KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Nyt on hiljaista – Asiantuntijat kuitenkin luottavat Suomen telakoiden huippuosaamiseen

Telakkahuumoria: työntekijät lahjoittivat tekstillä koristellun kypärän Helsingin telakan tuoreelle pääluottamusmiehelle.

Telakkahuumoria: työntekijät lahjoittivat tekstillä koristellun kypärän Helsingin telakan tuoreelle pääluottamusmiehelle. Kuva: Antti Yrjönen

Suomalaisen telakkateollisuuden vahvuudet ovat suurissa risteilijöissä ja arktisissa aluksissa.

Tuula Kärki
6.4.2024 8.52

Tapio Karvonen pitää Suomen telakkateollisuuden näkymiä hyvinkin valoisina. Hänestä on syytä luottaa erityisesti Turun telakkaan.

– On huippuluokan osaamista yhdistettynä moderniin teknologiaan ja innovaatioihin samaan aikaan, kun risteilijämarkkinat ovat elpyneet nopeasti koronapandemian jäljiltä. Meyerin telakka on maailman kärkeä, hän sanoo Turun telakasta.

Karvonen toimii Business Turussa asiakkuuspäällikkönä. Aiemmin hän työskenteli Turun yliopistossa.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Loppuvuodesta Turusta luovutettu maailman suurin risteilijä Icon of the Seas on saanut valtavan huomion. Risteilyt on myyty pitkäksi aikaa loppuun. Tällainen antaa luottamusta siihen, että Turustakin tilataan lisää risteilijöitä, Karvonen sanoo.

Myös erikoistutkija Timo Eklund Teollisuusliitosta uskoo risteilyalusmarkkinoiden heränneen pandemian jälkeen uudelleen.

– Pikkuisen kuitenkin huolestuttaa, kun ei ole pitkään aikaan kuulunut tilauksia.

Hän arvioi, että juuri suuret risteilijät ovat silti oikea tuote Turun telakalle.

– Suomessa on valtava määrä sitä osaamista, jota risteilyalusten tekemiseen tarvitaan niin telakalla, alihankkijoissa kuin suunnittelutoimistoissa ja muualla.

”Kotimaisuusaste on kuitenkin yhä korkea, vaikka suorittavan portaan työntekijöissä on paljon ulkomaalaisia.”

Suuret risteilijät ovat yleensä eurooppalaisia tuotteita. Suomen lisäksi niitä tehdään Italiassa, Ranskassa ja Saksassa. Nyt markkinoille pyrkii myös Kiina.

– Siitä on oltu huolissaan. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että sikäläinen osaaminen ja luontaiset kilpailukykytekijät eivät ole ihan vahvimmillaan yksittäiskappaletuotannossa tai lyhyissä sarjoissa, joilla suuria risteilijöitä tuotetaan.

Eklund toteaa, että bisneksenä risteilyalusten rakentaminen ei ole hyvää.

– Sillä eivät oikein mitkään telakat ole tehneet rahaa, alihankkijat kylläkin, hän sanoo.

Niinpä valtion tukea tarvitaan rakennusaikaisiin rahoitusjärjestelyihin. Karvonen pitää tukea ratkaisevana asiana.

– Kyse on miljardiluokan kaupoista, ja laivanrakennusbisneksessä perinteisesti tilaaja maksaa pääosan laivasta vasta, kun laiva luovutetaan. Näin ollen telakan pitää hankkia rahat lainoina muualta, kunnes se saa tilaajalta maksut. Siksi valtion rooli on keskeinen Finnveran kautta. Se on elinehto suurten kauppojen aikaansaamiseksi.

Finnvera on valtion omistama rahoitusyhtiö.

Timo Eklund.

Timo Eklund.

Helsingillä edessä uusi nousu?

Helsingin telakkaa Karvonen pitää avoimena korttina, koska omistaja vaihtui vasta marraskuussa.

– Päästiin riippana olleesta venäläisomistuksesta, mutta ei ole olemassa yhtään tilausta. Uuden kanadalaisen omistajan myötä on taas kuitenkin olemassa mahdollisuudet siihen, että voi lähteä tavoittelemaan tilauksia mistä päin vain.

Taustalla on pitkä historia laivojen rakentamisesta venäläisille. Kun omistuskin oli venäläisillä, asiakassuhde Venäjälle muodostui vahvaksi ja sitä vahvisti myös telakan erikoistuminen tuottamaan arktisiin oloihin sopivia aluksia.

– Se markkina oli vahvasti Venäjällä, Karvonen sanoo.

Hän uskoo kuitenkin telakan nousuun.

– Siellä on hienoa osaamista erityisesti arktisella puolella. Varmasti kanadalainen omistaja on juuri sitä silmällä pitäen hankkinut telakan, hän arvelee.

– Talviolosuhteisiin sopivien alusten rakentamisen osaamista ei ole paljon maailmalla.

Eklund kuitenkin muistuttaa arktisen puolen markkinan olevan pieni.

– Mutta jäänmurtajia tilataan jatkossakin, sillä pohjoisille alueille, varsinkin Ruotsiin, on rakenteilla taloudellista toimintaa. Se lisää kuljetustarpeita jäätyvillä väylillä. Ruotsi on tilaamassa aluksia, ja käsittääkseni Helsingin telakka on mukana tässä kilpailussa.

Kolmannen telakan eli Rauman osalta asiantuntijat toteavat, että merivoimien korvettien rakentaminen on sen kivijalka.

– Raumalta on tilattu myös pienempiä autolauttoja, mutta se markkina on varsin kilpailtu, joten sillä ei voi pyörittää kokonaista telakkaa. Siksi on hyvä, että on sotalaivat, Eklund sanoo

Karvonen muistuttaa siitä, että Raumakin pystyy tuottamaan arktista kalustoa

– Näkisin, että siinä on menestymisen mahdollisuus jatkossakin.

Tapio Karvonen.

Tapio Karvonen.

Yli miljardin laiva vuosittain

Telakkateollisuuden kansataloudellinen merkitys on Suomessa pienentynyt verrattuna 2000-luvun alkuun.

– Telakkateollisuus kuitenkin kuuluu aloihin, jollaisia ei Suomessa suinkaan ole liikaa. Se on ala, jolla suomalainen osaaminen on maailman huippua ja jossa on vuosikausien aikana kehittynyt maailman mittakaavassa erittäin kilpailukykyiset toimintatavat, Timo Eklund sanoo.

– Sen piirissä meillä on laajasti korkean osaamisen yrityksiä, ei vain telakoilla vaan myös alihankinnassa ja laitetoimituksissa.

Hän arvioi pelkästään sen, että kerran vuodessa Turusta lähtee yli miljardin euron arvoinen alus maailmalle, merkitsevän isoa pottia Suomen talouteen.

– Kotimaisuusaste on kuitenkin yhä korkea, vaikka suorittavan portaan työntekijöissä on paljon ulkomaalaisia.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Valtiovarainministeriön sisäiset budjettineuvottelut alkoivat Moisniemessä Espoossa 6. elokuuta. Osallistujina muun muassa valtiovarainministeri Riikka Purra (keskellä oikealla), kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen (fuksianpunainen paita oikealla) ja valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika Niemelä (vasemmalla keskellä).

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

Lotta Tuominen.

Mikkelin kaupunki häätää vuokralaisia vastaanottokeskuksen tieltä: ”Kaksi heikossa asemassa olevaa ryhmää on siis asetettu vastakkain”

Runsas 30 lasta perheineen evakuoitiin tänään torstaina gazasta Roomaan Italiaan.Kyseessä on suurin lääketieteellinen evakuointi vuoden 2024 tammikuun jälkeen.

HUS antaisi Gazan lapsille sairaalahoitoa Suomessa: ”Ministerin toimettomuudelle ei ole perusteita”

Nälän riuduttamat Gazan asukkaat jonottavat ruokaa avustuspisteellä.

Vasemmiston Kivelän esitys toteutuu: Ylimääräinen suuren valiokunnan kokous Gazan tilanteesta

Uusimmat

Mika Tuomisen suunnittelemaa Alecin kantta kannattaa katsoa tarkkaan. Paitsi että se on huipputyylikäs, se pitää sisällään vihjeen teoksen sisällöstä.

Arttu Tuomisen kivikova lamajännäri Alec päättyy tarantinomaiseen infernoon

Miehiä myymässä jätteen seasta kerättyjä tavaroita Havannan kadulla. Kuuban hallitus on todennut, että monet almua pyytävät ihmiset eivät ole kodittomia.

Kerjäämisestä nousi kohu Kuubassa – Sosiaaliministerin kommentti johti eroon

Tuire Malmstedtin synkän tunnelmallinen Lintusielu viiltää ja puhuttelee.

Väkivallan pitkästä varjosta kasvaa taidokasta tummaa tunnelmaa Tuire Malmstedtin psykologisessa dekkarissa Lintusielu

Kuvituskuvassa raskaana olevia nuoria Latinalaisessa Amerikassa.

Teiniraskauksia tehokkaasti estänyt ohjelma lakkautettiin Argentiinassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

”Hallitus elää omassa todellisuudessa huudellessaan, että menkää työttömät kokoaikatöihin”

 
02

Peruuttamatonta vahinkoa ekosysteemille – Onko Orpon hallitus tekemässä Suomesta kaivostoiminnan banaanivaltion?

 
03

Minja Koskela teki kirjallisen kysymyksen – Ministeri käski kysymään Yhdysvaltain puolustusministeriöltä

 
04

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

 
05

Israel aiheutti Gazan nälänhädän tahallaan – taustalla kalorien tarkkuudella tehdyt laskelmat ruoan vähimmäistarpeesta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Sudeettisaksalaisten kokema kosto on vähän tunnettu toisen maailmansodan jälkinäytös – Tove Alsterdalin siitä kertova Salakäytävä on enemmän kuin dekkari

15.08.2025

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

15.08.2025

Mikkelin kaupunki häätää vuokralaisia vastaanottokeskuksen tieltä: ”Kaksi heikossa asemassa olevaa ryhmää on siis asetettu vastakkain”

14.08.2025

HUS antaisi Gazan lapsille sairaalahoitoa Suomessa: ”Ministerin toimettomuudelle ei ole perusteita”

14.08.2025

Vasemmiston Kivelän esitys toteutuu: Ylimääräinen suuren valiokunnan kokous Gazan tilanteesta

14.08.2025

Vuoristoturisti vaarantaa ympäristön ja itsensä: Pakistanin Hunzan laaksossa äkkitulva piiritti luksushotellin

14.08.2025

Onko Opetushallituksen lakkauttamisesitysharhautus? ”Perussuomalaiset yrittävät peittää omat rumat koulutusleikkauksensa”

14.08.2025

Vasemmistoliitosta jyrkkä ei ministerin toimille: ”Grahn-Laasonen on tekemässä vielä suurempaa tuhoa”

14.08.2025

”Ministerin harkintakyky petti”

14.08.2025

Kiinan hiukkaspäästöjen väheneminen kiihdytti lämpenemistä – ”Ei muuta kokonaiskuvaa ilmastonmuutoksen vakavuudesta”

14.08.2025

Valtiottomien bhutanilaisten tulevaisuus on hämärän peitossa

14.08.2025

Vasemmistoliitto valitsee uuden johdon marraskuussa: Ensimmäinen nimi ilmoittautui varapuheenjohtajakisaan

13.08.2025

Kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttaminen on yhä kaukana

13.08.2025

Peruuttamatonta vahinkoa ekosysteemille – Onko Orpon hallitus tekemässä Suomesta kaivostoiminnan banaanivaltion?

13.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään