KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Zimbabwen teiden turvattomuus hakee vertaistaan

Zimbabwea on kannustettu investoimiaan liikenneturvallisuuteen muun muassa kohentamalla tiestön kuntoa. Tiet ovat kuoppaisia ja autot vanhoja.

Zimbabwea on kannustettu investoimiaan liikenneturvallisuuteen muun muassa kohentamalla tiestön kuntoa. Tiet ovat kuoppaisia ja autot vanhoja. Kuva: IPS/Busani Bafana

Huono tiestö, vanhat autot ja piittaamattomat kuskit vievät hautaan yli 2 000 zimbabwelaista vuodessa.

Bulawayo, Zimbabwe – IPS/Busani Bafana
23.4.2022 18.00

Vanha zimbabwelainen vitsi varoittaa autoilijoita: jos yöllä ajaessasi näet tien pinnalla edessäsi kaksi kiiluvaa silmää, pysäytä heti. Muuten saatat ajaa kuoppaan pudonneen kirahvin päälle.

Vitsi on toki liioiteltu, mutta ei kaukana todellisuudesta. Zimbabwen tiet eivät ole kuuluja kauneudestaan tai tasaisuudestaan eivätkä etenkään turvallisuudestaan. Virallisen tilaston mukaan viime vuonna yli 2 000 ihmistä kuoli tieliikenteessä ja lukemattomat muut vammautuivat.

Zimbabwella on naapureitaan pahemmat liikennekuolemaluvut. Ylipäätään Afrikassa kuolee liikenneonnettomuuksissa suhteellisesti eniten väkeä maailmassa. Maailmanlaajuisesti niissä menettää henkensä 1,3 miljoonaa ihmistä joka vuosi ja yli 50 miljoonaa vammautuu.

– Afrikassa 90 prosenttia ihmisistä ja tavaroista kulkee paikasta toiseen maanteitä pitkin, eikä liikenne voi olla kestävää ellei se ole turvallista, YK:n pääsihteerin liikenneturvallisuuden erikoislähettiläs Jean Todt toteaa.

Viime vuonna Zimbabwen hallituskin julisti, että maan tieverkko on katastrofaalisessa tilassa. Niinpä se on aloittanut kunnianhimoisen tiestön kunnostusprojektin. Tieverkolla on mittaa yli 78 000 kilometriä ja joiltakin osiltaan se on ollut kunnostamatta yli 30 vuotta.

Viisi kuolonuhria päivässä

Zimbabwen liikenneturvallisuusraportin mukaan maassa kuolee liikenneonnettomuuksissa keskimäärin viisi ihmistä päivässä. Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan todellinen luku on kolme kertaa enemmän.

– Ero kuolonuhriarvioissa johtunee Zimbabwessa käytössä olevasta tavasta laskea liikenteessä kuolleiksi vain ne, jotka heittävät henkensä onnettomuuspaikalla. Yleinen käytäntö muualla maailmassa on laskea liikenteen uhreiksi myös ne, jotka kuolevat vammoihinsa 30 päivän sisällä kolarista, liikenneturvallisuustutkija ja toimintaterapeutti Lee Randall selittää.

Vuosina 2011-2019 kolarikuolemat lisääntyivät 34 prosentilla. Puolet kuolleista oli bussikuskeja ja matkustajia.

Paksu siivu bruttokansantuotteesta

Keskimäärin 40 000 liikenneonnettomuutta vuodessa maksaa noin 373 miljoonaa euroa. Se vastaa noin kolmea prosenttia Zimbabwen bruttokansantuotteesta.

Liikenneturvallisuusraportin lanseeraustilaisuudessa YK:n Afrikan talouskomission pääsihteeri Vera Songwe huomautti, että liikenneonnettomuuksien taakka Afrikan maiden talouksille on erityisen raskas nyt, kun maiden pitäisi torjua koronapandemian vaikutuksia.

– Mikä tahansa Afrikan bruttokansantuotteen kasvua kutistava tekijä muuttuu tärkeäksi, sillä me tarvitsemme kaiken mahdollisen kasvun päästäksemme etenemään. Zimbabwen viranomaisten pyyntö arvioida maan liikennejärjestelyjä ja liikenneturvallisuutta on rohkaiseva, kun ottaa huomioon liikenneturvallisuuden surkean tilan mutta myös erittäin vaikean taloudellisen tilanteen, Songwe sanoo.

– Zimbabwe on eteläisen Afrikan ainoa valtio, joka on pyytänyt tällaista tiekatsausta. Se on iso askel kohti liikenneturvallisuuden parantamista, Randall sanoo.

– Se on herätyshuuto, jotta näkisimme liikenneonnettomuuksien karun todellisuuden. Etenkin pieni- ja keskituloisissa maissa onnettomuudet nielaisevat bruttokansantuotteesta valtavan siivun, joka voitaisiin käyttää köyhyyden lievittämiseen ja kehitykseen.

Ennen Zimbabwea kolme Afrikan maata on tilannut liikenneturvallisuuskatsauksen: Kamerun, Etiopia ja Uganda.

Sisäinen liikennepoliisi

Maailman 141 maan tiestön laatua arvioitaessa globaali keskiarvo on 4.07 pistettä. Zimbabwen tiet saavat tässä arviossa 2.8 pistettä.

Liikenneturvallisuuden bioetiikkaa laajasti tutkinut ja voittoa tavoittelemattoman Road Ethics Project -yrityksen perustanut Randall uskoo, ettei liikenneonnettomuuksia oikeastaan pitäisi tapahtua laisinkaan. Useimmat olisivat olleet vältettävissä, jos koko tieverkostolle olisi annettu asianmukaisesti huomiota.

– Liikennesääntöjen noudattamisen valvonta on elintärkeää, mutta liikennepoliiseja ei voi olla kaikilla teillä kaikkien päivien kaikkina tunteina, Randall sanoo.

– Meidän täytyy vedota sisäiseen liikennepoliisiimme, joka syntyy oikeasta käsityksestä onnettomuusriskeistä, inhimillisestä käyttäytymisestä ja liikennesääntöjen oppimisesta. Liikenneturvallisuuden peruskäsitteet täytyy survoa ihmisiin varhaisessa iässä, jotta se vaikuttaisi heidän liikennekäyttäytymiseensä koko elämän ajan.

Käytetyt heikkolaatuiset tuontiautot

Songwe huomauttaa käytettyjen autojen tuonnin Zimbabween ja muihin Afrikan maihin lisääntyneen.

– Meidän täytyy lopettaa heikkolaatuisten, ihmishenkiä vaativien ja talouskehitystä haittaavien kulkuvälineiden maahantuonti, Songwe vaatii.

Vuonna 2021 Zimbabwe kielsi yli kymmenen vuotta vanhempien käytettyjen autojen tuonnin. Harmaatuonti jatkuu silti, sillä tavallisilla zimbabwelaisilla ei ole valtion viranomaisten ja poliitikkojen tapaan varaa ajaa huippuluokan ylellisyysautoilla.

Liikenneturvallisuuskatsauksessa Zimbabwelle annettiin useita suosituksia, joita noudattamalla turvallisuus kohenisi. Teiden kunnostamisen ja asianmukaisten onnettomuustietokantojen luomisen lisäksi maata kehotettiin muun muassa ottamaan käyttöön kolmen numeron hätänumerojärjestelmä, jotta tieto onnettomuuksista leviäisi nopeammin.

Katsauksen lanseeraustilaisuudessa Zimbabwen terveyden ja lastenhoidon varaministeri John Mangwiro kertoi, että valtiolla on lisäksi aikomus kohentaa maan ensiapuklinikoita ja tapaturma-asemia. Monet kolarista hengissä selvinneet ovat kuolleet vammoihinsa sairaalassa puutteellisen hoidon vuoksi.

 Englanninkielinen versio

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hongkongilaiset nuoret katselivat tulipalossa mustuneita tornitaloja Tai Pon lähiössä joulukuun alussa.

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

Nälkä on vähentynyt Latinalaisessa Amerikassa ja Karibialla neljän viime vuoden aikana, mutta kasvanut Afrikassa.

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

Bangladeshin Inanin metsäalueen norsujen torjuntaryhmän jäseniä.

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

Uusimmat

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Hongkongilaiset nuoret katselivat tulipalossa mustuneita tornitaloja Tai Pon lähiössä joulukuun alussa.

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025

Miss Suomi -organisaatio pystyy siihen, mihin pääministeri Petteri Orpo ei

11.12.2025

Sota vei miljoonilta syyrialaislapsilta mahdollisuuden käydä koulua

11.12.2025

Putin ja Trump jakavat saman äärioikeistolaisen ideologian, Li Andersson sanoo ranskalaislehdessä

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään