KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Savonlinnan oopperajuhlien Rigoletto ei keikaile modernisoinnilla

Alun jättiläismäisessä, visuaalisesti todella upeassa juhlakohtauksessa irstaillaan pidäkkeettömästi.

Alun jättiläismäisessä, visuaalisesti todella upeassa juhlakohtauksessa irstaillaan pidäkkeettömästi. Kuva: Valtteri Hirvonen/Savonlinnan oopperajuhlat

Verdin Rigoletto on yltiöromanttinen klassikko maailman tunnetuimpine aarioineen, joita aika ei härskiinnytä.

Siskotuulikki Toijonen
11.7.2019 14.00

Savonlinnan oopperajuhlien tämän kesän Rigoletto on uudelleenohjaus vuoden 2017 esityksestä. Alun perin skottiohjaaja David McVicar ohjasi sen Lontoon Govent Gardeniin.

Giuseppe Verdin (1813–1901) valitessa uuden oopperansa Rigoletton libreton taustalle Victor Hugon näytelmän Le roi s’amuse (Kuningas huvittelee) hän tuskin osasi aavistaa törmäävänsä sensuuriin.

Nykyajan näkökulmasta asia lähinnä huvittaa, sillä sensuurin kynsiin joutuivat tarinan irstaileva monarkki, kyttyräselkäinen ilveilijä, palkkamurhaaja ja hänen kevytkenkäinen sisarensa. Nykyajan arkkityypit. Tarina irstailusta, kirouksesta ja viettelystä oli tuon ajan moraalin vartijoille liikaa.

Naisen kasvutarina

Francesco Maria Piaven muokkaama libretto kuitenkin pääsi pannasta melko vähäisin muutoksin, tapahtumien sijainnin muutoksella ja nimen vaihdoksilla.

Jos oli Rossini – jonka Sevillan parturi on tämän kesän uutuusooppera Savonlinnan oopperajuhlilla – nopea säveltäjä, eipä aikaillut Verdikään Rigoletton säveltämisessä. Verdin romanttisen trilogian esikoinen syntyi puolessatoista kuukaudessa. Sen menestyskulku alkoi jo ensi-illasta maaliskuussa 1851.

Rigoletto on nuoren naisen koskettava kasvutarina. Samalla se pureutuu toiseuteen, rujon ja yhteiskunnan hylkimän nimihahmon kokemaan ulkopuolisuuteen. Hugon näytelmälle uskollinen tarina kertoo Mantuan herttuan ja hänen kyttyräselkäisen hovinarrinsa Rigoletton sekä narrin nuoren suloisen tyttären Gildan välisestä draamasta. Rigoletto suojelee tytärtään maailman pahuudelta pitämällä hänet vankinaan lukitussa talossaan. Tarinan edetessä päättäväinen Gilda pääsee irtautumaan isänsä läheisriippuvuudesta ja kasvaa itsenäiseksi, hyvinkin määrätietoiseksi naiseksi.

Ja toki, kuten oopperoissa usein tapana on, Rigoletto on myös ikiaikainen, traaginen rakkaustarina. Tietenkin Gilda rakastuu väärään mieheen, ja juonittelu alkaa. Sen lisäksi Rigoletto on riipaiseva kuvaus isän ja tyttären suhteesta aina traagiseen loppuun asti.

Seksuaalista häirintää

Ohjaaja McVicarin tulkintaa Verdin klassikko-oopperasta voi katsoa myös #MeToo-kampanjan näkökulmasta. Seksuaalinen vapaus on oopperassa seksuaalista alistamista ja hyväksikäyttöä orgioineen.

Toki tässä romanttisessa oopperassa on myös kysymys vallan väärinkäytöstä ja luokkaeroista.

Käsiohjelmassa varoitellaan: ”Huomioitavaa! Tämä tuotanto sisältää alastomuutta ja seksuaalisia kohtauksia eikä se sovellu lapsille.”

Melkoista meno onkin: Jo alun jättiläismäisessä, visuaalisesti todella upeassa juhlakohtauksessa irstaillaan pidäkkeettömästi. Tarkkaavainen katsoja huomaa myös viestin seksuaalisesta alistamisesta ja hyväksikäytöstä. Kohtauksessa raiskataan oikein joukkovoimalla muun muassa kreivi Monteronen tytär, mikä perustelee moisen irstailun ja alastomuuden tuomisen oopperalavalle ja vie tarinaa eteenpäin shokeeraavasti.

Kristallista laulamista

Samoin kuin Sevillan parturiin, on Rigolettoonkin värvätty erinomaiset solistit. Tenori Ivan Magrin Mantovan herttuana laulaa niin kuin vain kaunisääninen tenori voi, korkeat äänet linjakkaasti halliten.

Baritoni Kristian Lindroos tulkitsee oikein hyvin ja intensiivisesti hovimies Marullon baritoniroolin.

Illan viehkein tähti oli sulokkaasti ja todella kauniisti laulava Cristina Pasaroiu Gildana. Rooli on hänelle tuttu, mikä tuo varmuutta ja hienoa intensiteettiä tavattoman kaunisääniseen, kristalliseen laulamiseen.

Rigoletton roolin lauloi varmasti ja tunteella hienoääninen Dalibor Jenis. Hän ei vain laula ja näyttele, vaan on Rigoletto, niin vakuuttavasti hän rujon ilveilijän roolin on sisäistänyt. Isän huoli ja tuska, pettymykset, kauhu ja suru tulevat katsojan iholle.

Kapellimestari Philippe Auguin luotsaama Oopperajuhlaorkesteri ei yltänyt ehkä vuosien mittaan kuultuun hivelevimpään Verdi-soittoon, mutta onhan Verdin musiikki vastaansanomatonta – aina.

Tanya McCallin karu, mutta tyylikäs synkkä lavastus ottaa huomioon Olavinlinnan jylhyyden, jota valaistussuunnittelija David Finnin hieno valaistus tukee. Pimeään miljööseen tuo värikkyyttä tuotantoon puvutkin suunnitelleen Tanya McCallin epookkipuvut.

”It must be a good show”, ohjaaja David McVicar lupaa haastattelussaan. Ja pitää lupauksensa. Se on hyvä syy rientää Savonlinnaan ja vielä parempi syy on Verdin ihana musiikki. Vielä ehtii.

Giuseppe Verdin Rigoletto Savonlinnan oopperajuhlilla.
Kapellimestari: Philippe Auguin, ohjaaja: David McVicar
Lavastussuunnittelija: Tanya McCallin, pukusuunnittelija: Tanya McCallin, koreografi: Jo Meredith, valaistussuunnittelija: David Finn, kuoromestari: Matti Hyökki.
Rooleissa: Ivan Magri (Mantovan Herttua), Dalibor Jenis (Rigoletto), Cristina Pasaroiu (Gilda), Anu Ontronen (Giovanna), Sami Luttinen (Sparafucile), Emanuele Pascu (Maddalena), Juha Kotilainen (Kreivi Monterone), Rolf Broman (Kreivi Ceprano), Irina Nuutinen (Kreivitär Ceprano), Kristian Lindroos (Marullo), Ilkka Hämäläinen (Borsa), Andrejs Krutojs (Oikeudenpalvelija), Mariia Bertus (Paashi), Savonlinnan Oopperajuhlakuoro, Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteri.
Esitykset 16.7. ja 19.7.2019 klo 19

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Markku Ropposen uuden Kuhalan viihdearvo nousee korkealle.

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

Raptori-yhtye lavalla Stadioncross-konsertissa vuonna 1990.

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

Hallitus suunnittelee Suomen eroa jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta.

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 
02

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
03

Ammattikouluissa ei tuhottu vain yleissivistystä: ”Myös ammatillisissa aineissa rima laskettiin lattian tasolle”

 
04

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
05

SAK ihmettelee: Orpon hallitus hommasi kuskejaan yrittäjinä pitävän Woltin pomon Geneveen lobbaamaan työntekijöiden asemasta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025

Taide ja kulttuuri puhdasta bisnestä? – Hallitus puhuu ”luovasta taloudesta”

11.06.2025

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

11.06.2025

Vasemmistoliiton puoluesihteeri lupaa: ”Jos kilpailevilla listoilla olleet henkilöt pyrkivät puolueen jäseneksi toisen yhdistyksen kautta, puoluehallitus ryhtyy toimiin”

11.06.2025

Vasemmistoliiton Pekonen oikaisee Ylen uutista puolustusmenojen kasvattamisesta: ”Tässä on nyt vedetty hieman mutkia suoraksi”

11.06.2025

Vasemmistoliitto vaatii Turulta apua Gazaan

11.06.2025

Eläintuotannon ytimessä on kiusallinen ja ratkaisematon ristiriita – eikä se koske vain eläinoikeuksia

11.06.2025

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

11.06.2025

Vasemmistoliiton Sarkkinen: Ensi viikolla Suomen olisi hyvä tunnustaa Palestiina

10.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään