KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Omien ajatusten vapaus

Minulla on kammottava tulevaisuudenvisio maailmasta, jossa  nuoret istuvat pimeissä huoneissa meilailemassa ja mailailemassa. Että ihmisten välinen kommunikointi menee sellaiseksi.

Minulla on kammottava tulevaisuudenvisio maailmasta, jossa nuoret istuvat pimeissä huoneissa meilailemassa ja mailailemassa. Että ihmisten välinen kommunikointi menee sellaiseksi. Kuva: Pekka Pajuvirta

Kansan Uutisten verkkolehden arkistosarjassa puhuvat tänään ajankohtaiset kirjailijat aiemmin julkaistuissa haastatteluissa. Sarja ilmestyy joulusta uuteen vuoteen. A-L. Härkösen haastattelu on julkaistu 12.5.1999.

Hannele Peltonen
26.12.2012 12.00
ILMOITUS
ILMOITUS

Anna-Leena Härkösen uusi kirjoituskokoelma Laskeva neitsyt ilmestyy tammikuussa. Vuonna 1999 kokoelma Kauhun tasapaino oli myyntimenestys.

”Lehdessä kysyttiin joltain missiltä kumpi on parempi kirjailija, Väinö Linna vai Jari Tervo. Missi valitsi Tervon, koska ei tiennyt kuka on Väinö Linna. Mutta päätteli nimestä, että Väinö on aika vanha mies, ties vaikka jo kuollut. Siinä hän oli tietysti oikeassa.
Mikä minä olen sanomaan, että kaikkien täytyy tietää kuka on Väinö Linna. Mutta herrajumala kyllä minä henkilökohtaisesti järkytyin. Ei sille tunteelle voinut mitään.”

Anna-Leena Härkösellä on monta roolia. Uusin painotuote kondominovelli Otetaan hetkestä kiinni kertoo nuortenlehtien palstoilla ehkäisyn tärkeydestä, samaan aikaan Image-lehden kolumneista muodostuva Kauhun tasapaino on ykkössijalla kotimaisen kaunokirjallisuuden Suomi lukee -listalla. Samanaikaisesti Härkönen paneutuu elämänsä ensimmäiseen äidin rooliin, uuden kotimaisen ensi vuonna ruutuihin ilmestyvän televisiosarjan kuvaukset ovat parhaillaan menossa.

Mutta varmasti on paljon heitäkin, jotka muistavat Akvaariorakkauden tunnemyrskyt, Metsoloiden pirteän lapsenlapsen ja Vuoroin vieraissa -televisiosarjan sopankeittäjän eli käsikirjoittajan. Eikä nuoren esikoiskirjailijan Häräntappoasettakaan ole kaivettu maahan.

– Häräntappoaseen suosio kasasi paineita hetkeksi. Enää en jaksa käydä katsomassa siitä tehtyjä teatteriesityksiä. Jos minulle soitetaan ja kerrotaan tarinan elävän taas näyttämöllä sanon, että tehkää vaan esitys kunhan minun ei tarvitse olla sen kanssa missään tekemisissä.

Automatkoillakin luettiin

Härkönen ei muista aikaa ennen kirjoja. Nelivuotiaaksi asti perheen ainoalle lapselle luettiin todella paljon, sen jälkeen lukuhetket muuttuivat yhteisiksi hetkiksi sisarusten kanssa.

– Joka ilta luettiin, automatkoilla luettiin. Se oli luonnollinen asia, televisiosta ei tullut silloin kuin yksi lastenohjelma.

Kirjaimet hahmottuivat tekstiksi koulun ekaluokalla, pikkutyttö muuttui lukutoukaksi. Ensimmäisten kirjojen joukossa oli Lisen ja Lotten salaisuus, joka on sittemmin luettu ainakin kymmenen kertaa. Kirjasta on tehty myös elokuva, jonka Härkönen kävi hiljattain katsomassa.

– Teatterisalissa istui lapsia ja minä.

Härkönen keräilee niitä kirjoja, jotka lapsena ja nuorena olivat tärkeitä. Wieniläistytön näkökulmasta toista maailmansotaa kuvaava Lennä, lennä turilas on hyvä esimerkki siitä, miten kirjojen parissa sekä viihtyy että oppii.

– Kirjat antavat tietoa ja sivistystä ylimääräisenä lahjana.

Kotimaiset Tiinat, Rauha S. Virtaset, Onnelit ja Annelit lumosivat lukijan, mutta Anni Swanin teksti tuntui liian opettavaisilta, henkilöt olivat jyrkästi hyviä tai pahoja. Ensimmäisiä kouluaineita rustatessaan Härkönen huomasi tykkäävänsä myös kirjoittamisesta, lapsen kirjoituksille oli tyypillistä matkia aikuisten juttuja. Kaikki tekstit on säilytetty.

– Kehittelin älyttömiä tarinoita filmitähdistä ja heidän hurjasta elämästä. Tarinoiden päätteeksi päähenkilöt tekivät itsemurhan.

12-vuotiaana Härkönen siirtyi aikuisten kirjoihin, Maa on syntinen laulu pureutui suoraan asiaan.

”Eipäs ole minun mielestäni”

Härkönen hämmästelee ihmisiä, joita kirjat eivät kiinnosta olleenkaan. Vielä enemmän hän kummastelee niitä kirjailijoiksi aikovia henkilöitä, jotka pitävät kirjoittamisesta mutta eivät lue.

– Se on minusta hyvin outo yhdistelmä. Kirjailijan ei täydy koskaan lukea, se on hänelle itsestään selvä asia.

Kirjailija ihailee lapsille ja nuorille tarjottavan kotimaisen kirjallisuuden korkeaa tasoa. Taidokasta kuvitusta, mielikuvituksen upeaa laukkaa. Kenenkään lukuharrastuksen ei tarvitse tyrehtyä siksi, ettei olisi mitä lukea.

Härkönen uskoo, että kirjoilla on aina ystävänsä. Mutta on surullista, jos itseluodun mielikuvitusmaailman tilalle asteleekin valmiiksi pureskeltu viihde.

– Sanoin kerran eräälle nuorelle, että tässä olisi hyvä kirja lukea, se kertoo murrosiän ongelmista. Nuori katsoi minua ja totesi, että kertokoot. Se oli minusta hyvin kuvaavaa, ketään ei voi pakottaa lukemaan.

Toisaalta ei ole järkevää tarjota liian vaikeaselkoista tekstiä liian aikaisin luettavaksi. Härkönen kertoo lukeneensa Dostojevskin Rikoksen ja rangaistuksen vasta vuosi sitten. Aikaisemmin ei tehnyt mieli, kun kaikki tuputtivat, että sinun täytyy lukea tämä hieno teos.

– Ei se minuun mitään kovin suurta vaikutusta tehnyt. Olihan siinä muutamia hienoa ajatuksia, mutta aika paljon turhaa jaarittelua.

– Minä inhoan sitä, kun jokin asia julistetaan hyväksi tyyliin Picasso on pyhä. Minulle tulee heti sellainen olo, että eipäs ole minun mielestäni. Jokaisella on oikeus muodostaa omat mielipiteensä, ketään eikä mitään ei saisi korottaa jumalaksi.

Jos kirjasta ei tykkää, ei sitä tarvitse lukea lukea ollenkaan. Ja keskenkin saa lopettaa. Sama pätee teatterissa istumiseen.

– Täällä eletään vain kerran, miksi kiduttaa itseään. Kirjan saa jättää kesken, teatterista lähteä kesken esityksen pois. Ei kukaan tule kysymään viimeisellä tuomiolla, että sinäkö se lähdit kansallisteatterista kesken esityksen vuonna 1978.

”Herraisä mitä tapahtui”

Viime vuonna ilmestyneen nuoren naisen elämästä kertovan Avoimien ovien päivä -romaanin jälkeen Härkönen ei ole kasannut itselleen liikaa paineita. Image-lehdessä vuosina 1996-99 ilmestyneiden kolumneiden laittaminen painokuntoon Kauhun tasapainoksi ja seuraavien töiden suunnittelu ovat riittäneet. Härkönen kirjoittaa viitisen tuntia päivässä, aamu- ja iltapäivisin. Iltaisin ja öisin ei ole tarvetta ajaa itseänsä loppuun.

– Olen aika hidas kirjoittamaan ja kypsyttelen aiheita kauan aikaa mielessäni. En ymmärrä miten joku jaksaa kirjoittaa kirjan per vuosi.

Keski-ikäinen mieshenkilö mellastaa jo kirjailijan yöunissa, mutta seuraavan romaanin valmistuminen ei ole ajankohtaista vielä pariin vuoteen. Aina ei ole sanottavaa.

– Täytyy välillä elää. Joskus mietin, pitäisikö lähteä reppu selässä maakuntia kiertämään ja pyytelemään, että kertokaa ihmiset jotakin.

Kirjailijana Härkönen on törmännyt ulkopuolisuuden ongelmaan, oma elämä tuntuu katoavan johonkin kun toimii asioiden sivustakatsojana ja tarkkailijana. Miksi ei voi elää kuten muut.

– Olen tapahtumien vieressä, en niissä sisällä. Mietin mitä tästäkin kirjoittaisin, jälkeenpäin vasta havahdun, että herraisä mitä tapahtui.

– Tuntuu etten liikutu helposti, olen kylmä. Jokin maailma on minulta kokonaan suljettu samalla kun toinen on avoin. Olen kärsinyt tästä monta kertaa.

Ei enää juoksua hyväksynnän perässä

Lukijoiden kommentteja on mielenkiintoista kuulla, sillä niiden mukana kirja joko kaatuu tai elää. Mutta kirja-arvostelun odottamisessa ei ole mitään jännittävää, vaan se on hyvin pelottavaa, inhottavaa ja ikävää. Kauhun tasapaino kolumnikokoelmasta ruotsalaisessa intellektuellilehdessä ilmestynyt ilkeämielinen kirjoitus laittoi hetkeksi miettimään, mitähän siinä kirjoitettiin.

– Kenenkään ei tarvitse lähettää juttua minulle, sillä olen unohtanut ruotsin kielen melko totaalisesti.

Mutta olkoot arvosteluissa mitä tahansa, Härkönen ei muuta asennettaan. Kirjailija on iloinen, jos saa ihmiset nauramaan ja hyvälle mielelle. Härkönen uskoo hyvään viihteeseen ja siihen, että hauskuuden lisäksi hänen teksteillään on muutakin sanottavaa.

– Minun ei tarvitse enää juosta hyväksynnän perässä, minulle on yksi lysti ottavatko kaikki minut vakavasti vai ei. Joskus olen vaistonnut ilmapiiriä, että minun täytyy olla jotenkin huono kirjailija, kun kansa niin kovasti tykkää töistäni. Että kansa on vähän tyhmää. Outo asetelma.

Härkönen myöntää tietäneensä jo kirjan painovaiheessa, että tästä eivät kaikki pidä. Tämä ei tyydytä ”hienojen, syvällisten ja henkevien” ihmisten tarpeita. Tämä vaatii tietynlaista huumorintajua.

– Useat kolumnit kertovat henkilökohtaisesta elämästäni. Pelin henki on kirjoittaa omista ajatuksistaan, en voi mennä roolin taakse. Juttujen todellisuustaso on potenssiin kymmenen, niissä saa liioitella mutta ei valehdella. Mutta en minä sitä ymmärrä, että joku iltapäivälehti laittaa minun sanomakseni sellaisen lauseen, jonka olen kirjoittanut juttuni minä-henkilön suuhun.

Olkoot vaan tietokoneita

Anna-Leena Härkönen sanoo inhoavansa tietokoneita.

Ensimmäiset romaanit Häräntappoase ja Akvaariorakkaus näkivät päivänvalon sähkökirjoituskoneen avulla. Tietokoneeseen siirtyminen 90-luvun alussa oli yhtä tuskaa.

– Minulla on yhä sama tekstinkäsittelyohjelma kuin silloin. Pelkään, että mitä jos joudun muuttamaan sen jonain päivänä. Se olisi kamalaa.

– Kului vuosi ennen kuin uskalsin lähettää juttuja disketillä lehtiin. Minulla ei siis ole sähköpostia.

Härköstä kammoksuttaa ajatus iltanettailusta tietokoneen ääressä, kun on ensin päivän istunut kirjoittamassa samaisella koneella. Illan tullen kirjailija haluaa pois siitä huoneesta.

– Minulla on kammottava tulevaisuudenvisio maailmasta, jossa nuoret istuvat pimeissä huoneissa meilailemassa ja mailailemassa. Että ihmisten välinen kommunikointi menee sellaiseksi. En halua kuulostaa tädiltä, mutta ei minun nuoruudessa tarvinnut kuulua keskusteluryhmiin ja verhoutua jonkin nimen taakse. Nuoret olivat reilusti mitä olivat, tapailivat toisiaan kioskilla, ei tarvinnut käyttää salanimiä ja tunnussanoja.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Adam Marhiev tuli puoliajalla vaihdosta sisään. Kuva syksyltä 2024 Suomen ja Montenegron välisestä karsintaottelusta.

Pikkuhuuhkajat puristi tasapelin Tanskalta

Timo Furuholm.

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

Rajaton kulttuuri tuottaa rajattomia ihmisiä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
03

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

18.06.2025

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

17.06.2025

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

17.06.2025

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

17.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

17.06.2025

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään