KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Käytäntö ja terve järki

Martti Kuokkanen
21.4.2009 6.00

Pentti Määttänen: Toiminta ja kokemus. Pragmatistista terveen järjen filosofiaa. Gaudeamus Helsinki University Press. 2009. 187 sivua.

Pentti Määttäsen teoksen temaattinen ydin on seuraava. Ensinnä hän asettaa kyseenalaiseksi klassisen filosofian peruslähtökohdat. Vaihtoehdoksi hän tarjoaa sofistikoitua pragmatismia, jota hän sitten soveltaa klassisen filosofian kritiikin ohessa uuskantilaisuuden ja tieteellisen realismin oppien kriittiseen arviointiin. Määttäsen teos on perusasetelmaltaan keskusteleva, mikä tekee kirjasta ”lukijaystävällisen”. Tämä on ensimmäinen seikka, josta Määttästä on kiittäminen.

Klassinen filosofia syntyi uuden ajan alussa. Se on viritykseltään tietoteoreettista filosofiaa, jonka peruslähtökohdat vaikuttavat yhä edelleen analyyttisen filosofian piirissä. Perinteen synnyn osalta keskeisin henkilö on René Descartes (1596–1650). Hänen ongelmanasettelustaan ovat näihin päiviin saakka lähteneet niin rationalistit kuin empiristitkin. Myös Immanuel Kant (1724–1804) – tieto-opillisilta vaikutuksiltaan uuden ajan merkittävin filosofi Descartesin ohella – perustaa tieto-oppinsa hyvin pitkälle klassisen filosofian lähtökohtiin. Kopernikaaninen kumous tieto-opissa on yhä kesken, kuteni Määttänen teoksessaan osuvasti toteaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Klassista filosofiaa luonnehtivat seuraavat perusoletukset: 1) pyrkimys tiedolliseen varmuuteen, 2) tiedon kohteen ja sisällön jyrkkä erottelu, 3) sisäisen ja ulkoisen jyrkkä erottelu ja 4) kokemuksen samaistaminen aistihavaintoihin tiukassa mielessä.

Klassisen filosofian muotoutuminen on historiallisesti ymmärrettävissä skolastiikan perinnettä vasten. Spekulatiivisesta skolastisesta filosofiasta haluttiin päästä eroon modernin syntymässä olevan uuden tieteen metodien ja perusasetelmien avulla. Tätä historiallista taustaa vasten ”tieteellistyneen” filosofian mukaan tieto ei ole ailahtelevaa spekulaatiota, vaan osa varmaa ja pysyvää totuutta.

Väitteen totuutta koetellaan vertaamalla väitteen sisältöä väitteen kohteeseen. Tiedon subjekti on ihmismieli ja tiedon objekti (kohde) on ulkoinen todellisuus ihmisruumis mukaanluettuna. Ulkoista todellisuutta koskeva kokemuksellinen aines (uskomukset tai tieto) perustuu aisteihin (empirismi) tai aisteihin ja ihmismielessä oleviin järjen ideoihin (rationalismi).

Vaihtoehtoja
klassiselle filosofialle

Pragmatismi asettaa kaikki klassisen filosofian perusoletukset kyseenalaiseksi. Tarkastelen seuraavassa näistä lähemmin vain lähtökohtaa 3.

Descartes päätyi filosofiassaan dualismiin, joka tunnetaan nykyään ehkä parhaiten tietoisuuden ongelmana (mind–body-ongelmana). Maailman perussubstanssit ovat mieli (ajatteleva subjekti) ja aine (materia). Keskeinen kritiikki Descartesia vastaan lähtee luonnontieteistä. Erillisen, itsenäisen mentaalisen substanssin torjumisessa vedotaan periaatteeseen, jonka mukaan maailma on kausaalisesti suljettu. Seikat, jotka ovat kausaalisuhteiden ulkopuolella, eivät voi vaikuttaa maailman tapahtumissa.

Kausaalisen sulkeutuneisuuden periaate johtaa naturalismiin. Se on oppi, jonka mukaan ihmismieltä voidaan tutkia tieteellisesti siinä kuin muutakin todellisuutta olettamatta mitään erillistä, omaa laatuaan olevaa substanssia. Olennainen kysymys on, soveltuuko luonnontieteen metodi myös ihmismielen tutkimukseen. Nk. kova naturalismi vastaa kysymykseen myönteisesti. Vastaus johtaa eliminoivan materialismin ja reduktion ohjelmaan.

Pyrkimyksenä on eliminoida ”mentaalinen” palauttamalla se fysikaalisiksi tiloiksi (tyypillisesti aivotiloiksi).

Pehmeässä naturalismissa ei sitouduta luonnontieteen metodiin, vaikka kausaalisen sulkeutuneisuuden periaatteesta halutaankin pitää kiinni. Kausaalisuhteiden osalta asetelma johtaa mentaalisen kausaation teoriaan. Siinä mentaaliset tilat voivat toimia sekä kausaalisina syinä ja että seurauksina. Mentaalisen kausaation taustafilosofiaksi ovat omimmillaan juuri pragmatismi ja emergentti materialismi. Jälkimmäinen on ontologinen, maailman rakennetta koskeva oppi, jonka mukaan maailma koostuu erilaatuisista, toisiinsa palautumattomista tasoista. Tasot muodostavat monimutkaisen orgaanisen, vuorovaikutteisen kokonaisuuden.

Toiminta ja
kokemuksellisuus

Määttänen perustaa paljossa pragmatismin klassikoiden Charles Peircen (1839–1914) ja John Deweyn (1859–1952) varaan. Lähtökohta on, että havaintoja tekevänä ja ajattelevana oliona ihminen on aktiivinen toimija. Pragmatismin mukaan tästä seuraa, että kokemuksen tarkastelu aktiivisena havaitsemisenakin on rajoittavaa ja harhaanjohtavaa.

Ihminen on kulttuurin tuote. Kulttuuri puolestaan on luonnon (evoluution) tuote ja täysin luonnon ”sisäpuolella” toteutuva ilmiö. Kieli, ajattelu ja luonnonjärjestys muodostavat monimutkaisen toteutumismekanismin, johon ei sisälly mitään luonnon ”yli” tai ”taakse” käyvää. Ruumiilliset ja symboliset käytännöt – ”havaitseminen” mukaan luettuna – ovat yhteenkietoutuneita.

Kielelliset ja ei-kielelliset käytännöt muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden, jota on keinotekoista jakaa kulttuurin ja luonnon vastakkaisuudeksi. Keskeinen seuraus tämänkaltaisesta pragmatistisesta holisimista on, että kokemuksen samaistaminen havaintokokemukseksi on karkeasti harhaanjohtavaa. Kokemuksen kohteena eivät ole yksittäiset havaitut asiantilat vaan asioiden väliset suhteet. Ne välittyvät toiminnassa. Maailma koetaan toimintamahdollisuuksina eikä asiantiloina.

Toimimalla ihminen saa tietoa toiminnan objektiivisista ehdoista. Näitä on kahta tyyppiä. Kovat faktat viittaavat ihmisestä ja kulttuurista riippumatta olemassaoleviin asiantiloihin ja lainalaisuuksiin. Pehmeät faktat puolestaan tarkoittavat sosiaalisia ja kulttuurisia asiantiloja ja lainalaisuuksia. Vaikka nämä ovat olemassa vain inhimillisen toiminnan ylläpitäminä kulttuurisina käytäntöinä, ne ovat yhtäkaikki objektiivisesti olemassa. Ne ovat myös muutettavissa toiminnan avulla.

Pehmeät faktat ovat normatiivisia ja arvottavia. Ne ohjaavat toimintaa rajoittamalla, mutta myös luomalla toimintamahdollisuuksia. Sekä kovat että pehmeät faktat ovat kulttuurin ja ihmisen olemassaolon kannalta välttämättömyyksiä. Ne takaavat, että maailma on riittävän säännönmukainen ja ennustettava, jotta ihmiselämä olisi mahdollista.

Arvot, tosiasiat ja
tieteenfilosofia

Määttänen tarkastelee kriittisesti tieteellisen realismin ja uuskantilaisuuden eri versioita. Sofistikoidun pragmatistisen teoriansa Määttänen perustaa oikeastaan kahdelle keskeiselle lähtökohdalle. Ensinnäkin taustalle hyväksytään evolutionaarinen kokonaisnäkemys todellisuudesta. Myös inhimillinen kulttuuri symbolisine käytäntöineen on kehittyvä. Tämä on ilmeistä, vaikkei Määttänen julkilausutusti tarkastelekaan kulttuuria tästä näkökulmasta.

Toinen keskeinen lähtökohta on faktuaalis-arvoteoreettinen: elämälle välttämätön toiminnan tapa on normatiivinen jo itsessään. Se ei tarvitse minkäänlaista ulkoista oikeutusta. Monien muiden luontokappaleiden tapaan ihmisellä on itsepintainen pyrkimys pysytellä hengissä elämänsä loppuun asti.

On harmillista, ettei Määttänen ole kehittänyt teoriaansa systemaattisen arvoteorian suuntaan. Määttäselle itselleen tässä ei tietty ole mitään uutta. Hän on tutkinut taidetta ja taiteenfilosofiaa muissa yhteyksissä ja on itse kaiken kukkuraksi erittäin korkeatasoinen muusikko.

Kulttuurisen ”evoluution” näkökulmasta on houkuttelevaa ajatella, että myös käsitteet ja kieli evolvoituvat. Voimme ajatella, että elämäntapojemme muuttuessa todellisuutta koskeva erottelukykymme kasvaa ja paranee, ja että sitä voidaan ”jalostaa” koulutuksella. Tässä on nyt pähkinänkuoressa pragmatistinen perustelu ja oikeutus taiteelle, filosofialle ja muullekin yleissivistykselle!

Määttäsen teos on kirjoitettu suorastaan kadehdittavan selkeästi. Määttäsen tyyli on sarkastis-humoristinen. Kirja on hauska ja se tarjoaa miellyttävän lukukokemuksen. Teos kuuluu ehdottomasti filosofian koulutusohjelmiin yliopistoissa. Sitä voi suositella laajemmallekin lukijakunnalle. Filosofian ensilukemistoksi kirja on ehkä vaikeahko, mutta ei hätää: tässä suhteessa voin suositella Määttäsen erinomaista Filosofia, johdatus peruskysymyksiin vuodelta 1995, sekin Gaudeamuksen erinomaista tuotantoa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

Kohti uutiserämaiden Suomea – lehdistö on kohta yhtä keskittynyttä kuin kauppa

Kuolemasta tietokirjan kirjoittanut Tiina Raevaara kääntäisi huomion elämän pidentämisestä sen parantamiseen

Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.

Punaisella Tampereella asiat menivät eri tavalla – Uutuuskirja valottaa historiaa lehtimiesten kautta

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään