KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Suomalaiset kortistoon uudella suosikkireitillä, virolaiset tilalle, moittii Merimies-Unioni

Tallink vaihtaa Riian-risteilyjen miehistön suomalaisista virolaisiin.

Tallink vaihtaa Riian-risteilyjen miehistön suomalaisista virolaisiin. Kuva: Lehtikuva/Vesa Moilanen

”Toinen Kaipola on käynnissä Itämerellä.”

Kai Hirvasnoro
31.8.2020 9.43

Itämerellä on Merimies-Unionin mukaan kaikessa hiljaisuudessa käynnissä Kaipolan kokoinen työllisyyskriisi. Perjantaina kerrottiin, että Suomen lipun alla purjehtiva Tallink-konsernin M/s Silja Serenade jää rantaan. Kesän aikana suosituksi tulleella Riikan-reitillä alkaa liikennöidä Baltic Queen, jolla on virolainen miehistö. Silja Serenaden miehistö lomautetaan.

Tallink perusteli päätöstä sillä, että kesäsesongin jälkeen reittiä ei voi liikennöidä isolla laivalla. Laivat ovat kuitenkin samaa kokoluokkaa. Kumpaankin mahtuu noin 2 800 matkustajaa.

Merimies-Unioni ja Suomen Varustamot esittävät yhteisvoimin, että alalle ryhdyttäisiin maksamaan väliaikaista, EU-komission linjausten sallimaa palkkatukea. Tuella turvattaisiin suomalaisten merenkulkijoiden työllisyys koronakriisin yli. Työllisyystukea tarvittaisiin nopeasti, jotta irtisanomisilta voidaan välttyä.

Merimies-Unionin mukaan Suomessa on jäljellä enää 6 700 merenkulkijaa. Heitä työskentelee muun muassa jäänmurtajilla, saaristolautoilla, yhteysaluksilla ja losseilla. Suomalaisille rahtilaivoilla työskentelee 1 300 ja matkustajalaivoilla 4 800 merenkulkijaa. Nyt heistä useampi sata suomalaista merimiestä joutuu kortistoon ja heidät korvataan virolaisella työvoimalla.

Kun suomalainen laiva jää rantaan ja miehistö lomautetaan, menettää Suomi verotulot ja yhteiskunta maksaa työttömyyden hinnan. Tallinkin pääkonttori on Tallinnassa. Verotulot ja risteilytulot valuvat lahden taakse. Suomelle jää maksettavaksi työttömyyskorvaukset. Suomi häviää aina, ammattiliitossa kuvaillaan tilannetta.

Myös suomalainen Viking Line kertoi viime viikolla yt-neuvotteluista, joissa tullaan osa-aikaistamaan, lomauttamaan tai irtisanomaan korkeintaan 200 ihmistä.

Yhtiö teki toisella neljänneksellä miljoonatappiot matkustajamäärien romahdettua. Sen M/s Mariella seisoi kevään satamassa työtä vailla. Samaan aikaan rahteja aivan sen vierestä kuljetti Viron lipun alla purjehtiva M/s Megastar, jolle Suomen Huoltovarmuuskeskus antoi taloudellista tukea.

Pahin kriisi 30 vuoteen

Huoltovarmuuskeskus tuki myös Turun linjalla Ruotsin Lipun alla liikennöinyttä M/s Galaxy -alusta.

Suomen Varustamoiden varatoimitusjohtaja Hans Ahlström on todennut tällä hetkellä elettävän vaikeinta aikaa 30 vuoteen suomalaisen merenkulun historiassa:

– Neljätoista rahti- tai matkustaja-alusta on ollut makuutettuna, kuusi alusta on päätetty myydä ja kaksi rahtialusvarustamoa on päättänyt lopettaa toimintansa, hän toteaa Merimies-Unionin tiedotteessa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Ammattiliiton mukaan pahin skenaario Suomelle olisi, jos se kadottaisi merimiesosaamisensa. Kotimaisista merenkulkijoista ja alan tulevaisuudesta sekä uusista osaajista on pidettävä huolta. Merenkulku on ympäristöystävällisin kuljetusmuoto maailmassa ja suomalainen laivatekniikka alan huippua.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Ilmastokokouksessa enemmän fossiilisten lobbareita kuin ulkomaisia vieraita, päivittelee kansalaisjärjestö

VTV:n raportin mukaan Sanna Marinin hallitus mitoitti valtion budjetin menotason useaksi vuodeksi tarpeettoman korkealle koronan takia.

Tarkastusvirastolta tiukkaa kritiikkiä Marinin hallitukselle: Velkaa otettiin liikaa koronan varjolla

Olisi kannattavampaa vahvistaa pieni- ja keskituloisten ostovoimaa suurituloisten sijaan, Timo Furuholm sanoi verokeskustelussa.

Ensin eduskunta kauhisteli velkaa, sitten hallituspuolueet alentavat suurituloisten veroja

Miikka Kortelainen.

Miikka Kortelainen pyrkii vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi: ”Ytimessä on arjen politiikka”

Uusimmat

Ilmastokokouksessa enemmän fossiilisten lobbareita kuin ulkomaisia vieraita, päivittelee kansalaisjärjestö

VTV:n raportin mukaan Sanna Marinin hallitus mitoitti valtion budjetin menotason useaksi vuodeksi tarpeettoman korkealle koronan takia.

Tarkastusvirastolta tiukkaa kritiikkiä Marinin hallitukselle: Velkaa otettiin liikaa koronan varjolla

Olisi kannattavampaa vahvistaa pieni- ja keskituloisten ostovoimaa suurituloisten sijaan, Timo Furuholm sanoi verokeskustelussa.

Ensin eduskunta kauhisteli velkaa, sitten hallituspuolueet alentavat suurituloisten veroja

Pääministeri Petteri Orpo hehkui optimismia Pääministerin haastattelutunnilla viime sunnuntaina.

Parikymmentä vuotta oikeistovaltaa Suomessa ja tässä tulos – miksi vasemmiston linja ei vedä?

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Anderssonin johdolla toteutettu koulutusuudistus toimii: vain alle yksi prosentti peruskoulun päättäneistä ei jatkanut missään

 
02

Vasemmistonuoria johtaa kohta duunari

 
03

”Perutaanko leikkaukset?” – Pekonen hämmästelee kokoomuksen heräämistä kotihoidon kriisiin

 
04

Suomen rikkaimpien yleisin veroprosentti 34 on sama kuin hyvätuloisen palkansaajan

 
05

Kelan Lasse Lehtosen harkitsemattomat lausunnot edustavat vanhanaikaista jyräävää johtajuutta, sanoo kansanedustaja

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Miikka Kortelainen pyrkii vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi: ”Ytimessä on arjen politiikka”

19.11.2025

Velkajarrusta voi tulla kasvua heikentävä velkakaasu, sopimuksen ulkopuolelle jäänyt vasemmistoliitto varoitti lähetekeskustelussa

18.11.2025

Jouni Jussinniemi haluaa jatkaa vasemmistoliiton varapuheenjohtajana: ”Tärkein tavoite on voittaa vaalit duunareiden äänillä”

18.11.2025

Oikeisto jatkaa palturin puhumista amisten arjesta, arvostelee Lohikoski

18.11.2025

Tehyn lakkokenraalista Etelärannan ykköspomoksi – Minna Helteen uraputki on ainutlaatuinen

18.11.2025

Minja Koskela: Yhteisöllisen asumisen käyttäminen säästökeinona loukkaa ikääntyneiden oikeuksia

18.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Jessi Jokelainen haluaa uudistaa: ”On suunnattava kohti laajoja muutoksia”

18.11.2025

Politiikan toimittajat ja tutkija vastasivat: Millainen puolue vasemmistoliitto on vuonna 2025?

18.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Paco Diop tarjoaa johtajuutta, joka ei vaikene epäoikeudenmukaisuuden edessä

17.11.2025

Nuoret maatalousyrittäjät pelastaisivat Afrikan nälältä, jos heillä olisi siihen varaa

17.11.2025

Ei vastaehdokkaita – Koskela jatkaa vasemmistoliiton johdossa

17.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Otto Bruun sanoo, että kymmenen prosenttia ei riitä vaalitulokseksi

17.11.2025

Päättäjät toimivat kuin aikamme suurinta uhkaa ei olisikaan – mikä neuvoksi?

17.11.2025

Pascal Engman kirjoittaa Ruotsin rikollisjengien ja asianajajien yhteispelistä veret seisauttavassa trillerissä Menestyksen hinta

16.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään