35 Greenpeacen aktivistia jääkarhupuvuissa osoittaa mieltään Shellin Frederician jalostamolla Tanskassa yhtiön arktista öljynporausta vastaan.
Aktivistit ovat eri puolilla jalostamoa, suurimman öljysäiliön päällä ja korkeimmassa savupiipussa. Mukana on myös kaksi suomalaista.
”Jääkarhut” muokkaavat Shellin logon ja jalostamon ilmeen uusiksi samaan tapaan kuin F1 Shell Belgian Grand Prix’ssä sunnuntaina.
– Shell johtaa öljyryntäystä sulavalle Arktikselle, joka on herkimpiä alueita maapallolla. Meidän jääkarhumme ovat jalostamolla uusimassa yhtiön brändiä vastaamaan paremmin Shellin todellisia kasvoja ja suunnitelmia, suomalainen Topias Salonen kertoo Fredericiasta.
– Shell ei ymmärrä, että arktisen jään sulaminen on varoitus siitä, miten nopeasti ilmaston lämpeneminen etenee. Yhtiö näkee ainoastaan mahdollisuuden pumpata esiin lisää öljyä, kiihdyttämään entisestään lämpenemistä ja jään sulamista. Sehän on aivan järjetöntä.
Onnettomuuksia ja mokia
Shell aloitti koeporaukset Alaskan arktisilla vesillä kesällä 2012, mutta joutui lykkäämään suunnitelmiaan useiden onnettomuuksien jälkeen.
Yhtiön vanhoista öljynporauslautoista toinen joutui karille, toinen syttyi tuleen. Yhdysvaltain sisäministeri arvioi yhtiön ”mokanneen pahasti”.
Keväällä Shellin hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila allekirjoitti sopimuksen yhteistyöstä venäläisen Gazpromin kanssa öljynporauksesta Venäjän jäämerellä, jossa ympäristölainsäädäntö ja valvonta ovat kevyempiä.
Laaja kampanja Arktiksen puolesta
– Olemme täällä 3,7 miljoonan kampanjassa mukana olevan ihmisen puolesta vetämässä viivan jäähän ja sanomassa Shellille: ”Ei yhtään pidemmälle”, SaveTheArctic.org -liikkeeseen kuuluva Topias Salonen sanoo.
– Arktis on jääkarhujen, sarvivalaiden, mursujen ja neljän miljoonan ihmisen ainoa koti. Öljyonnettomuus merellä aiheuttaisi valtavaa tuhoa. Arktis tarvitsee suojelua, ei häikäilemättömien yhtiöiden ahneita hankkeita.
Mielenosoituksen ohella tänään julkaistiin uusi raportti ”Shell’s True face”.
– Shell käyttää miljoonia brändinsä ylläpitämiseen, mutta se ei halua ihmisten tietävän suunnitelmista porata öljyä sulavalla Arktiksella. Aktivistimme ympäri maailman paljastavat mitä Shellin logon takana tapahtuu, sanoo Arktis-kampanjoitsija Matti Ikonen.
Tanska on yksi Arktisen neuvoston kahdeksasta jäsenmaasta, joka on tärkein arktisen alueen kansainvälinen elin. Tanska edustaa siellä Grönlantia, joka on myymässä öljynporausoikeuksia aiemmin jäiden peittämille alueille.
Tänä kesänä SaveTheArctic.org -liike on noussut otsikoihin Belgian Shell F1 Grand Prix’ssä, Venäjän Arktiksella Barentsinmerellä ja Karanmerellä sekä Lontoossa Euroopan toiseksi korkeimman pilvenpiirtäjän huipulla.
SaveTheArctic.org on jo 3,7 miljoonan osallistujan muodostama globaali kampanja, jossa on mukana tunnettuja henkilöitä kuten Sir Paul McCartney, arkkipiispa Desmond Tutu ja Penelope Cruz.