigoletto on uudelleenohjaus vuoden 2017 esityksestä. Alun perin skottiohjaaja David McVicar ohjasi sen Lontoon Govent Gardeniin.

Giuseppe Verdin (1813–1901) valitessa uuden oopperansa Rigoletton libreton taustalle Victor Hugon näytelmän Le roi s’amuse (Kuningas huvittelee) hän tuskin osasi aavistaa törmäävänsä sensuuriin.

Nykyajan näkökulmasta asia lähinnä huvittaa, sillä sensuurin kynsiin joutuivat tarinan irstaileva monarkki, kyttyräselkäinen ilveilijä, palkkamurhaaja ja hänen kevytkenkäinen sisarensa. Nykyajan arkkityypit. Tarina irstailusta, kirouksesta ja viettelystä oli tuon ajan moraalin vartijoille liikaa.

Naisen kasvutarina

Francesco Maria Piaven muokkaama libretto kuitenkin pääsi pannasta melko vähäisin muutoksin, tapahtumien sijainnin muutoksella ja nimen vaihdoksilla.

Jos oli Rossini – jonka Sevillan parturi on tämän kesän uutuusooppera Savonlinnan oopperajuhlilla – nopea säveltäjä, eipä aikaillut Verdikään Rigoletton säveltämisessä. Verdin romanttisen trilogian esikoinen syntyi puolessatoista kuukaudessa. Sen menestyskulku alkoi jo ensi-illasta maaliskuussa 1851.

Rigoletto on nuoren naisen koskettava kasvutarina. Samalla se pureutuu toiseuteen, rujon ja yhteiskunnan hylkimän nimihahmon kokemaan ulkopuolisuuteen. Hugon näytelmälle uskollinen tarina kertoo Mantuan herttuan ja hänen kyttyräselkäisen hovinarrinsa Rigoletton sekä narrin nuoren suloisen tyttären Gildan välisestä draamasta. Rigoletto suojelee tytärtään maailman pahuudelta pitämällä hänet vankinaan lukitussa talossaan. Tarinan edetessä päättäväinen Gilda pääsee irtautumaan isänsä läheisriippuvuudesta ja kasvaa itsenäiseksi, hyvinkin määrätietoiseksi naiseksi.

Ja toki, kuten oopperoissa usein tapana on, Rigoletto on myös ikiaikainen, traaginen rakkaustarina. Tietenkin Gilda rakastuu väärään mieheen, ja juonittelu alkaa. Sen lisäksi Rigoletto on riipaiseva kuvaus isän ja tyttären suhteesta aina traagiseen loppuun asti.

Seksuaalista häirintää

Ohjaaja McVicarin tulkintaa Verdin klassikko-oopperasta voi katsoa myös #MeToo-kampanjan näkökulmasta. Seksuaalinen vapaus on oopperassa seksuaalista alistamista ja hyväksikäyttöä orgioineen.

Toki tässä romanttisessa oopperassa on myös kysymys vallan väärinkäytöstä ja luokkaeroista.

Käsiohjelmassa varoitellaan: ”Huomioitavaa! Tämä tuotanto sisältää alastomuutta ja seksuaalisia kohtauksia eikä se sovellu lapsille.”

Melkoista meno onkin: Jo alun jättiläismäisessä, visuaalisesti todella upeassa juhlakohtauksessa irstaillaan pidäkkeettömästi. Tarkkaavainen katsoja huomaa myös viestin seksuaalisesta alistamisesta ja hyväksikäytöstä. Kohtauksessa raiskataan oikein joukkovoimalla muun muassa kreivi Monteronen tytär, mikä perustelee moisen irstailun ja alastomuuden tuomisen oopperalavalle ja vie tarinaa eteenpäin shokeeraavasti.

Kristallista laulamista

Samoin kuin Sevillan parturiin, on Rigolettoonkin värvätty erinomaiset solistit. Tenori Ivan Magrin Mantovan herttuana laulaa niin kuin vain kaunisääninen tenori voi, korkeat äänet linjakkaasti halliten.

Baritoni Kristian Lindroos tulkitsee oikein hyvin ja intensiivisesti hovimies Marullon baritoniroolin.

Illan viehkein tähti oli sulokkaasti ja todella kauniisti laulava Cristina Pasaroiu Gildana. Rooli on hänelle tuttu, mikä tuo varmuutta ja hienoa intensiteettiä tavattoman kaunisääniseen, kristalliseen laulamiseen.

Rigoletton roolin lauloi varmasti ja tunteella hienoääninen Dalibor Jenis. Hän ei vain laula ja näyttele, vaan on Rigoletto, niin vakuuttavasti hän rujon ilveilijän roolin on sisäistänyt. Isän huoli ja tuska, pettymykset, kauhu ja suru tulevat katsojan iholle.

Kapellimestari Philippe Auguin luotsaama Oopperajuhlaorkesteri ei yltänyt ehkä vuosien mittaan kuultuun hivelevimpään Verdi-soittoon, mutta onhan Verdin musiikki vastaansanomatonta – aina.

Tanya McCallin karu, mutta tyylikäs synkkä lavastus ottaa huomioon Olavinlinnan jylhyyden, jota valaistussuunnittelija David Finnin hieno valaistus tukee. Pimeään miljööseen tuo värikkyyttä tuotantoon puvutkin suunnitelleen Tanya McCallin epookkipuvut.

”It must be a good show”, ohjaaja David McVicar lupaa haastattelussaan. Ja pitää lupauksensa. Se on hyvä syy rientää Savonlinnaan ja vielä parempi syy on Verdin ihana musiikki. Vielä ehtii.

Giuseppe Verdin Rigoletto Savonlinnan oopperajuhlilla.
Kapellimestari: Philippe Auguin, ohjaaja: David McVicar
Lavastussuunnittelija: Tanya McCallin, pukusuunnittelija: Tanya McCallin, koreografi: Jo Meredith, valaistussuunnittelija: David Finn, kuoromestari: Matti Hyökki.
Rooleissa: Ivan Magri (Mantovan Herttua), Dalibor Jenis (Rigoletto), Cristina Pasaroiu (Gilda), Anu Ontronen (Giovanna), Sami Luttinen (Sparafucile), Emanuele Pascu (Maddalena), Juha Kotilainen (Kreivi Monterone), Rolf Broman (Kreivi Ceprano), Irina Nuutinen (Kreivitär Ceprano), Kristian Lindroos (Marullo), Ilkka Hämäläinen (Borsa), Andrejs Krutojs (Oikeudenpalvelija), Mariia Bertus (Paashi), Savonlinnan Oopperajuhlakuoro, Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteri.
Esitykset 16.7. ja 19.7.2019 klo 19

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Hallitus patistaa työttömiä nopeammin töihin tilanteessa, jossa työttömyys on kasvanut nopeasti.

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

Gazan lapset kokevat hirveitä asioita, muistutetaan 60 suomalaisen teatterin tempauksessa.

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

Minja Koskela eduskunnan täysistunnossa.

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

Hanna Sarkkisella oli kyselytunnilla mukanaan 35¿000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus Palestiinan valtion tunnustamiseksi.

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

 
05

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

18.09.2025

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään