KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Pääkirjoitus

Rautateiden kunto vaatii nopeita päätöksiä

Ei ole mitään järkeä, että yli 200 kilometrin tuntivauhteihin pystyvä Pendolino joutuu köröttelemään routavaurioiden takia 80 kilometrin tuntivauhdilla.

Ei ole mitään järkeä, että yli 200 kilometrin tuntivauhteihin pystyvä Pendolino joutuu köröttelemään routavaurioiden takia 80 kilometrin tuntivauhdilla. Kuva: LEHTIKUVA

Kansan Uutiset
11.4.2011 16.35

Suomen rautatiet on päästetty huonoon kuntoon. Viimeistään päättynyt talvi toi suuret, osin piilossakin olleet, ongelmat esiin. Jotakin täytyisi tehdä ja pian.

Puolueilla on vielä muutama päivä aikaa ennen eduskuntavaaleja kertoa, mitä ne ajattelevat Suomen raideliikenteen tulevaisuudesta. Hyvä tahto ei enää riitä, tarvitaan sitoutumista konkreettisiin päätöksiin.

Raideliikenteen kehittäminen on kaiken puolin järkevää toimintaa niin yksittäisten matkustajien kuin tavaraa kuljettavien yritystenkin kannalta. VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro käytti aiheesta tärkeän puheenvuoron Helsingin Sanomissa (11.4.). Siinä hän myönsi yhtiönsä monet epäonnistumiset talven aikana. Kaikista ongelmista ei toki voi syyttää yksin VR:ää eikä edes radoista vastaavaa Liikennevirastoa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Rataverkon on annettu rappeutua samaan aikaan, kuin liikennöinti on voimakkaasti lisääntynyt. Kyse onkin poliittisista päätöksistä ja tietenkin rahasta. Erityisen huolissaan Aro on Seinäjoen radan kunnosta. Nykypäivänä ei todellakaan ole mitään järkeä siinä, että yli 200 kilometrin tuntivauhteihin pystyvä Pendolino joutuu köröttelemään routavaurioiden takia 80 kilometrin tuntivauhdilla. Jotakin tilanteesta kertoo, että edellisen kerran VR joutui turvautumaan erillisiin routa-aikatauluihin 30 vuotta sitten!

Nyt on satsattava pääratoihin, erityisesti Helsinki-Seinäjoki-Oulu -rataan. Helsingin ratapihan monet ongelmat eivät myöskään poistu ellei tehdä jotakin radikaalia. Siksipä koko valtakunnan etu vaatiikin Pisara-radan eteenpäin lykkimistä. Se olisi koko valtakuntaa monessakin mielessä auttava hanke.

Vaikka nämä suuret hankkeet laitettaisiin liikkeelle jo huomenna, niin silti ongelmat eivät poistu ihan äkkiä. Aikaa ei kuitenkaan ole hukattavaksi. Uusi eduskunta on tässäkin asiassa paljon vartijana.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Pääministeri Petteri Orpo hehkui optimismia Pääministerin haastattelutunnilla viime sunnuntaina.

Parikymmentä vuotta oikeistovaltaa Suomessa ja tässä tulos – miksi vasemmiston linja ei vedä?

Suomi ei ole eurooppalaisessa tarkastelussa suuri poikkeus – virta vie oikealle tai äärioikealle melkeinpä kaikkialla

Oppositio opettaa harvoin edes vasemmistoa

Keir Starmerin luotsaama Britannian työväenpuolue on menettänyt valtaosan suosiostaan.

Valtapuolueet tarjoilevat vaihtoehdottomuutta – Ei tulevaisuus ole kadonnut, vaikka ne ovatkin menettäneet sen kuvittelemisen kyvyn

K9 Moukari -telahaupitsi Puolustusvoimain lippujuhlan päivän valtakunnallisen paraatin ohimarssilla Kuopiossa 4. kesäkuuta 2025.

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

Uusimmat

Sanna Marinin hallitus budjetoi hövelisti rahaa koronan aiheuttamien vahinkojen minimointiin. Silloisen opposition mielestä varaa olisi ollut enempäänkin.

Koronatoimista jälkiviisastellaan imelästi: Kokoomus ja perussuomalaiset vaativat hallitusta enemmän rahaa moneen kohteeseen, todistavat eduskunnan pöytäkirjat

Matti Vesa Volanen.

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Matti Vesa Volanen: ”Tavoitteeksi nousta pääministeripuolueeksi”

Teollisuusliiton mukaan on jälleen nähtävissä, että teollisuuden kasvu jää odotettua heikommaksi.

Elinkeinoelämän toiveet täytetty – tehdasinvestoinnit yhä toteutumatta, Teollisuusliitto kertoo kuukausikatsauksessaan

Loikkarien tie esitetään näytelmässä lähes yksinomaan etappitienä, pakkotyöleiriltä seuraavalle.

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Anderssonin johdolla toteutettu koulutusuudistus toimii: vain alle yksi prosentti peruskoulun päättäneistä ei jatkanut missään

 
02

Vasemmistonuoria johtaa kohta duunari

 
03

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

 
04

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

 
05

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Mediat: Vasemmistonuorten Pinja Vuorista epäillään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan

21.11.2025

Talouskuri osuu toimeentulotukeen: Nyt rajataan muun muassa lääkemenojen huomioimista

21.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheejohtajaksi pyrkivä Vesa Puuronen: ”Meidän tulisi tarjota visio ei-kapitalistisesta tulevaisuudesta”

21.11.2025

Vasemmistoliiton puoluekokous ei herätä suuria tunteita, ja siihen on hyvä syy

21.11.2025

”Yhteiskunnassa käytetään enemmän sanaa minä kuin me” – Minja Koskela haluaa tähän muutoksen

21.11.2025

Hallitus leikkaa omat koulutustavoitteensa kuoliaaksi, sanoo Lohikoski

20.11.2025

Finnveran miljardivaltuuksissa puhutaan hurjista summista: ”Riskit ovat valtavat”

20.11.2025

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

20.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Juha Pitkänen:”Pärjätäksemme on meidän oltava koko Suomen puolue”

20.11.2025

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

20.11.2025

Sarkkinen VTV:n raportista: Marinin hallituskauden loppupuolella julkinen talous oli lähellä tasapainoa ja työllisyys ennätyksellisen hyvällä tasolla

20.11.2025

Hallitus on keskittynyt elinkeinoelämän toiveiden täyttämiseen ja unohtanut työttömät, Eloranta suomi SAK:n edustajistossa

20.11.2025

Varapuheenjohtajaksi pyrkivän Harri Pikkaraisen arvio vasemmistoliitosta: ”Hyvät mahdollisuudet kasvaa keskisuureksi puolueeksi keskilyhyellä aikavälillä”

20.11.2025

VTV laski väärin edellisen hallituksen menojen kasvun, väittää Sanna Marinin luottomies Matias Mäkynen

20.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään