KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Mainostajat satsaavat verkkomainontaan

Mainostajat kantavat euronsa yhä kasvavassa määri verkkomainontaan.

Mainostajat kantavat euronsa yhä kasvavassa määri verkkomainontaan. Kuva: UP/Mika Peltonen

Painetun median näkymät synkistyvät entisestään.

UP/Petra Sneck
30.9.2011 15.25
ILMOITUS
ILMOITUS

Sähköinen media kiinnostaa mainostajia yhä enemmän. Kehitys noudattaa selkeästi viime vuoden linjaa, jolloin sähköisen median kehitys oli selkeästi painettua mediaa vahvempaa.

Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski kertoo, että osaltaan kyse on laskentatapojen parantumisesta. Viime vuosina mediamainonnan tilastointiin ovat tulleet mukaan muun muassa luokiteltu verkkomainonta ja hakukonemainonta.

– Vaikka verkkomediamainonnan osuus on vielä Suomessa suhteellisen pientä, nousee se kiistatta kovalla vauhdilla. Siinä näkyy selkeästi muutos ihmisten mediakäyttäytymisessä.

Mainostajien liiton tuoreen Mainosbarometrin mukaan 77 prosenttia yrityksistä arvioi verkkomedian määrän kasvavan jälleen ensi vuonna. Sen sijaan sanomalehtien osuuden kasvuun uskoi vain 9 prosenttia.

Hanski-Pitkäkoski ei usko, että painetun median osuus tulee tulevaisuudessakaan kasvamaan, päinvastoin.

– Trendi on ollut sellainen, että sen osuus on laskenut monena vuotena peräkkäin. Esimerkiksi Britanniassa verkon osuus mainonnasta on suurin ja uskon, että meillä käy samalla tavalla.

Mobiilipalveluita lanseerataan

Verkkomainonnan sisällöistä nopeimmin kasvaa display- ja luokiteltu verkkomainonta, jota käytetään esimerkiksi eri medioiden nettisivuilla.

Myös mobiili- ja sähköpostimarkkinointiviestintä ovat mainostajien suunnitelmissa.

– Nyt kun hakukonemarkkinointi ja sosiaalinen media ovat yleistyneet, mainostajien kasvava kiinnostus näyttää suuntautuvan mobiilimarkkinointiin, Hanski-Pitkäkoski toteaa.

Mainosbarometrissä kysyttiin ensimmäistä kertaa, mitä erilaisia mobiilimarkkinoinnin keinoja yrityksellä on käytössään.

Vastanneista 38 prosenttia vastasi toteuttavansa mobiilimainontaa, kuten hakukampanjoita. Joka kahdeksas on toteuttanut omia sovelluksia esimerkiksi iPadiin. Lisäksi lähes joka kolmas ilmoitti, ettei ole vielä hyödyntänyt mobiilimarkkinointia, mutta suunnittelee tuovansa palveluita vuoden kuluessa.

Televisiomainonta pitää pintansa

Hanski-Pitkäkosken mukaan sähköisen mainonnan kasvulle on kaksi selkeää syytä: tekniikan kehittyminen ja kuluttajakäyttäytyminen.

– Verkkoa käytetään enemmän, on uusia päätelaitteita ja älypuhelimia. Mainostajat menevät sinne, missä kuluttajat ovat eli sosiaaliseen mediaan. Yritetään etsiä kustannustehokkainta tapaa ja uusia mainontakeinoja.

Muun muassa televisiomainonta pysyy Hanski-Pitkäkosken mukaan suosiossa, koska se sopii hyvin kuluttajatuotteille.

– Mainostajille on tullut paljon uusia tv-kanavia. Tuotesijoittelusta ja sponsoroinnista on tullut uusia mainonnan muotoja. Lisäksi tarjolla on paikallista mainontaa, jolla kustannuksia on pystytty laskemaan. Mainostajille tarjotut tuotteet ovat ylläpitäneet kiinnostusta.

Hieman aiempaa varovaisempaa

Maailmanlaajuinen lama vuonna 2009 painoi mediamainonnan panostukset Suomessa voimakkaaseen laskuun. Ainakaan vielä mainostajien piirissä ei ole huomattavissa suurta varovaisuutta, vaikka markkinointikustannuksista supistaminen on muita kustannuksia helpompaa.

– Tällä hetkellä näkyi vielä yllättävän vähän varovaisuutta. Positiiviset panostusaikeet ovat myönteisiä, koska markkinointiviestintä ylläpitää kulutusta. Yritysten kysyntänäkymät näyttävät kuitenkin laskeneen aikaisemmasta, Hanski-Pitkäkoski mainitsee.

Hänen mukaansa taantuma näkyy yleensä ensimmäisenä siinä, että mainostajat eivät suunnittele uusia mainoksia vaan käyttävät vanhoja.

– Ei myöskään haluta ostaa mainostilaa vaan kuluttajia pyritään lähestymään muun viestinnän tai tiedotusvälineiden kautta.

Mainostajat kokevat kuitenkin oman yrityksensä loppuvuoden kysyntänäkymät jokseenkin positiivisina. Vastaajista 32 prosenttia aikoo lisätä panostuksiaan markkinointiviestintään ensi vuonna.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Etelä-Euroopassa käristyttiin tänä kesänä yli 40 asteen lämpötiloissa.

Rasismi ja ilmastonmuutoksen kieltäminen kulkevat käsi kädessä, väittää väitöskirjatutkija

Ilveksen Sauli Väisänen ja HJK:n Teemu Pukki taistelevat pallosta Veikkausliigan Mestaruussarjan ottelussa Helsingissä 29. syyskuuta. Pohjola Vakuutuksen päätös uhkaa ensi kautta.

Furuholm kiirehtii hallitusta turvaamaan suomalaisen ammattiurheilun jatkuvuuden

Pia Lohikoski.

Lohikoski vaatii taiteen ja kulttuurin avustusten leikkausten perumista

Turun telakalta paljastui lisää ukrainalaisten sotapakolaisten laitonta hyväksikäyttöä.

EK vastustaa alipalkkauksen kriminalisointia ja ammattiliittojen kanneoikeutta samaan aikaan, kun telakalta paljastui uusia riistotapauksia

Uusimmat

Liekit nielaisivat Nepalin korkeimman oikeuden rakennuksen Kathmandussa.

Nepalin kumousta säestivät historiaa reaaliajassa vääristelevät intialaiset valeuutiset

Etelä-Euroopassa käristyttiin tänä kesänä yli 40 asteen lämpötiloissa.

Rasismi ja ilmastonmuutoksen kieltäminen kulkevat käsi kädessä, väittää väitöskirjatutkija

Kuva on vasemmistoliiton perustamiskokouksesta.

Mielipide: Neljännen vasemmiston aika!

Ilveksen Sauli Väisänen ja HJK:n Teemu Pukki taistelevat pallosta Veikkausliigan Mestaruussarjan ottelussa Helsingissä 29. syyskuuta. Pohjola Vakuutuksen päätös uhkaa ensi kautta.

Furuholm kiirehtii hallitusta turvaamaan suomalaisen ammattiurheilun jatkuvuuden

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomessa on työttömyyskriisi, ja syylliset ovat tiedossa – VM:n ennusteet pettäneet pahasti

 
02

Kuka on vastuussa jos joku kuolee, kysyy kansanedustaja

 
03

2000-luvun ennätyksen paukkuvat: viime viikolla ennätystyöttömyys, nyt velkaantumisennätys

 
04

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

 
05

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Lohikoski vaatii taiteen ja kulttuurin avustusten leikkausten perumista

03.10.2025

EK vastustaa alipalkkauksen kriminalisointia ja ammattiliittojen kanneoikeutta samaan aikaan, kun telakalta paljastui uusia riistotapauksia

03.10.2025

Yt-kriisi hyvinvointialueilla: lähes 2000 työpaikkaa uhattuna

03.10.2025

Hallitus vei omilla toimillaan kuluttajien ostohalut, nyt kaupasta lähtee parissa vuodessa 8000 työpaikkaa

03.10.2025

Minja Koskela vaati pääministeriltä kantaa ammattiliittojen kanneoikeuteen

03.10.2025

En minä kellonaikaa tässä osaa sanoa, milloin minä ehdin tästä keskustella” – Ensin ministeri souti, sitten huopasi ammattiliittojen kanneoikeudesta

03.10.2025

Oikeusministerin mukaan ammattiliittojen ryhmäkanne on tutkittava asia

02.10.2025

Yt-neuvottelujen aalto pyyhkäisi yli Suomen, viikossa yli 3000 työpaikkaa katkolle

02.10.2025

Minja Koskela: Suomen hallituksen on turvattava suomalaisten avustuslaivueen jäsenten paluu kotimaahan

02.10.2025

Suomen työttömyys noussut eniten Euroopassa, ykkössijasta jäätiin elokuussa 0,2 prosenttiyksikköä

02.10.2025

Hyödyttäisi vain lähes 100000 euroa ja enemmän ansaitsevia – Soste vastustaa ylimpien rajaveroasteiden alentamista

02.10.2025

Kuka on vastuussa jos joku kuolee, kysyy kansanedustaja

02.10.2025

Myönnettävä se on: persujen viestintä on ylivoimaista ja nyt se näkyy Ylen gallupissa

02.10.2025

Israel pysäytti Freedom Flotillan, vasemmistomepit vaativat EU:ta puuttumaan laittomaan toimeen

02.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään