KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Zimbabwen teiden turvattomuus hakee vertaistaan

Zimbabwea on kannustettu investoimiaan liikenneturvallisuuteen muun muassa kohentamalla tiestön kuntoa. Tiet ovat kuoppaisia ja autot vanhoja.

Zimbabwea on kannustettu investoimiaan liikenneturvallisuuteen muun muassa kohentamalla tiestön kuntoa. Tiet ovat kuoppaisia ja autot vanhoja. Kuva: IPS/Busani Bafana

Huono tiestö, vanhat autot ja piittaamattomat kuskit vievät hautaan yli 2 000 zimbabwelaista vuodessa.

Bulawayo, Zimbabwe – IPS/Busani Bafana
23.4.2022 18.00

Vanha zimbabwelainen vitsi varoittaa autoilijoita: jos yöllä ajaessasi näet tien pinnalla edessäsi kaksi kiiluvaa silmää, pysäytä heti. Muuten saatat ajaa kuoppaan pudonneen kirahvin päälle.

Vitsi on toki liioiteltu, mutta ei kaukana todellisuudesta. Zimbabwen tiet eivät ole kuuluja kauneudestaan tai tasaisuudestaan eivätkä etenkään turvallisuudestaan. Virallisen tilaston mukaan viime vuonna yli 2 000 ihmistä kuoli tieliikenteessä ja lukemattomat muut vammautuivat.

Zimbabwella on naapureitaan pahemmat liikennekuolemaluvut. Ylipäätään Afrikassa kuolee liikenneonnettomuuksissa suhteellisesti eniten väkeä maailmassa. Maailmanlaajuisesti niissä menettää henkensä 1,3 miljoonaa ihmistä joka vuosi ja yli 50 miljoonaa vammautuu.

– Afrikassa 90 prosenttia ihmisistä ja tavaroista kulkee paikasta toiseen maanteitä pitkin, eikä liikenne voi olla kestävää ellei se ole turvallista, YK:n pääsihteerin liikenneturvallisuuden erikoislähettiläs Jean Todt toteaa.

Viime vuonna Zimbabwen hallituskin julisti, että maan tieverkko on katastrofaalisessa tilassa. Niinpä se on aloittanut kunnianhimoisen tiestön kunnostusprojektin. Tieverkolla on mittaa yli 78 000 kilometriä ja joiltakin osiltaan se on ollut kunnostamatta yli 30 vuotta.

Viisi kuolonuhria päivässä

Zimbabwen liikenneturvallisuusraportin mukaan maassa kuolee liikenneonnettomuuksissa keskimäärin viisi ihmistä päivässä. Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan todellinen luku on kolme kertaa enemmän.

– Ero kuolonuhriarvioissa johtunee Zimbabwessa käytössä olevasta tavasta laskea liikenteessä kuolleiksi vain ne, jotka heittävät henkensä onnettomuuspaikalla. Yleinen käytäntö muualla maailmassa on laskea liikenteen uhreiksi myös ne, jotka kuolevat vammoihinsa 30 päivän sisällä kolarista, liikenneturvallisuustutkija ja toimintaterapeutti Lee Randall selittää.

Vuosina 2011-2019 kolarikuolemat lisääntyivät 34 prosentilla. Puolet kuolleista oli bussikuskeja ja matkustajia.

Paksu siivu bruttokansantuotteesta

Keskimäärin 40 000 liikenneonnettomuutta vuodessa maksaa noin 373 miljoonaa euroa. Se vastaa noin kolmea prosenttia Zimbabwen bruttokansantuotteesta.

Liikenneturvallisuusraportin lanseeraustilaisuudessa YK:n Afrikan talouskomission pääsihteeri Vera Songwe huomautti, että liikenneonnettomuuksien taakka Afrikan maiden talouksille on erityisen raskas nyt, kun maiden pitäisi torjua koronapandemian vaikutuksia.

– Mikä tahansa Afrikan bruttokansantuotteen kasvua kutistava tekijä muuttuu tärkeäksi, sillä me tarvitsemme kaiken mahdollisen kasvun päästäksemme etenemään. Zimbabwen viranomaisten pyyntö arvioida maan liikennejärjestelyjä ja liikenneturvallisuutta on rohkaiseva, kun ottaa huomioon liikenneturvallisuuden surkean tilan mutta myös erittäin vaikean taloudellisen tilanteen, Songwe sanoo.

– Zimbabwe on eteläisen Afrikan ainoa valtio, joka on pyytänyt tällaista tiekatsausta. Se on iso askel kohti liikenneturvallisuuden parantamista, Randall sanoo.

– Se on herätyshuuto, jotta näkisimme liikenneonnettomuuksien karun todellisuuden. Etenkin pieni- ja keskituloisissa maissa onnettomuudet nielaisevat bruttokansantuotteesta valtavan siivun, joka voitaisiin käyttää köyhyyden lievittämiseen ja kehitykseen.

Ennen Zimbabwea kolme Afrikan maata on tilannut liikenneturvallisuuskatsauksen: Kamerun, Etiopia ja Uganda.

Sisäinen liikennepoliisi

Maailman 141 maan tiestön laatua arvioitaessa globaali keskiarvo on 4.07 pistettä. Zimbabwen tiet saavat tässä arviossa 2.8 pistettä.

Liikenneturvallisuuden bioetiikkaa laajasti tutkinut ja voittoa tavoittelemattoman Road Ethics Project -yrityksen perustanut Randall uskoo, ettei liikenneonnettomuuksia oikeastaan pitäisi tapahtua laisinkaan. Useimmat olisivat olleet vältettävissä, jos koko tieverkostolle olisi annettu asianmukaisesti huomiota.

– Liikennesääntöjen noudattamisen valvonta on elintärkeää, mutta liikennepoliiseja ei voi olla kaikilla teillä kaikkien päivien kaikkina tunteina, Randall sanoo.

– Meidän täytyy vedota sisäiseen liikennepoliisiimme, joka syntyy oikeasta käsityksestä onnettomuusriskeistä, inhimillisestä käyttäytymisestä ja liikennesääntöjen oppimisesta. Liikenneturvallisuuden peruskäsitteet täytyy survoa ihmisiin varhaisessa iässä, jotta se vaikuttaisi heidän liikennekäyttäytymiseensä koko elämän ajan.

Käytetyt heikkolaatuiset tuontiautot

Songwe huomauttaa käytettyjen autojen tuonnin Zimbabween ja muihin Afrikan maihin lisääntyneen.

– Meidän täytyy lopettaa heikkolaatuisten, ihmishenkiä vaativien ja talouskehitystä haittaavien kulkuvälineiden maahantuonti, Songwe vaatii.

Vuonna 2021 Zimbabwe kielsi yli kymmenen vuotta vanhempien käytettyjen autojen tuonnin. Harmaatuonti jatkuu silti, sillä tavallisilla zimbabwelaisilla ei ole valtion viranomaisten ja poliitikkojen tapaan varaa ajaa huippuluokan ylellisyysautoilla.

Liikenneturvallisuuskatsauksessa Zimbabwelle annettiin useita suosituksia, joita noudattamalla turvallisuus kohenisi. Teiden kunnostamisen ja asianmukaisten onnettomuustietokantojen luomisen lisäksi maata kehotettiin muun muassa ottamaan käyttöön kolmen numeron hätänumerojärjestelmä, jotta tieto onnettomuuksista leviäisi nopeammin.

Katsauksen lanseeraustilaisuudessa Zimbabwen terveyden ja lastenhoidon varaministeri John Mangwiro kertoi, että valtiolla on lisäksi aikomus kohentaa maan ensiapuklinikoita ja tapaturma-asemia. Monet kolarista hengissä selvinneet ovat kuolleet vammoihinsa sairaalassa puutteellisen hoidon vuoksi.

 Englanninkielinen versio

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Everstiluutnantti pastori tohtori Samba Mosweu Afrikka-yliopiston valmistujaisjuhlassa. Takavasemmalla koulutusohjelman isä, yhdysvaltalainen eversti David Wesley Lile.

Afrikka sai ensimmäiset Afrikassa kouluttautuneet sotilaspapit

Neljäntoista brasilialaisen kunnan yhteenliittymä Cimvi hallinnoi kaatopaikkaa, jonka kylkeen on rakennettu kierrätys-, biokompostori- ja kompostointikeskus. Cimvi huolehtii kaikkiaan yhdeksäntoista kunnan kiinteästä jätteestä ja pyrkii täydelliseen kiertotalouteen, jossa jätettä ei tulisi käytännössä lainkaan.

Brasilian Santa Catarina tavoittelee kaiken kaupunkijätteen kierrätystä: ”Haluamme todistaa, ettei hyödytöntä jätettä ole olemassakaan”

Gujaratin Ahmedabadissa katukauppias Deviben Dhaundhaliya odottaa miestään. Yhdessä he siirtävät metallikehikkoisen, pyörillä varustetun myyntikojun Bhadra Fortin torille.

Lämpötila nousussa, tasa-arvo laskussa

Arkistokuvassa eteläsudanilainen hedelmäkauppias pääkaupunki Juban liepeillä.

Sudanin nälänhätä kurittaa naisia enemmän kuin miehiä

Uusimmat

Reilu enemmistö suomalaisita purkaisi pääministeri Petteri Orpon hallituksen sosiaaliturvaan kohdistamia leikkauksia.

Pahimmillaan perheiden tuloista lähti satoja euroja kuukaudessa – Reilu enemmistö suomalaisista peruisi hallituksen tekemiä leikkauksia

Nuorisotyöttömyys tulee kalliiksi yhteiskunnalle.

Kustannukset satoja miljoonia: ”Tämä on nuorisotyöttömyyden hätätila”

Minja Koskela on huolissaan rasismin normalisoitumisestta suomalaisessa politiikassa.

Mikä on Orpon vastuu Purran ja Keskisarjan puheista? ”Rasismi normalisoituu pääministerin siunauksella”

Veronika Honkasalo.

Ainakin kaksi vasemmistoliiton varapuheenjohtajaa vaihtuu

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

 
02

Samaan aikaan, kun köyhät pakotetaan kodeistaan: ”Rikkaiden veroalet rahoitetaan velaksi”

 
03

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

 
04

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
05

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

28.08.2025

Susijengi puristi pakkovoiton Ruotsista

27.08.2025

Kuusi vuotta riittää – Minna Minkkinen vetäytyy puoluejohdosta

27.08.2025

PAM: Alipalkkaus on varkautta – kohteena siivoojat, hoitajat, rakennustyöntekijät ja lukuisat muut

27.08.2025

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

27.08.2025

Orpon hallitus lahjoo rikkaita ystäviään: ”Häikäilemätöntä ja häpeällistä”

26.08.2025

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

26.08.2025

Samaan aikaan, kun köyhät pakotetaan kodeistaan: ”Rikkaiden veroalet rahoitetaan velaksi”

26.08.2025

Tutkimusraportti: Miljoonatuloisille ensi vuonna keskimäärin 130 000 euron veroale

26.08.2025

Israel ulkoisti Gazan ruoka-avun – surmatut avunhakijat vievät huomiota laajemmalta tuholta

26.08.2025

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: Lääkäri Lahdesta

25.08.2025

Oppositiojohtajat lyttäävät ministeri Essayahin väitteet: ”Vain ja ainoastaan Kremlin lankoihin kompuroimista”

25.08.2025

Jo 27 000 lasta köyhyysrajan alla – Lisää tulossa

25.08.2025

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

25.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään