KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Mainostajat satsaavat verkkomainontaan

Mainostajat kantavat euronsa yhä kasvavassa määri verkkomainontaan.

Mainostajat kantavat euronsa yhä kasvavassa määri verkkomainontaan. Kuva: UP/Mika Peltonen

Painetun median näkymät synkistyvät entisestään.

UP/Petra Sneck
30.9.2011 15.25
ILMOITUS
ILMOITUS

Sähköinen media kiinnostaa mainostajia yhä enemmän. Kehitys noudattaa selkeästi viime vuoden linjaa, jolloin sähköisen median kehitys oli selkeästi painettua mediaa vahvempaa.

Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski kertoo, että osaltaan kyse on laskentatapojen parantumisesta. Viime vuosina mediamainonnan tilastointiin ovat tulleet mukaan muun muassa luokiteltu verkkomainonta ja hakukonemainonta.

– Vaikka verkkomediamainonnan osuus on vielä Suomessa suhteellisen pientä, nousee se kiistatta kovalla vauhdilla. Siinä näkyy selkeästi muutos ihmisten mediakäyttäytymisessä.

Mainostajien liiton tuoreen Mainosbarometrin mukaan 77 prosenttia yrityksistä arvioi verkkomedian määrän kasvavan jälleen ensi vuonna. Sen sijaan sanomalehtien osuuden kasvuun uskoi vain 9 prosenttia.

Hanski-Pitkäkoski ei usko, että painetun median osuus tulee tulevaisuudessakaan kasvamaan, päinvastoin.

– Trendi on ollut sellainen, että sen osuus on laskenut monena vuotena peräkkäin. Esimerkiksi Britanniassa verkon osuus mainonnasta on suurin ja uskon, että meillä käy samalla tavalla.

Mobiilipalveluita lanseerataan

Verkkomainonnan sisällöistä nopeimmin kasvaa display- ja luokiteltu verkkomainonta, jota käytetään esimerkiksi eri medioiden nettisivuilla.

Myös mobiili- ja sähköpostimarkkinointiviestintä ovat mainostajien suunnitelmissa.

– Nyt kun hakukonemarkkinointi ja sosiaalinen media ovat yleistyneet, mainostajien kasvava kiinnostus näyttää suuntautuvan mobiilimarkkinointiin, Hanski-Pitkäkoski toteaa.

Mainosbarometrissä kysyttiin ensimmäistä kertaa, mitä erilaisia mobiilimarkkinoinnin keinoja yrityksellä on käytössään.

Vastanneista 38 prosenttia vastasi toteuttavansa mobiilimainontaa, kuten hakukampanjoita. Joka kahdeksas on toteuttanut omia sovelluksia esimerkiksi iPadiin. Lisäksi lähes joka kolmas ilmoitti, ettei ole vielä hyödyntänyt mobiilimarkkinointia, mutta suunnittelee tuovansa palveluita vuoden kuluessa.

Televisiomainonta pitää pintansa

Hanski-Pitkäkosken mukaan sähköisen mainonnan kasvulle on kaksi selkeää syytä: tekniikan kehittyminen ja kuluttajakäyttäytyminen.

– Verkkoa käytetään enemmän, on uusia päätelaitteita ja älypuhelimia. Mainostajat menevät sinne, missä kuluttajat ovat eli sosiaaliseen mediaan. Yritetään etsiä kustannustehokkainta tapaa ja uusia mainontakeinoja.

Muun muassa televisiomainonta pysyy Hanski-Pitkäkosken mukaan suosiossa, koska se sopii hyvin kuluttajatuotteille.

– Mainostajille on tullut paljon uusia tv-kanavia. Tuotesijoittelusta ja sponsoroinnista on tullut uusia mainonnan muotoja. Lisäksi tarjolla on paikallista mainontaa, jolla kustannuksia on pystytty laskemaan. Mainostajille tarjotut tuotteet ovat ylläpitäneet kiinnostusta.

Hieman aiempaa varovaisempaa

Maailmanlaajuinen lama vuonna 2009 painoi mediamainonnan panostukset Suomessa voimakkaaseen laskuun. Ainakaan vielä mainostajien piirissä ei ole huomattavissa suurta varovaisuutta, vaikka markkinointikustannuksista supistaminen on muita kustannuksia helpompaa.

– Tällä hetkellä näkyi vielä yllättävän vähän varovaisuutta. Positiiviset panostusaikeet ovat myönteisiä, koska markkinointiviestintä ylläpitää kulutusta. Yritysten kysyntänäkymät näyttävät kuitenkin laskeneen aikaisemmasta, Hanski-Pitkäkoski mainitsee.

Hänen mukaansa taantuma näkyy yleensä ensimmäisenä siinä, että mainostajat eivät suunnittele uusia mainoksia vaan käyttävät vanhoja.

– Ei myöskään haluta ostaa mainostilaa vaan kuluttajia pyritään lähestymään muun viestinnän tai tiedotusvälineiden kautta.

Mainostajat kokevat kuitenkin oman yrityksensä loppuvuoden kysyntänäkymät jokseenkin positiivisina. Vastaajista 32 prosenttia aikoo lisätä panostuksiaan markkinointiviestintään ensi vuonna.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään