Alppilaan ei tule asemaa, mikäli Helsingin kantakaupungin alla kiertävän Pisara-radan suunnittelua jatketaan kaupunkisuunnittelulautakunnan kannan mukaan.
Päärautatieaseman ruuhkaa purkamaan tarkoitetulle tunneliradalle on ollut esillä kolme vaihtoehtoa.
Vaihtoehdossa 1 suuaukot ovat Eläintarhan kentän ja Linnanmäen kohdalla, ja uudet maanalaiset asemat tulevat Töölöön, Keskustaan ja Hakaniemeen. Vaihtoehdoissa 2 ja 3 tunneleiden suuaukot ovat Eläintarhan kohdalla ja Hakamäentien pohjoispuolella. Vaihtoehdossa 2 uudet maanalaiset asemat tulevat Töölöön, Keskustaan, Hakaniemeen ja Pasilaan. Vaihtoehdossa 3 on lisäksi asema Alppilassa.
Kaupunkisuunnittelulautakunta on päätynyt vaihtoehto 2:n kannalle. Ilman Alppilan asemaa Pisaran on laskettu maksavan 740 miljoonaa ja sen kanssa 1 040 miljoonaa.euroa.
Vasemmistoliittoa edustanut Sampo Villanen oli kokouksessa ainoana jäsenenä vaihtoehto 3:n kannalla. Hänestä se vaihtoehto olisi Helsingin kaupunkirakenteen ja joukkoliikenteen kehittämisen kannalta paras vaihtoehto.
Villasen mielestä Alppilan asema palvelisi Alppilan,Vallilan, Harjun, Kalliolan ja Pasilan konepaja-alueen asukkaita ja työntekijöitä sekä Linnanmäen ja Kulttuuritalon asiakasliikennettä. Alppilan asema parantaa myös merkittävästi joukkoliikenteen tarjontaa nykyisin ongelmallisessa kohdassa kantakaupungin poikittaisliikenteessä.
Pisara-rata on Helsingin keskustaan suunniteltu maan alla kulkeva paikallisliikenteen rataosuus, joka on saanut nimensä suunnitellun radan muodosta. Rata muuttuisi tunneliksi Pasilan jälkeen ennen Linnunlaulua. Maanalainen reitti kulkisi Hakaniemen, keskustan ja Töölön kautta takaisin Pasilaan, näin muodostaen pisaran muotoisen lenkin.
Kaksiraiteinen raideyhteys olisi noin 7,5 kilometrin pituinen. Lenkki liittäisi toisiinsa Espoon ja Vantaankosken sekä Keravan suunnan radat. Pisara-rata toisi matkustajat keskustaan asti ja vaihtojen määrä vähenisi, kun junat pysähtyisivät myös Hakaniemessä ja Töölössä
Hakaniemen rautatieasema tulisi metroaseman yhteyteen. Keskustan asema tulisi kauppakeskus Forumin kulmalle ja Oopperan rautatieasema on suunniteltu Suomen Kansallisoopperan alapuolelle. Keskustassa ja Hakaniemessä olisi mahdollisuus vaihtoon metrolinjalle.