Hyvin myyvän kirjan resepti on kustantajien mukaan melko yksinkertainen: kiinnostava tarina, tunnettu kirjailija, palkinnot ja julkisuus sekä puhutteleva kansi.
Suomen Kustannusyhdistys selvitti kyselyssään, mitkä asiat tekevät joistakin kirjoista todella menestyneitä ja mitkä ovat myynnin esteinä.
Suomessa myydään vuosittain noin 20 miljoonaa kirjaa, mutta silti joka vuosi niteitä kirjoja päätyy läjäpäin alennuskoreihin. Vuoden kirjamyynnistä noin 40 prosenttia myydään isäinpäivän ja joulun välissä. Kirjakaupassa ihmiset päätyvät ostamaan tietyn kirjan pääasiassa neljän syyn perusteella.
Erinomainen sisältö ja tarina: Jos kyseessä on kirjailijan ensimmäinen teos, ratkaisevassa asemassa myynnin kannalta on hyvin kirjoitettu tarina eli kirjan sisältö.
Tunnettu kirjailija, tuttu laatu: Enemmistö suomalaisista tarttuu niteeseen, jonka kirjoittaja on entuudestaan tuttu. Vakiintunut lukijakunta etsiikin eniten lukemiltaan kirjailijoilta sitä samaa, turvallista lukunautintoa.
Palkinnot ja julkisuus: Jotta useimpiin ostoskoreihin päätyisi sama kirja, siihen vaaditaan julkisuutta. Esimerkiksi kirjallisuuspalkinto, massiivinen mediahuomio, kustantajan toimenpiteet tai vain oikea ajoitus auttavat sitä, että tuntemattomasta esikoiskirjailijasta tulee vuosiksi tuottoisa menestyskirjailija.
Kiinnostava (ja puhutteleva) kansi: Parhaimmillaan kirjan ulkoasu kertoo sen sisällöstä oivaltavasti ja kiinnostavalla tavalla. Kirjakaupassa niteen ulkoasu saa joko tarttumaan siihen tai valitsemaan hyllystä viereisen kirjan. Hyvä kansi ei kuitenkaan vielä takaa myyntiä, mutta se voi ainakin estää totaalisen epäonnistumisen.
Kyselyn toteutti Suomen Kustannusyhdistys toukokuussa 2013. Siihen vastasi 105 kustannusalan työntekijää eri puolilta Suomea. SKY:n jäsenenä on yli 100 kirjankustantajaa, jotka vastaavat noin 80 prosentista maan kaupallisesti kustannetuista kirjanimikkeistä ja yli 90 prosentista kirjamyynnistä. SKY:n jäsenyritykset julkaisevat vuosittain noin 5 000 uutuuskirjanimikettä.